Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.206.2023.4.NM

Obowiązki płatnika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 kwietnia 2023 r. (data wpływu 8 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (po uzupełnieniu)

Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 ze zm.). Wnioskodawca uczestniczy w specjalnym programie stypendialnym organizowanym przez Narodowe Centrum Nauki skierowanym do studentów i naukowców z Ukrainy (dalej jako: „Program stypendialny”), którzy w wyniku agresji Rosji na Ukrainę schronili lub schronią się w Polsce. Celem Programu stypendialnego jest finansowe wsparcie studentów/naukowców poprzez stworzenie im możliwości kontynuowania studiów, prowadzenia prac nad pracą magisterską lub rozprawą doktorską, lub realizacji innych, dowolnych form kształcenia w polskich instytucjach naukowych. Program finansowany jest ze środków Funduszu Współpracy Dwustronnej w programie Badania podstawowe, którego operatorem w III edycji funduszy norweskich i EOG na lata 2014-2021 jest Narodowe Centrum Nauki.

Zasady realizacji Programu stypendialnego określa Uchwała nr 84/2022 Rady Narodowego Centrum Nauki z dnia 25 lipca 2022 r. w sprawie warunków przeprowadzenia programu stypendialnego Narodowego Centrum Nauki dla studentów i naukowców z Ukrainy nieposiadających stopnia doktora, realizowanego w ramach Programu Badania Podstawowe w III edycji funduszy norweskich i EOG na lata 2014-2021 (dalej: „Uchwała nr 84/2022 Rady NCN”), przyjęta na podstawie art. 18 pkt 13 w zw. z art. 20 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1384 ze zm.; dalej: „NCN”).

W ramach Programu stypendialnego Wnioskodawca zaplanował stypendium dla jednego studenta. Zaplanowane finansowanie ze środków NCN w łącznej wysokości … złotych miesięcznie obejmuje stypendium oraz koszt przyjęcia studenta.

Wnioskodawca jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca uczestniczy w specjalnym programie stypendialnym organizowanym przez Narodowe Centrum Nauki skierowanym do studentów i naukowców z Ukrainy. Zasady realizacji Programu stypendialnego określa Uchwała nr 84/2022 Rady Narodowego Centrum Nauki, przyjęta na podstawie art. 18 pkt 13, w związku z art. 20 ust. 1 pkt 6 NCN. W ramach Programu stypendialnego Wnioskodawca zaplanował stypendium dla 1 studenta.

Zgodnie z § 7 pkt a i pkt b Uchwały nr 84/2022 Rady NCN w ramach Programu stypendialnego Wnioskodawca może zaplanować stypendium dla studenta/naukowca finansowane ze środków NCN w wysokości od … zł do … zł miesięcznie, przy czym Wnioskodawca może zwiększyć kwotę stypendium ze środków własnych.

Stypendia określone w Programie stypendialnym są rodzajem stypendium naukowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”), albowiem służą kontynuowaniu nauki i prowadzeniu badań naukowych przez studentów i naukowców z Ukrainy nieposiadających stopnia doktora. Charakter stypendium w Programie stypendialnym potwierdza również cel Programu stypendialnego, jakim jest finansowe wsparcie studentów/naukowców poprzez stworzenie im możliwości kontynuowania studiów, prowadzenia prac nad pracą magisterską lub rozprawą doktorską, lub realizacji innych, dowolnych form kształcenia w polskich instytucjach naukowych. Możliwość kwalifikowania stypendium określonego w Programie stypendialnym jako stypendium naukowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT potwierdza również interpretacja przedstawiona Wnioskodawcy przez Narodowe Centrum Nauki.

Uchwała nr 84/2022 Rady NCN pomimo, że nie posługuje się ona terminem „regulamin” stanowi regulamin przyjęty przez Radę Narodowego Centrum Nauki w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o PIT, albowiem określa szczegółowo zasady realizacji Programu stypendialnego, w tym przyznawania i rozliczania przewidzianego Programem stypendialnym stypendium.

Pytanie

Czy stypendium wypłacane w ramach specjalnego programu stypendialnego organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki skierowanego do studentów i naukowców z Ukrainy, którzy w wyniku agresji Rosji na Ukrainę schronili lub schronią się w Polsce, korzysta ze zwolnienia od obowiązku ponoszenia podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o PIT, wprowadzonym na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), a tym samym jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)

W ocenie Wnioskodawcy, stypendia wypłacane w Programie stypendialnym są rodzajem stypendium „naukowego, z uwagi na to, że celem programu jest finansowe wsparcie studentów/naukowców poprzez stworzenie im możliwości kontynuowania studiów, prowadzenia prac nad pracą magisterską lub rozprawą doktorską, lub realizacji innych, dowolnych form kształcenia w polskich instytucjach naukowych.

Wskazać należy, że o charakterze stypendium nie przesądza jego nazwa, stosowana w ramach określonych regulacji – w tym wypadku Programu stypendialnego, lecz jego charakter i cel w jakim zostaje przyznane stypendystom. Podkreślić należy, że przyznane stypendium ma służyć studentom i naukowcom z Ukrainy do kontynuowaniu nauki i prowadzeniu badań naukowych.

Należy wskazać, że zgodnie z postanowieniami ustawy o Narodowym Centrum Nauki z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 153 ze zm.), NCN jest agencją wykonawczą powołaną do wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych. W konsekwencji wszelkie środki przyznawane przez NCN, w tym wypadku przewidziane w ramach Programu stypendialnego, mają na celu finansowanie działalności naukowej studentów i naukowców prowadzących badania naukowe, w tym badań umożliwiających prowadzenie prac nad pracą magisterską lub rozprawą doktorską.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o PIT, wprowadzonym na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, wolne od podatku dochodowego są: stypendia doktorskie i inne środki finansowe otrzymane w ramach konkursów na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz stypendia naukowe otrzymane na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są: stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywanew ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 ww. ustawy.

Zasadyrealizacji Programu stypendialnego określa Uchwała nr 84/2022 Rady NCN. W ocenie Wnioskodawcy przyjęta przez Narodowe Centrum Nauki uchwała jest regulaminem w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39f ww. ustawy o PIT, albowiem reguluje w sposób jednoznaczny warunki realizacji Programu stypendialnego. Wskazać również należy, że postanowienia ustawy o PIT nie definiują pojęcia „regulaminu przyjętego przez Radę NCN”, przez co dopuszczalna jest wykładnia pojęcia na gruncie językowym.

Jak wskazano w Wielkim Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie regulamin należy rozumieć „przepisy i rozporządzenia regulujące postępowanie w jakiejś dziedzinie, obowiązujące pracowników jakiejś instytucji, członków organizacji itp.; też: dokument zawierający te przepisy i rozporządzenia”.

W świetle przedstawionej powyżej definicji jednoznacznie należy uznać Uchwałę 84/2022 Rady NCN za regulamin w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o PIT, pomimo, że nie posługuje się terminem „regulamin” zawiera regulacje dotyczące sposobu postępowania w ramach Programu stypendialnego, a tym samym pełni funkcję regulaminu.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium wypłacane w ramach Programu stypendialnego stanowi stypendium naukowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o PIT i jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem, stypendium otrzymane w ramach Programu przez naukowców i przez studentów z Ukrainy stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do obowiązków płatnika, wskazać należy, że w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów – pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :

Wolne od podatku dochodowego są stypendia doktorskie i inne środki finansowe otrzymane w ramach konkursów na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz stypendia naukowe otrzymane na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że uczestniczą Państwo w specjalnym programie stypendialnym organizowanym przez Narodowe Centrum Nauki skierowanym do studentów i naukowców z Ukrainy. W ramach programu planujecie Państwo przeznaczyć stypendium dla jednego studenta. Stypendium to spełnia definicję stypendium naukowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Uchwała nr 84/2022 Rady Narodowego Centrum Nauki z dnia 25 lipca 2022 r., określająca zasady realizacji Programu stypendialnego, jest regulaminem, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendium wypłacane przez Państwa w ramach specjalnego programu stypendialnego organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki skierowanego do studentów i naukowców z Ukrainy, którzy w wyniku agresji Rosji na Ukrainę schronili lub schronią się w Polsce, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym na Państwu, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendium, a także wystawienia informacji PIT-11.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wyjaśnić należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Ponadto Organ nie badał kwestii dotyczącej ustalenia miejsca opodatkowania na gruncie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 63 poz. 269).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00