Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.173.2023.2.KK

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży węgla i pelletu drzewnego realizowanej w systemie wysyłkowym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży węgla i pelletu drzewnego realizowanej w systemie wysyłkowym. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2023 r. (wpływ 31 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 31 maja 2023 r.)

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży węgla i pelletu drzewnego (KOD CN: 4401390000) w formie dropshippingu.

Wnioskodawca nie zamierza prowadzić sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnienia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

Sprzedaż odbywa się na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż na terenie kraju, zamierza także rozszerzyć sprzedaż na kraje unijne.

Węgiel i pellet jest zamawiany przez nabywców detalicznych przez sklep internetowy lub platformy sprzedażowe. Następnie jest wysyłany do klientów za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi kurierskie lub innych przewoźników bezpośrednio z hurtowni/składów magazynowych do klienta końcowego.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić sklepu stacjonarnego.

Klienci składający zamówienie telefonicznie lub mailowo podają swoje: imię, nazwisko, adres, e-mail. Na podstawie takiego zamówienia generowane jest zamówienie z numerem i przesyłane do klienta, w celu zapłaty. Klient płacąc za zamówienie w przelewie wpisuje numer wygenerowanego zamówienia dzięki czemu Wnioskodawca może podpiąć daną płatność do zamówienia.

Klienci składający zamówienie przez e-sklep lub platformę sprzedażową wypełniają obligatoryjnie wymagane dane w formularzu, tj. imię, nazwisko, adres, e-mail i telefon. Zamówieniu nadaje się automatycznie numer, którym klient ma obowiązek posłużyć się dokonując płatności.

Zapłata za towar sprzedawany w systemie wysyłkowym odbywa się w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy w formie przelewów od klientów za zamówienie, bądź w formie zbiorczych przelewów od firm kurierskich z systemu pobrań lub od pośredników w płatnościach (platformy płatnicze). Do zbiorczych przelewów dołączane są zestawienia, z których wynika jakich transakcji dotyczyła dana wpłata zbiorcza i w imieniu kogo została dokonana. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję wyciągów bankowych, w której rejestrowana jest każda wpłata, rozliczana z płatnością zgodnie z jej treścią lub otrzymanym zestawieniem, i która następnie jest rozliczana z dokumentem, który jej dotyczy. Wnioskodawca nie przyjmuje wpłat gotówkowych.

Aktualnie Wnioskodawca rejestruje wszystkie sprzedaże do klientów detalicznych na kasie rejestrującej. Mimo to obligatoryjnie do każdej czynności sprzedaży wystawiana jest faktura VAT, a w przypadku osób fizycznych faktura do paragonu. Faktury są wystawiane do wszystkich paragonów, w związku z tym, iż inne przepisy dotyczące ewidencjonowania podatku akcyzowego, wymagają od Wnioskodawcy prowadzenia rejestru indywidualnej sprzedaży i powiązania podatku akcyzowego z konkretnym podmiotem, w szczególności, jeśli sprzedaż do odbiorcy indywidualnego zwalnia go z opłaty tego podatku. W związku z tym do każdej faktury sprzedaży do paragonu zwolnionej z podatku akcyzowego, wystawiane jest także imienne oświadczenie nabywcy podpisane przez niego własnoręcznie. Ponadto, do każdej faktury generowane jest zamówienie imienne od odbiorcy.

Dodatkowymi dokumentami do faktury związanej ze sprzedażą związaną z podatkiem akcyzowym (węglem) są dokumenty: wydanie magazynowe, list przewozowy, świadectwo jakości sprzedanego produktu oraz oświadczenie o pochodzeniu węgla. W przypadku towarów niepodlegających akcyzie (pellet drzewny), dodatkowymi dokumentami są wydanie magazynowe i list przewozowy. Wszystkie dokumenty są ewidencjonowane w jednym systemie handlowo-księgowym, umożliwiającym prześledzenie całej transakcji oraz powiązanie wszystkich wspomnianych wyżej dokumentów i płatności ze sobą w bazie danych.

Obligatoryjność wystawiania faktur do paragonów, nawet w przypadku towarów niepodlegających ewidencji do celów podatku akcyzowego, wynika z faktu, iż chcąc uniknąć ludzkich błędów i ujednolicić system ewidencji sprzedaży, Wnioskodawca dostosował go do wymogów ewidencji aktualnie przeważającej części sprzedaży, którą stanowią towary podlegające akcyzie. Imienna ewidencja sprzedaży umożliwia także powiązanie transakcji z innymi czynnościami np. wynikającymi z reklamacji.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane VAT i na dzień składania wniosku o indywidualną interpretację podatkową, od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca aktualnie również posiada kasę rejestrującą i prowadzi ewidencję sprzedaży na potrzeby rozliczenia podatku VAT.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 31 maja 2023 r.)

Czy mając na uwadze treść pkt 36 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. (poz. 2442), Wnioskodawca może zrezygnować z rejestracji na kasie rejestrującej sprzedaży pelletu i węgla oraz prowadzić ewidencję sprzedaży konieczną do rozliczenia podatku VAT tylko i wyłącznie w formie dokumentów sprzedaży (tj. faktur), obligatoryjnie generowanych i gromadzonych do każdego zrealizowanego zamówienia/dostawy towaru?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 31 maja 2023 r.)

W związku z treścią pkt 36 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. (poz. 2442), Wnioskodawca uważa, że może zrezygnować z rejestracji na kasie rejestrującej sprzedaży pelletu i węgla oraz prowadzić ewidencję sprzedaży konieczną do rozliczenia podatku VAT tylko i wyłącznie w formie dokumentów sprzedaży (tj. faktur), obligatoryjnie generowanych i gromadzonych do każdego zrealizowanego zamówienia/ dostawy towaru.

Wnioskodawca stosując procedury oraz system ewidencji sprzedaży węgla i pelletu w bazie danych opisanej w stanie faktycznym, w wystarczającym stopniu spełnia przesłanki do zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży do klientów indywidualnych na kasie rejestrującej. Każda sprzedaż będzie bowiem potwierdzona odpowiednią fakturą, która stanowić będzie rejestr sprzedaży. W związku z tym Wnioskodawca może zrezygnować z prowadzenia kasy rejestrującej i dokonać jej wyrejestrowania przy założeniu, że warunek obligatoryjnego wystawiania i gromadzenia faktur do każdej sprzedaży zostanie zachowany.

Rezygnacja z ewidencjonowania sprzedaży, o której mowa ma przede wszystkim uzasadnienie ekonomiczno-praktyczne, gdyż w związku z obowiązkiem ewidencjonowania faktur do paragonów zgodnie z wymogami struktury pliku JPK_VAT, Wnioskodawca musi prowadzić dodatkowe czynności księgowe, które w opisanym stanie faktycznym nie są obligatoryjne i konieczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Stosowanie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast według § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazano w poz. 36, że:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

W myśl § 5 ust. 6 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

- zapłata za towar musi być dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

- przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży węgla i pelletu drzewnego (KOD CN: 4401390000) w formie dropshippingu.

Wnioskodawca nie zamierza prowadzić sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Sprzedaż odbywa się na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż na terenie kraju, zamierza także rozszerzyć sprzedaż na kraje unijne.

Węgiel i pellet jest zamawiany przez nabywców detalicznych przez sklep internetowy lub platformy sprzedażowe. Następnie jest wysyłany do klientów za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi kurierskie lub innych przewoźników bezpośrednio z hurtowni/składów magazynowych do klienta końcowego.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić sklepu stacjonarnego.

Klienci składający zamówienie telefonicznie lub mailowo podają swoje: imię, nazwisko, adres, e-mail. Na podstawie takiego zamówienia generowane jest zamówienie z numerem i przesyłane do klienta, w celu zapłaty. Klient płacąc za zamówienie w przelewie wpisuje numer wygenerowanego zamówienia dzięki czemu Wnioskodawca może podpiąć daną płatność do zamówienia.

Klienci składający zamówienie przez e-sklep lub platformę sprzedażową wypełniają obligatoryjnie wymagane dane w formularzu, tj. imię, nazwisko, adres, e-mail i telefon. Zamówieniu nadaje się automatycznie numer, którym klient ma obowiązek posłużyć się dokonując płatności.

Zapłata za towar sprzedawany w systemie wysyłkowym odbywa się w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy w formie przelewów od klientów za zamówienie, bądź w formie zbiorczych przelewów od firm kurierskich z systemu pobrań lub od pośredników w płatnościach (platformy płatnicze). Do zbiorczych przelewów dołączane są zestawienia, z których wynika jakich transakcji dotyczyła dana wpłata zbiorcza i w imieniu kogo została dokonana. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję wyciągów bankowych, w której rejestrowana jest każda wpłata, rozliczana z płatnością zgodnie z jej treścią lub otrzymanym zestawieniem, i która następnie jest rozliczana z dokumentem, który jej dotyczy. Wnioskodawca nie przyjmuje wpłat gotówkowych.

Aktualnie Wnioskodawca rejestruje wszystkie sprzedaże do klientów detalicznych na kasie rejestrującej. Mimo to obligatoryjnie do każdej czynności sprzedaży wystawiana jest faktura VAT, a w przypadku osób fizycznych faktura do paragonu. Faktury są wystawiane do wszystkich paragonów, w związku z tym, iż inne przepisy dotyczące ewidencjonowania podatku akcyzowego, wymagają od Wnioskodawcy prowadzenia rejestru indywidualnej sprzedaży i powiązania podatku akcyzowego z konkretnym podmiotem, w szczególności, jeśli sprzedaż do odbiorcy indywidualnego zwalnia go z opłaty tego podatku. W związku z tym do każdej faktury sprzedaży do paragonu zwolnionej z podatku akcyzowego, wystawiane jest także imienne oświadczenie nabywcy podpisane przez niego własnoręcznie. Ponadto, do każdej faktury generowane jest zamówienie imienne od odbiorcy.

Dodatkowymi dokumentami do faktury związanej ze sprzedażą związaną z podatkiem akcyzowym (węglem) są dokumenty: wydanie magazynowe, list przewozowy, świadectwo jakości sprzedanego produktu oraz oświadczenie o pochodzeniu węgla. W przypadku towarów niepodlegających akcyzie (pellet drzewny), dodatkowymi dokumentami są wydanie magazynowe i list przewozowy. Wszystkie dokumenty są ewidencjonowane w jednym systemie handlowo-księgowym, umożliwiającym prześledzenie całej transakcji oraz powiązanie wszystkich wspomnianych wyżej dokumentów i płatności ze sobą w bazie danych.

Obligatoryjność wystawiania faktur do paragonów, nawet w przypadku towarów nie podlegających ewidencji do celów podatku akcyzowego, wynika z faktu, iż chcąc uniknąć ludzkich błędów i ujednolicić system ewidencji sprzedaży, Wnioskodawca dostosował go do wymogów ewidencji aktualnie przeważającej części sprzedaży, którą stanowią towary podlegające akcyzie. Imienna ewidencja sprzedaży umożliwia także powiązanie transakcji z innymi czynnościami np. wynikającymi z reklamacji.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane VAT i na dzień składania wniosku o indywidualną interpretację podatkową, od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca aktualnie również posiada kasę rejestrującą i prowadzi ewidencję sprzedaży na potrzeby rozliczenia podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości skorzystania – na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia – ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do sprzedaży pelletu drzewnego i węgla dokonywanej w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży, a co za tym idzie – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.

Odnosząc powyższy opis sprawy do treści przytoczonych przepisów wskazać należy, że w analizowanej sprawie będą spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia –zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży pelletu drzewnego i węgla w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z opisu sprawy dostawa towaru (pelletu drzewnego i węgla) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi kurierskie, a przedmiotem sprzedaży będą towary, które nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za ww. towary w całości na rachunek bankowy w formie przelewów od klientów za zamówiony towar, bądź w formie zbiorczych przelewów od firm kurierskich z systemu pobrań lub od pośredników w płatnościach (platformy płatnicze typu (...) itp.), a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz zapłata została dokonana. Wnioskodawca wskazał, że do zbiorczych przelewów dołączane będą zestawienia, z których wynikać będzie jakich transakcji dotyczyła dana wpłata zbiorcza i w imieniu kogo została dokonana. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję wyciągów bankowych, w której rejestrowana jest każda wpłata, rozliczana z płatnością zgodnie z jej treścią lub otrzymanym zestawieniem, i która następnie jest rozliczana z dokumentem, który jej dotyczy.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowychtowarów (pelletu drzewnego i węgla) w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca może zrezygnować z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży w systemie wysyłkowym pelletu drzewnego i węgla na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, na podstawie obowiązującego do 31 grudnia 2023 r. § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanego w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00