Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.254.2023.1.BS

Możliwości kontynuowania rozliczenia za pomocą karty podatkowej po zatrudnieniu na umowę B2B podologa - jako usługi specjalistyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r wpłynął Pani wniosek z 27 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości korzystania z karty podatkowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą – gabinet kosmetologiczny pod PKD 96.02.Z. Opłaca Pani podatek dochodowy w postaci karty podatkowej. Lokal w którym prowadzi Pani działalność to Pani współwłasność.

Chciałaby Pani by w Pani gabinecie były także usługi specjalistyczne – usługi podologa. Pani nie wykonuje takich usług i w przyszłości także nie zamierza wykonywać. Pani wykształcenie i umiejętności na to nie pozwalają

Chciałaby Pani podpisać umowę na zasadach B2B z osobą prowadzącą działalność związaną z podologią. Osoba ta prowadzi własną działalność, posiada własną kasę fiskalną.

Dodatkowo wskazała Pani treść umowy pomiędzy podologiem a Pani firmą:

1. Podolog w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć będzie specjalistyczne usługi z zakresu podologii na rzecz gabinetu.

2. Gabinet zobowiązany jest do zapewnienia podologowi odpowiedniego miejsca do wykonywania zabiegów.

3. Zabiegi będą wykonywane w siedzibie gabinetu.

4. Za prawidłowość wykonania zabiegów, zgodnie z aktualną wiedzą i sztuką, odpowiedzialność ponosi podolog.

5. Gabinetowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości (...) zł brutto, płatne na początku każdego miesiąca.

6. Wynagrodzenie uiszczone zostanie na podstawie wystawionego przez gabinet rachunku na początku każdego miesiąca roboczego, gotówką lub przelewem na rachunek bankowy wskazany w umowie w terminie 3 dni od doręczenia rachunku.

Jeśli któryś z wymienionych przez Panią punktów został źle sformułowany, prosi Pani o jego korektę lub usunięcie. Prosi Pani o ukierunkowanie w celu podjętych działań.

Pytanie

Czy podpisanie w/w umowy wykluczy Panią z karty podatkowej ?

Pani stanowisko

Według Pani podolog spełnia kryteria usług specjalistycznych. Pani jako kosmetolog, zajmuje się tylko usługami związanymi z pielęgnacją twarzy, manicure i pedicure kosmetycznym. Nie zajmuje się Pani usługami specjalistycznymi, jakimi jest np. korekcja wrastających paznokci, między innymi ta usługa wchodzi w zakres podologii. Błędem w sztuce byłoby wykonanie np.: malowania paznokci z wrastających paznokci. Usługi podologiczne uzupełnią, a także umożliwią wykonywanie Pani usług. Podolog miałby własną kasę fiskalną. Klienci wymagający usług specjalistycznych płaciliby podologowi a nie Pani. Dzięki wykonanym zabiegom specjalistycznym, klienci będą mieli możliwość skorzystać z usług oferowanych przez Panią.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

2) karty podatkowej.

Przy czym w myśl art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność:

1) usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli;

2) usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli;

3) usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi - w warunkach określonych w części III tabeli, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem;

4) gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli;

5) w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu - w warunkach określonych w części V tabeli;

6) w zakresie usług rozrywkowych - w warunkach określonych w części VI tabeli;

7) w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części VII tabeli;

8) polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli;

9) polegającą na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych (PKWiU ex 21.10.51.0, ex 21.20.13.0, ex 21.20.21.0 oraz ex 21.20.23.0), w związku ze świadczonymi usługami - w warunkach określonych w części IX tabeli;

10) w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi - w warunkach określonych w części X tabeli;

11) w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

1a. Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje również warunki skorzystania z tej formy opodatkowania, o czym stanowi jej art. 25 ust. 1., zgodnie z którym:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1) kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2) (uchylony)

3) przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4) nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5) małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6) nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7) pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pani gabinet kosmetologiczny i korzysta Pani z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Pani wątpliwości natomiast budzi możliwość dalszego korzystania z karty podatkowej po zawarciu umowy B2B z podologiem. Twierdzi Pani zarazem, że usługi podologa spełniają definicję usług specjalistycznych.

W myśl art. 25 ust. 3 ustawy:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Dokonując analizy w/w przepisu należy stwierdzić, że aby można było uznać w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy muszą być to czynności i prace:

- wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności,

- niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi,

- również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4

W załączniku nr 4 do w/w ustawy zostały wskazane usługi kosmetyczne oraz manicure i pedicure oraz przedmiot ich działalności:

88. Usługi kosmetyczne - Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure. Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe). Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo- i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

89. manicure, pedicure - Nadawanie kształtu paznokciom przez skracanie i opiłowanie. Wycinanie naskórka, lakierowanie paznokci. Usuwanie zgrubień skóry i wycinanie nagniotków.

Jak zostało wskazane w wyroku NSA w Bydgoszczy z 13.06.2003 r. sygn. SA/Bd 1418/03 (LEX nr 90121):

„Warunkiem uznania usług za specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy z 1998 r.  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest to, aby nie były one bezpośrednio związane z wykonywaniem zgłoszonego przez podatnika zakresu działalności, a jednocześnie aby były niezbędne do całkowitego wykonania usługi.”

Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN niezbędny – to koniecznie potrzebny. Natomiast zgodnie z powołanym słownikiem podologia to dział medycyny, który zajmuje się diagnozą i leczeniem chorób stóp oraz stawu skokowo-goleniowego. Podolog to osoba zajmująca się specjalistyczną pielęgnacją stóp, a nie kosmetycznym zabiegiem pedicure.

Nie sposób zatem stwierdzić, że usługi świadczone przez podologa są niezbędne (konieczne i  potrzebne) do całkowitego wykonania świadczonej przez Panią usługi. W celu wykonania swoich usług nie musi Pani w żadnym stopniu korzystać z usług podologa, które to usługi mają całkowicie odmienny charakter.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że usługi wskazane przez Panią we wniosku nie są usługami specjalistycznymi, a co za tym idzie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podejmując współpracę z podologiem utraci Pani możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00