Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.180.2023.4.MKA

Ulga na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lutego 2023 wpłynął Pana wniosek z 26 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 1 maja 2023 r. (wpływ 1 maja 2023 r.) oraz z 8 maja 2023 r. (wpływ 9 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest współwłaścicielem zabytkowej nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków pn.: „(…)" składającej się z zabytkowego budynku (...) oraz otaczającego go terenu zielonego z zabytkowym parkiem. Drugim współwłaścicielem jest współmałżonka Wnioskodawcy, z którą prowadzona jest wspólnota majątkowa, lecz rozliczenia podatkowe prowadzone są osobno. Budynek (...) o powierzchni całkowitej 1 072 m2 był do chwili zakupu w 1995 r. używany jako budynek (...), w którym zlokalizowane były również mieszkania służbowe. Obecnie wykorzystywany jest do celów mieszkalnych właścicieli, przy czym powierzchnia mieszkalna nie przekracza 150 m2. W przyszłości, po przeprowadzeniu prac remontowych i modernizacyjnych docelowa powierzchnia budynku wynosić będzie około 1 650 m2, na której utworzone będzie kilkanaście mieszkań o powierzchniach 40 - 80 m2. Utrzymanie nieruchomości wymaga prowadzenia szeregu prac bieżącego utrzymania oraz konserwacyjnych.

W roku 2022 w budynku wykonane zostały prace konserwatorskie (naprawa części oryginalnej stolarki okiennej oraz drzwiowej) oraz prace remontowe polegające na wymianie stolarki okiennej oraz drzwiowej wraz z wymianą nadproży i wykonaniem prac pomocniczych niezbędnych do wykonania prac zasadniczych, np. obróbki tynkarskie i blacharskie. W przyszłych latach planowane jest wykonanie wymiany pokrycia dachowego wraz ze wstawieniem okien dachowych, wykonaniem izolacji termicznych wraz z warstwami wodno- i paroszczelnymi zgodnie z aktualną sztuką budowlaną w celu spełnienia aktualnych przepisów o ochronie cieplnej budynków. Koniecznym może być również częściowa wymiana drewnianej konstrukcji dachu. W zakres prac związanych z wymianą pokrycia dachowego wejdą również: wymiana (na zasadzie odtworzenia) podbitki skrzyniowej, obróbki blacharskie, rynny, rury spustowe, instalacja piorunochronna. Wymianie ulegną kominy spalinowe w zakresie niezbędnym dla nowych instalacji kotłowych. Część kominów, z uwagi na obowiązek utrzymania wyglądu zewnętrznego budynku, wymieniona zostanie na przewody wentylacyjne imitujące wyglądem kominy. Aby budynek spełniał aktualne wymagania stawiane budynkom mieszkalnym, koniecznym będzie wykonanie ociepleń dachu i ścian, wstawienie dodatkowych okien w celu zapewnienia odpowiedniego oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach, wykonanie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacji, elektrycznej silno- i słaboprądowych. Do wykonanych w roku 2022 prac konserwatorskich w zabytkowym parku zaliczyć należy przycięcia drzew i krzewów, wycinki chorych drzew oraz usuwanie wiatrołomów. Zabiegi te miały za zadanie utrzymanie w dobrym stanie zdrowotnym istniejącego starodrzewia i ochrona przed atakami szkodników poprzez usuwanie chorych drzew. Drugim celem zabiegów jest stopniowe uformowanie istniejących drzew do ich pierwotnej formy. W następnych latach planowane jest dalsze prowadzenie prac konserwatorskich i odtworzeniowych zieleni obejmujących przycięcia drzew i krzewów oraz wycinki pielęgnacyjne drzew. Ponadto prowadzone będą prace nad przywróceniem pierwotnych założeń parkowych polegające na odtworzeniu trawników, rabat kwiatowych wykonanie nowych nasad drzew i krzewów oraz wykonanie (odtworzenie) dróg i ścieżek, ogrodzenia, oczyszczenie stawu z zabezpieczeniem brzegów i dna, wykonanie mostku, wzmocnienie skarpy oraz wykonie elementów tzw. małej architektury. Celem długofalowym prowadzonych prac jest odtworzenie pierwotnych założeń parkowych.

Podkreślić należy, że wszystkie prace konserwacyjne, renowacyjne i modernizacyjne prowadzone w budynku oraz na terenie nieruchomości wpłyną korzystnie na walory chronione, a także pozwolą na właściwe utrzymanie zabytkowego kompleksu wpisanego do rejestru zabytków. Wszystkie prace dotychczas wykonane oraz planowane odbywają się za zgodą i pod nadzorem konserwatora zabytków oraz po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń określonych w przepisach prawa budowlanego. Uzyskanie wyżej wymienionych pozwoleń wymaga przygotowanie stosownej dokumentacji jak na przykład opinii i programów konserwatorskich oraz dokumentacji budowlanej zawierającej m.in. inwentaryzację stanu istniejącego oraz projekty budowlane. W okresie realizacji prac konserwatorskich, remontowych i modernizacyjnych zapewniony jest nadzoru inwestorskiego sprawowanego przez uprawnione osoby według wymagań konserwatora zabytków. Wszystkie wydatki poniesione w 2022 r. są udokumentowane fakturami VAT za wykonane usługi lub zakup materiałów od podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi w zeznaniu podatkowym za rok 2022 dla wydatków poniesionych w 2022 roku oraz w okresach przyszłych dla wydatków ponoszonych w odpowiednich, przyszłych okresach rozliczeniowych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan następujące informacje:

Wnioskodawca w 2022 r. opłacał podatek w wysokości 19%. W 2023 r. Wnioskodawca również wybrał opodatkowanie podatkiem w wysokości 19% i zakłada utrzymanie tej formy opodatkowania w latach następnych.

Wnioskodawca potwierdza, że park jako część zespołu (...) jest wpisany do rejestru zabytków za numerem (…). Za decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków budynek (...) wybudowanego w latach (...) wyróżnia się spośród zachowanych (...) na terenie województwa. Szczególne dobrze zachowane detale architektoniczne elewacji, częściowo zachowana stolarka okienna i drzwiowa oraz schody pozwalają na ocenę walorów architektonicznych rezydencji. Park (...) z czytelnym założeniem, na które składa się m.in. alejka grabowa, staw z wyspą, droga wewnętrzna od bramy do budynku (...) zasługują na szczególną uwagę i ochronę. Wśród licznego, różnorakiego starodrzewia w wieku od 50-120 lat na szczególną ochronę zasługują (...).

Wnioskodawca potwierdza, że Zespół (...), o którym jest mowa we wniosku, stanowi zabytek w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Pytanie nr 3 dotyczy zdarzeń przyszłych. W ramach przygotowania inwestycji Wnioskodawca zamierza zlecić profesjonalnym biurom konsultingowym między innymi opracowanie:

-analiz pozwalających na podjęcie decyzji o zakresie i sposobie prowadzenia inwestycji w tym analiz rynkowych i business planu,

-koncepcji finansowania inwestycji,

-wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków publicznych i prywatnych.

Pytanie nr 4 dotyczy zdarzenia przyszłego. Zakres dokumentacji, która musi zostać opracowana i sfinansowana przed rozpoczęciem właściwych prac konserwacyjnych i restauratorskich obejmuje w szczególności:

-opinie rzeczoznawców ds. budownictwa nt. stanu konstrukcji budynku,

-wykonanie badań geologicznych wraz z dokumentacją geologiczno-techniczną,

-wykonanie oceny energetycznej budynku,

-opracowanie zaleceń konserwatorskich budynku i parku,

-opracowanie planów konserwatorskich budynku i parku,

-opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej,

-opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę,

-opracowanie projektu wykonawczego,

-prowadzenie nadzoru autorskiego stosownie do wymogów ustawy - Prawo budowlane,

-zatrudnienie kadry inżynierskiej (kierownik budowy, inspektorzy nadzoru) zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane,

-inne konsultacje wynikające z przebiegu procesu budowy i wymogów stosownych przepisów.

Wydatki te są niezbędne w celu uzyskania pozwolenia na budowę i realizacji inwestycji zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane oraz o ochronie i opiece nad zabytkami oraz innymi obowiązującymi przepisami.

Planuje się ponoszenie wydatków, o których jest mowa w punktach 3 i 4 wniosku w latach 2023-2025.

W momencie ponoszenia wydatków, o których jest mowa w pytaniach 3 i 4 Wnioskodawca będzie współwłaścicielem omawianego zabytku nieruchomego.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w odniesieniu do prac już wykonanych był współwłaścicielem omawianego zabytku i posiadał pisemne zezwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie wszystkich wykonanych prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych. Właściwe wykonanie tych prac zostało potwierdzone przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Poniesione wydatki są udokumentowane fakturami VAT od podmiotów nie korzystających ze zwolnienia. Zakres wykonanych prac nie obejmował wykonania ekspertyz, analiz, opinii itp. wymienionych w pytaniu 3 i 4 Wniosku. Te wydatki są przewidziane do ponoszenia w przyszłości.

W odniesieniu do zdarzeń przyszłych Wnioskodawca potwierdza, że będzie współwłaścicielem omawianego zabytku oraz będzie posiadał pisemne zezwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie wszystkich prac w tym również wymienionych w punktach 3 i 4 wniosku. Po wykonaniu prac należności z tytułu wykonanych prac i usług zostaną uregulowane na podstawie faktur VAT. Należyte wykonanie wszystkich prac zostanie potwierdzone pisemnie przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Wnioskodawca nie będzie odliczał poniesionych wydatków od przychodów objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym,

Wnioskodawca nie będzie odliczał wydatków poniesionych na prace budowlane, konserwatorskie i restauratorskie przy zabytku, o którym jest mowa we wniosku w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

Wszystkie wykonane i planowane do wykonania prace objęte są/będą objęte zezwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wykonanie tych prac zgodnie z pozwoleniem jest/będzie potwierdzone przez odpowiednie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na dzień składania wniosku Wnioskodawca nie ubiegał się o finasowanie wydatków z innych źródeł lub dofinansowanie.

Wnioskodawca potwierdza, że wykonane i planowane prace spełniają definicję prac wymienionych w art. 26hb ust. 12 pkt 2, 3 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności dotyczy prac konserwatorskich polegających na bieżącym zabezpieczaniu budynku przed wpływami atmosferycznymi lub też zabiegów pielęgnacyjnych starego drzewostanu w parku. Do wykonanych prac restauratorski zaliczyć należy rekonstrukcję części oryginalnej stolarki drzwiowej i okiennej oraz wymianę stolarki okiennej w pozostałym zakresie (bez walorów zabytkowych) na nową, wykonaną na oryginalny wzór stolarkę spełniającą wymagania aktualnych przepisów o ochronie cieplnej budynków. Z prac budowlanych wykonano wymianę nadproży w celu wzmocnienia ścian i zapobieżeniu dalszym spękaniom i dewastacji ścian. Całkowity zakres prac zostanie ustalony dopiero po sporządzeniu opinii budowlanych i opracowaniu dokumentacji projektowej, o czym jest mowa w odpowiedziach na pytania 3 i 4 powyżej.

Wnioskodawca potwierdza, że wykonane i planowane prace spełniają definicję prac wymienionych w art. 26hb ust. 12 pkt 2, 3 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca potwierdza, że wszystkie prace zostały/zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktury są/będą wystawiane imiennie na Wnioskodawcę lub małżonkę Wnioskodawcy, z którą prowadzona jest wspólnota majątkowa.

Wnioskodawca potwierdza, że wszystkie przewidziane do poniesienia wydatki spełniać będą definicje określoną w art. 26hb ust. 12 pkt 2, 3 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca informuje, że przysługująca ulga zostanie odliczona w nierównych częściach przez Wnioskodawcę i małżonkę.

Pytania

1)Jaką stawkę VAT należy stosować do prac konserwatorskich, remontowych, odtworzeniowych oraz budowlanych - modernizacyjnych, które były wykonane w budynku w roku 2022 oraz zostaną wykonane w przyszłości?

2)Jaką stawkę VAT należy zastosować do wykonanych i planowanych prac związanych z bieżącym utrzymaniem oraz prowadzeniem prac konserwatorskich, rekonstrukcyjnych i odtworzeniowych na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków?

3)Czy wydatki ponoszone na sporządzenie analiz np. ekonomiczne oraz finansowe przedsięwzięcia, business planu, wniosków o dofinansowanie inwestycji, koncepcji oraz innych konsultacji związanych z realizacją inwestycji są zaliczane do wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi podatkowej?

4)Czy wydatki poniesione na sporządzenie wymaganej przepisami dokumentacji (opinie, programy, dokumentacja budowlana) są zaliczane do wydatków, które uprawniają do zastosowania ulgi podatkowej?

5)Czy wydatki poniesione na prace modernizacyjne mające na celu przystosowanie budynku do nowych wymagań określonych w stosownych przepisach oraz powszechnie obowiązujących standardów i wyposażenia budynków uprawniają do zastosowania ulgi podatkowej?

6)Czy wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie (odtworzeniowe) i budowlane wykonywane na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków upoważniają do obniżenia podstawy do opodatkowania podatkiem od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygniecie w zakresie pytań nr 3-6, w zakresie pytań 1-2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przy rozpatrywaniu powyższych pytań należy wziąć pod uwagę następujące definicje: Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568 ze zm.), prace konserwatorskie winny być rozumiane wyłącznie, jako działania zabezpieczające i hamujące procesy destrukcji, natomiast prace restauratorskie jako te, których efektem jest wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych poprzez uzupełnienie lub nawet odtworzenie części zabytku. W obu przypadkach działania te winny być udokumentowane. W kwestii definicji prac budowlanych podejmowanych przy zabytku lub w otoczeniu zabytku ustawa odsyła do przepisów Prawa budowlanego. Zgodnie z § 3 ust. 7 ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r., za roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy jest następujące:

Stanowisko Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 3 - koszty związane z przygotowaniem opinii, planów, analiz np. ekonomicznych oraz finansowych przedsięwzięcia, business planu, wniosków o dofinansowanie inwestycji, koncepcji oraz innych konsultacji związanych z realizacją inwestycji mogą zostać zaliczone do wyliczenia ulgi podatkowej. Koszty tego rodzaju występują głównie we wczesnej fazie realizacji przedsięwzięcia mającego na celu przygotowanie i przeprowadzenie inwestycji z uwzględnieniem koniecznych prac konserwatorskich i odtworzeniowych. Część tych opinii, koncepcji czy też programów musi zostać sporządzona i zatwierdzona przez Konserwatora zabytków jeszcze przed rozpoczęciem prac projektowych w celu otrzymania pozwolenia na budowę. Tym samym stanowią one czynności częściowe prac konserwatorskich i odtworzeniowych i mogą zostać uznane za wydatki zmniejszające podstawę do opodatkowania podatkiem od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 4 - sporządzenie budowlanej dokumentacji projektowej, opinii technicznych, opinii i programów konserwatorskich, niezbędnych badań technicznych w tym również geologicznych, oceny stanu technicznego, itp. wymaganych stosownymi przepisami lub sztuką budowlaną są częścią czynności związanych z remontem (rekonstrukcją), konserwacją i /lub odtworzeniem zabytku. Zgodnie z przepisami, do kosztów uzyskania przychodów związanych z remontami zabytków można zaliczyć wydatki poniesione na:

-prace konserwatorskie i restauratorskie,

-roboty budowlane,

-usługi projektowe,

-usługi inżynieryjne,

-zakup materiałów i urządzeń niezbędnych do wykonania prac.

Tym samym wydatki poniesione na te czynności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zmniejszyć podstawę do opodatkowania podatkiem od dochodów od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 5 - wydatki ponoszone na doprowadzenie budynku wpisanego do rejestru zabytków do stanu technicznego wynikającego z jego funkcji i wymaganego stosownymi przepisami np. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, itp. mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem od osób fizycznych. Do prac takich należy zaliczyć:

-wykonanie termoizolacji budynku w celu podniesienia ochrony cieplnej,

-wymiana okien oraz montaż dodatkowych okien z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniego oświetlenia światłem dziennym,

-remont instalacji centralnego ogrzewania, w tym wymiana źródła ciepła na ekologiczne i alternatywne (instalacja co istniała w chwili wpisu nieruchomości do rejestru zabytków),

-remont instalacji wodno-kanalizacyjnej (instalacja istniała w chwili wpisu nieruchomości do rejestru zabytków),

-remont instalacji elektrycznych (instalacja istniała w chwili wpisu nieruchomości do rejestru zabytków),

-wykonanie instalacji automatyki i teletechnicznych,

-zastąpienie grawitacyjnej instalacji wentylacji wentylacją mechaniczną w celu zapewnienia odpowiednich warunków sanitarnych,

-wykonanie instalacji alarmowych przeciwpożarowych mających na celu zwiększenia bezpieczeństwa osób oraz budynku,

-wybudowanie klatek schodowych w celu spełnienia warunków bezpieczeństwa i ewakuacji osób,

-wbudowanie wind osobowych i towarowych,

-rekonstrukcja i wykonanie infrastruktury technicznej obejmującej przyłącza do budynku, drogi i parkingi, oświetlenie zewnętrzne, itp.

Podstawą do twierdzenia, iż wydatki ponoszone na wykonanie wyżej wymienionych prac budowlanych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania dochodów jest fakt, iż obecnie niemożliwym jest odtworzenie niektórych elementów budynku i instalacji według standardów obowiązujących w okresie budowy budynku lub wręcz zakazane. Na przykład przegrody w budynku muszą spełniać określone wymagania pod względem ochronny cieplnej i dźwiękowej, które znacznie przewyższają wymagania sprzed ponad 100 lat. Rekonstrukcja izolacji przeciwwodnych i przeciwwilgociowych wykonana będzie z zastosowaniem współczesnych technologii i materiałów, które nie były znane w okresie wznoszenia budynku. Niedopuszczalnym obecnie jest również stosowanie pieców na paliwa stałe nie spełniających wymogów czystości spalin np. piece kaflowe. Tutaj muszą zostać zastosowane nowoczesne kotły lub alternatywne źródła energii jak np. pompy ciepła czy instalacje fotowoltaiczne. Zgodnie z wymogami stosownych przepisów mieszkania muszą być wyposażone w węzły sanitarne wyposażone w instalację wodno-kanalizacyjną. Trudno jest sobie wyobrazić, aby współcześnie oddawać do użytkowania mieszkania z dostępem do jednej, wspólnej toalety umieszczonej na korytarzu. Zainstalowanie przeciwpożarowego systemu alarmowego wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa osobom przebywającym w obiekcie oraz podnieść ochronę budynku. Możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na prace budowlane w tym również modernizacyjne do tzw. „ulgi podatkowej” potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT2-1.4011.394.2022.2.KO.

Stanowisko Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 6 - rozważając możliwość zaliczenia wydatków ponoszonych na prace przy terenach zielonych do kosztów obniżających podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy brać pod uwagę, iż teren nieruchomości jest również wpisany do rejestru zabytków. Natomiast prace przy terenach zielonych, które można zaliczyć do prac konserwatorskich i restauratorskich, to te, które służą zachowaniu i przywróceniu pierwotnego stanu istniejących na nich obiektów lub elementów zabytkowych. Do takich prac należy zaliczyć między innymi:

-konserwację i renowację starych drzew, w tym usuwanie zniszczonych gałęzi i chorób,

-rekonstrukcję ogrodów historycznych na podstawie zachowanych dokumentacji obejmującą również zakładanie trawników, rabat, nasadzenia drzew i krzewów, itp.,

-odbudowę lub rekonstrukcję zabytkowych fontann, rzeźb, murków, ogrodzeń, alejek, oświetlenia, melioracji i nawodnienia oraz innych obiektów małej architektury,

-prace przy oczkach wodnych, takie jak konserwacja lub rekonstrukcja zabytkowych murków i mostków, czyszczenie dna i uzupełnianie wody,

-rekonstrukcję dawnych układów zieleni, takich jak stawki wraz z kanałami nawadniającymi i przelewowymi, cieków wodnych napowietrzających.

Do innych prac budowlanych, które będą wykonywane na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków zaliczyć należy odtworzenie i wykonanie dróg, parkingów, sieci wodnych i kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych w celu podłączenia budynku do systemów publicznych, oświetlenia zewnętrznego, instalacji nawadniających, itp. Prace te były i będą przeprowadzane zgodnie z zasadami konserwatorskimi, za zgodą i pod nadzorem konserwatora zabytków i mają na celu zachowanie i odtworzenie oryginalnego charakteru i wartości historycznej zabytkowych elementów terenów zielonych oraz podniesienie walorów obiektu chronionego. Tym samym wydatki na prace wykonywane na terenie parku mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zmniejszyć podstawę do opodatkowania podatkiem od dochodów od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Stosownie do ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

Zgodnie z ww. przepisem w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 6 ww. ustawy:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 pkt 1 omawianej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

W myśl ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki

Stosownie do art. 26hb ust. 8 cyt. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli m.in. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W przypadku wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków w momencie ponoszenia wydatku,

-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

-posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Od 1 stycznia 2023 r. w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w momencie ponoszenia wydatku,

-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,

-po poniesieniu wydatku, uzyskać zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wykonaniu odpowiednich prac, a odliczenie będzie możliwe w zeznaniu składanym po jego otrzymaniu,

-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

-dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

-odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

-wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

-wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że jest Pan współwłaścicielem nieruchomości – Zespołu (...) stanowiącego zabytek w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisanej do rejestru zabytków. W roku 2022 w budynku wykonane zostały prace konserwatorskie oraz prace remontowe. Prace te będą kontynuowane w przyszłych latach. W 2022 r. wykonano również prace konserwatorskie w zabytkowym parku. W następnych latach planowane jest dalsze prowadzenie prac konserwatorskich i odtworzeniowych zieleni. Celem długofalowym prowadzonych prac jest odtworzenie pierwotnych założeń parkowych.

Ponadto zamierza Pan ponieść wydatki związane z opracowaniem: analiz pozwalających na podjęcie decyzji o zakresie i sposobie prowadzenia inwestycji w tym analiz rynkowych i business planu, koncepcji finansowania inwestycji, wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków publicznych i prywatnych oraz dokumentacji, która musi zostać opracowana i sfinansowana przed rozpoczęciem właściwych prac konserwacyjnych i restauratorskich, która obejmuje w szczególności: opinie rzeczoznawców ds. budownictwa nt. stanu konstrukcji budynku, wykonanie badań geologicznych wraz z dokumentacją geologiczno-techniczną, wykonanie oceny energetycznej budynku, opracowanie zaleceń konserwatorskich budynku i parku, opracowanie planów konserwatorskich budynku i parku, opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej, opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, opracowanie projektu wykonawczego, prowadzenie nadzoru autorskiego stosownie do wymogów ustawy - Prawo budowlane, zatrudnienie kadry inżynierskiej (kierownik budowy, inspektorzy nadzoru) zgodnie z wymogami ustawy Prawo budowlane, inne konsultacje wynikające z przebiegu procesu budowy i wymogów stosownych przepisów.

Wszystkie wydatki poniesione w 2022 r. są udokumentowane fakturami VAT za wykonane usługi lub zakup materiałów od podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi w zeznaniu podatkowym za rok 2022 dla wydatków poniesionych w 2022 roku oraz w okresach przyszłych dla wydatków ponoszonych w odpowiednich, przyszłych okresach rozliczeniowych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że:

-jest Pan współwłaścicielem nieruchomości, wpisanej do rejestru zabytków,

-Zespół (...), o którym jest mowa we wniosku, stanowi zabytek w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-w 2022 r. uzyskał Pan dochody opodatkowane podatkiem liniowym, tą forma opodatkowania będą opodatkowane także dochody w 2023 r. i latach następnych,

-w 2022 r. poniósł Pan wydatki na prace modernizacyjne, konserwatorskie, restauratorskie (odtworzeniowe) i budowlane wykonywane na terenie ww. nieruchomości,

-w 2023 r. i latach następnych planuje Pan kontynuowanie tych prac,

-posiada Pan/będzie Pan posiadał pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac,

-wykonane i planowane prace spełniają definicję prac wymienionych w art. 26hb ust. 12 pkt 2, 3 lub 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-wszystkie prace zostały/zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, faktury są/będą wystawiane imiennie na Pana lub Pana małżonkę, z którą prowadzona jest wspólnota majątkowa,

-ww. wydatków nie będzie Pan odliczał od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie będzie Pan ich odliczał również w ramach innych ulg podatkowych,

-wszystkie wykonane i planowane do wykonania prace objęte są/będą objęte zezwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków i ich wykonanie zgodnie z pozwoleniem jest/będzie potwierdzone przez odpowiednie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że spełnia Pan warunki przedmiotowej ulgi.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków poniesionych na:

-prace modernizacyjne mające na celu przystosowanie budynku do nowych wymagań określonych w stosownych przepisach oraz powszechnie obowiązujących standardów i wyposażenia budynków,

-prace konserwatorskie, restauratorskie (odtworzeniowe) i budowlane wykonywane na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

-sporządzenie analiz; np. ekonomiczne oraz finansowe przedsięwzięcia, business planu, wniosków o dofinansowanie inwestycji, koncepcji oraz innych konsultacji związanych z realizacją inwestycji,

-sporządzenie wymaganej przepisami dokumentacji (opinie, programy, dokumentacja budowlana)

zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem limitu określonego w ust. 4 pkt 2 tego artykułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00