Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.49.2023.4.KW

Skutki podatkowe aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa i metoda amortyzacji zcp i nowego podmiotu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

czy Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będący przedmiotem aportu jest wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu, a w związku z tym wniesienie Aportem Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture do Joint venture nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz

czy Joint Venture w związku z otrzymaniem aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki powinien ustalić wartość początkową nabytych w ramach aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych Spółki.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 kwietnia 2023 r. (wpływ 7 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym:

1.Zainteresowany będący stroną postępowania: B. sp. z o.o. 

2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania: C. sp. z o.o.

Opis zdarzenia przyszłego

„Wnioskodawca” lub „Spółka” jest spółką prawa polskiego i polskim rezydentem podatkowym.

Przedmiotem działalności Spółki jest szeroko pojęta działalność marketingowa, brandingowa, promocyjna, dystrybucyjna w branży produktów żywnościowych. Spółka zajmuje się w szczególności rozwojem produktów oznakowanych markami, którymi dysponuje na własność lub na podstawie umów licencyjnych oraz wspieraniem wizerunkowym tej sprzedaży przez swojego udziałowca – Pana A. oraz jego rodzinę.

Działalność Spółki polega na realizacji sprzedaży tych produktów na własny rachunek lub wspieraniu tej sprzedaży realizowanej we współpracy z kooperantami poprzez działania marketingowe i PRowe.

Obecnie Spółka planuje rozpoczęcie współpracy z nowym kontrahentem będącym polskim rezydentem podatkowym, w ramach której planowane jest stworzenie wspólnego przedsięwzięcia joint venture w formie spółki kapitałowej („Joint Venture”) zajmującego się produkcją i sprzedażą nowej linii produktów („Produkty Joint Venture”). Spółka przystąpi do Joint Venture wnosząc część swojej działalności. Działalność Joint Venture w istotnej części ma polegać na produkcji oraz dystrybucji własnych produktów sygnowanych znakiem towarowym „A. i Synowie”.

Zaangażowanie Spółki w Joint Venture ma polegać na udostępnieniu Joint Venture w szczególności:

kompetencji w zakresie sprzedaży i marketingu linii produktów wytwarzanych w ramach Joint Venture,

praw i obowiązków z licencji na używanie znaku towarowego A. i Synowie,

koncepcji wizualizacji i pozycjonowania linii Produktów Joint Venture,

wiedzy na temat produkcji Produktów Joint Venture, w tym receptur technologicznych dla ich produkcji,

wiedzy o rynku i metodach sprzedaży (know-how),

pracowników wchodzących w skład zespołu marketingowo-sprzedażowego, który ma być w Joint Venture odpowiedzialny za sprzedaż i promocję Produktów Joint Venture.

W toku negocjacji strony wspólnego przedsięwzięcia joint venture uzgodniły, że w celu zapewnienia trwałości przedsięwzięcia oraz zaangażowania Spółki, Spółka wniesie powyższe składniki w formie wkładu niepieniężnego do Joint Venture w zamian za udziały.

W konsekwencji, w celu wypełnienia powyższego zobowiązania Spółka wyodrębniła w ramach swojej działalności Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, tj. produktów nowej linii, które będą produkowane i sprzedawane w ramach Joint Venture („Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture”). Wypełniając powyższe zobowiązania, Spółka skompletowała składniki materialne i niematerialne, w tym zawarła odpowiednie umowy i zatrudniła odpowiednich pracowników, w celu zapewnienia, że Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture jest w pełni kompletny i zdolny do samodzielnego funkcjonowania w nowym podmiocie i prowadzenia działalności w przedmiocie marketingu, promocji i sprzedaży Produktów Joint Venture.

W skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture wchodzą następujące składniki majątku:

a.wartości niematerialne i prawne, w tym:

receptury wytwarzania Produktów,

koncept marketingowo-promocyjny dla przedmiotowych Produktów,

wiedzę związaną z siecią dystrybucji i organizacji procesu sprzedaży produktów z branży spożywczej;

b.prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących brandingu oraz przygotowywania koncepcji marketingowo-sprzedażowych, których stroną jest Spółka;

c.prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów o pracę z pracownikami Spółki wchodzącymi w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture (specjaliści od spraw sprzedaży, marketingu oraz pracownicy pomocniczy);

d.prawa i obowiązki wynikające z umowy licencyjnej zawartej ze spółką A. S.C. przedmiotem której jest prawo do korzystania ze znaku towarowego A. i Synowie;

e.prawa i obowiązki Spółki wynikające z umów z kontrahentami zawartych w ramach działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture obowiązujące na dzień Aportu;

f.wierzytelności oraz zobowiązania handlowe Spółki wynikające z umów zawartych w ramach działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture;

g.wyposażenie i inne składniki materialne oraz wszelkie inne niewymienione wyżej materialne i niematerialne aktywa, prawa i obowiązki i inne składniki majątkowe związane z i przynależne do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture na dzień Aportu.

Wskazane powyżej składniki majątku będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do prowadzenia działalności związanej z planowanym przedsięwzięciem, tj. Joint Venture i nie są obecnie wykorzystywane do prowadzenia innej działalności Spółki.

Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture stanowi wyodrębniony dział w Spółce a wskazane powyżej składniki majątku są do niego funkcjonalnie przypisane.

Po wniesieniu Aportu Spółka prowadzić będzie w dalszym ciągu całą swoją dotychczasową działalność niezwiązaną z linią Produktów Joint Venture.

W razie wątpliwości co do alokacji składników majątku, umów lub pracowników decydować będzie ich funkcjonalny związek z działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture.

Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi Joint Venture przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Wnioskodawca wskazuje, iż Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będzie wyposażony we wszystkie niezbędne elementy umożliwiające samodzielne realizowanie działań marketingowo sprzedażowych, i hipotetycznie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca zwrócił uwagę, że w zakresie organizacyjnym Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture posiadać będzie na dzień Aportu następującą charakterystykę:

a)składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności związanej z tym działem (tj. działalności związanej z nową linią produktów produkowanych i sprzedawanych przez Joint Venture);

b)pracownicy Spółki przypisani są jednoznacznie albo do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture albo do innych działalności Spółki.

W zakresie finansowym Działalność Główna i działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture posiadać będą na dzień Aportu następującą charakterystykę:

w planie kont systemu księgowego Spółki wyodrębnione będą konta przypisane działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, a także pozostałej działalności Spółki;

Spółka będzie miała możliwość dokonywania odrębnych analiz przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałą działalnością Spółki;

Spółka będzie miała możliwość sporządzać odrębne budżety związane z prowadzeniem działalności w zakresie działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałej działalności Spółki.

W zakresie funkcjonalnym należy wskazać, iż działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostała działalność Spółki na dzień Aportu będą charakteryzować się tym, iż każda z nich prowadzona jest w oparciu o przypisane do nich składniki majątkowe (w tym zobowiązania) oraz umowy zawierane z kontrahentami w ramach poszczególnych funkcji (poszczególnych linii produktów, etc.).

Dodatkowo, Spółka jest w stanie wskazać pracowników, którzy są przypisani do działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz do pozostałej działalności Spółki. W szczególności, zarząd Spółki dokonał wyodrębnienia składników materialnych i niematerialnych przynależnych do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w ramach Spółki, i w celu tym została podjęta odpowiednia uchwała.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Spółka nabywająca Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Joint Venture) będzie kontynuować działalność prowadzoną dotychczas przez zbywcę (Wnioskodawcę) przy pomocy wszystkich wymienionych we wniosku składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem Aportu.

Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, będący przedmiotem Aportu, będzie wyposażony we wszystkie niezbędne elementy umożliwiające samodzielne realizowanie działań marketingowo-sprzedażowych, i hipotetycznie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo. W konsekwencji, nabywca (Joint Venture) będzie mieć faktyczną możliwość kontynuowania działalności wykonywanej uprzednio przez Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w ramach Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji wniesienia Aportem.

Wnioskodawca wskazał, że wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego do Joint Venture zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych; w szczególności wniesienie Aportu w postaci działalności związanej z linią Produktów Joint Venture jest elementem ustaleń biznesowych i nowego przedsięwzięcia joint venture ze spółką giełdową D., które polega na połączeniu sił biznesowych i finansowych we wspólnym przedsięwzięciu realizowanym w odrębnym podmiocie - spółce będącej własnością obu partnerów biznesowych.

Warunki budowy tego joint venture były wynikiem negocjacji i ustaleń umownych pomiędzy niezależnymi partnerami. Głównym bądź jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do Joint Venture nie jest i nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania .

Wnioskodawca wskazał, że zarówno on , jak i spółka zainteresowana są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wszystkie materialne i niematerialne składniki majątku przypisane do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture (tj. wyodrębnionej części przedsiębiorstwa wnoszonego do Joint Venture w formie w kładu niepieniężnego), będą przedmiotem Aportu opisanego w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będąca przedmiotem Aportu jest wyodrębniona organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w rozumieniu w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa o CIT”) i stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu, a w związku z tym wniesienie Aportem Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture do Joint venture nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym składniki majątkowe przeznaczone do prowadzenia działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture są wyodrębnione organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w rozumieniu w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”) i stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu , a w związku z tym wniesienie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture Aportem do Joint venture nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3)W przypadku potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 Wnioskodawca kieruje do Dyrektora KIS pytanie czy Joint Venture w związku z otrzymaniem Aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki, będzie następcą prawnym Spółki w zakresie podatku VAT, tzn. wstąpi w ogół praw i obowiązków Spółki wynikających z przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem VAT?

4)W przypadku potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 Wnioskodawca kieruje do Dyrektora KIS pytanie czy Joint Venture w związku z otrzymaniem Aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki powinien ustalić wartość początkową nabytych w ramach Aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych Spółki?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 4 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytań nr 2 i 3, dotyczących podatku od towarów i usług, wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będąca przedmiotem Aportu jest wyodrębniona organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w rozumieniu w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa o CIT”) i stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu, a w związku z tym wniesienie Aportem Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture do Joint Venture nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie

Stosownie do postanowień Kodeksu Spółek Handlowych, wkładem do spółki kapitałowej może być w całości albo w części wkład niepieniężny (aport). Przepisy nie definiują, co może być przedmiotem wkładu niepieniężnego (aport), wprowadzają jedynie ograniczenie zgodnie z którym przedmiotem tym nie może być prawo niezbywalne lub świadczenie pracy bądź usług.

Analiza przepisów podatkowych wskazuje, że skutki podatkowe wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego (w formie składników majątku) zależne są od kwalifikacji podatkowej wnoszonych składników majątku.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego. Jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego, przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Jeżeli, m.in. przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Ponadto, zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem nie podlega transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego Joint Venture przyjmie, dla celów podatkowych, składniki wchodzące w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki - zatem ten warunek wynikający z art. 12 ust. 4 pkt 25 będzie spełniony.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji kluczowe dla ustalenia skutków podatkowych wniesienia Aportu przez Spółkę do Joint Venture na gruncie przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o VAT jest zatem ustalenie czy składniki majątkowe wnoszone do Joint Venture w formie Aportu stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tożsama definicja zawarta jest w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Pomimo tego, że każda z tych definicji jest formalnie odrębna, ich zakres przedmiotowy oraz sposób interpretacji i stosowania jest taki sam, w tym także w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych jest taka sama. W rezultacie, uzasadniona Jest łączna analiza tych dwóch regulacji.

Jak wskazano powyżej, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać określonymi w przepisach cechami. Nie jest to zatem zbiór przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego, ani nawet suma poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład.

W świetle brzmienia przepisów, a także praktyki organów podatkowych i orzecznictwa sądów na gruncie przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o VAT, istnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa warunkuje łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w Istniejącym przedsiębiorstwie;

3.i te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne); oraz

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Ad 1) Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania

Jak wskazano powyżej, warunkiem uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego dotyczących definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie prawa podatkowego podkreśla się, że: „w kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa” (tak np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lutego 2013 r., sygn. ILPP2/443 -1186/12-3/MR czy w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowe] Informacji Skarbowej z dnia 8 września 2017 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.187.2017.1 JF).

Podobnie, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych możliwe jest uznanie składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa także w sytuacji, gdy zostały z niego wyłączone niektóre elementy, o Ile nie pozbawia to tego zespołu składników cechy przydatności do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej:

„Podkreślić przy tym należy, że fakt wyłączenia niektórych składników materialnych i niematerialnych może pozostać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, podobnie jak formułowanie nazbyt rygorystycznych wymogów w odniesieniu do trzech płaszczyzn wyodrębnienia (organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej) prowadzić może do wniosków niedających pogodzić się zarówno z literalną jak i celowościową wykładnią przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Najistotniejszą bowiem w niniejszej sprawie jest okoliczność, czy dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Wbrew stanowisku organu, z treści analizowanego przepisu nie wynika też, że warunkiem finansowego wyodrębnienia ZCP jest pełne wyodrębnienie majątku (tu zobowiązań), czy też konieczność przypisania wszelkich przychodów i kosztów, zobowiązań i należności Spółki związanych z jej działalnością do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” (tak np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1823/15).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture stanowi odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanych wyżej przepisów podatkowych.

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego w skład Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture na moment Aportu wchodzić będą wszystkie składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia tej działalności, tj.:

1.wartości niematerialne i prawne, w tym:

receptury wytwarzania Produktów,

koncept marketingowo-promocyjny dla przedmiotowych Produktów,

wiedzę związaną z siecią dystrybucji I organizacji procesu sprzedaży produktów z branży spożywczej;

2.prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących brandingu oraz przygotowywania koncepcji marketingowo-sprzedażowych, których stroną jest Spółka;

3.prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów o pracę z pracownikami Spółki wchodzącymi w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Ventura (specjaliści od spraw sprzedaży, marketingu oraz pracownicy pomocniczy);

4.prawa i obowiązki wynikające z umowy licencyjnej zawartej ze spółką A. S.C., przedmiotem której Jest prawo do korzystania ze znaku towarowego AS. i Synowie;

5.prawa i obowiązki Spółki wynikające z umów z kontrahentami zawartych w ramach działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Ventura;

6.wyposażenie i inne składniki materialne oraz wszelkie inne niewymienione wyżej materialne i niematerialne aktywa, prawa i obowiązki, wierzytelności, zobowiązania i inne składniki majątkowe związane z i przynależne do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture na dzień Aportu.

Składniki te będą przedmiotem Aportu do Joint Venture wraz z pracownikami, których stanowiska pracy związane są z Działem Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture.

W razie wątpliwości co do alokacji składników majątku, umów lub pracowników przenoszonych do Spółki Przejmującej decydować będzie ich funkcjonalny związek z poszczególnymi działalnościami, tj. działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture lub pozostałą działalnością Spółki.

Wnioskodawca podnosi ponadto, że w praktyce niekiedy wskazuje się, iż aby dany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w skład tego zespołu, zgodnie z definicją zawartą w powołanych wyżej przepisach podatkowych, powinny wchodzić zobowiązania. Warunek ten jest spełniony w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, co wskazano powyżej i w opisie zdarzenia przyszłego.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, jest w przedmiotowej sprawie spełniona w odniesieniu do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, który zostanie wniesiony w formie wkładu niepieniężnego do Joint Venture.

Ad 2) Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie

Wyodrębnienie organizacyjne

Kolejnym warunkiem jest organizacyjne wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w istniejącym przedsiębiorstwie. W praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych przyjmuje się, że dany zespół składników jest organizacyjnie wyodrębniony, jeżeli występuje on samodzielnie w strukturze organizacyjnej podatnika. Istotne znaczenie ma również rola, jaką owe składniki odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Takie stanowisko wyrażają ograny podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Przykładem może tu być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 4 stycznia 2012 r., nr IPTPP3/443-105/11-5/ALN: „Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-702/11-2/MP.

W interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 18 maja 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP2/443-30/11-3/BM, stwierdzono natomiast, że: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe j związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2017 r. nr 0113-KDIPT1 -1.4012.450.2017.1.MW: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika Jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub Innego aktu o podobnym charakterze”.

Jak podkreśla się w doktrynie prawniczej, wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa może nastąpić nie tylko na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może również wynikać z innych okoliczności i mieć charakter faktyczny.

Taką argumentację podzielają również sądy administracyjne. Wskazać tutaj można przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 21 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 971/12, w którym sąd stwierdził, że: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.

Z drugiej strony jednak, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r., sygn. III SA/Wa 2836/11, sąd uznał, że: „wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

W sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego wyodrębnienie organizacyjne działalności będącej przedmiotem Aportu (Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture) ma charakter faktyczny oraz wynika ze struktury organizacyjnej Spółki:

1.działalność ta wyodrębniona jest w strukturze organizacyjnej Spółki jako odrębny dział (wyodrębnienie wynika m.in. z podjętej uchwały zarządu Spółki);

2.składniki majątkowe tworzące Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów, niezbędne do prowadzenia działalności w tym zakresie są wykorzystywane wyłącznie przez Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture i wyłącznie na potrzeby związanej z nim działalności.

W rezultacie w ocenie Wnioskodawcy działalność w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, będącego przedmiotem planowanego aportu jest wyodrębniona wewnętrznie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie finansowe

Przepisy podatkowe nie wskazują, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W świetle doktryny, praktyki organów podatkowych i orzecznictwa wyodrębnienie finansowe występuje wtedy, gdy określone przepływy finansowe, należności i zobowiązania można na podstawie prowadzonej przez podatnika ewidencji alokować do wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (por. T. Michalik, VAT. Komentarz, Warszawa 2012, str. 58, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2015 r. nr IPTPP1/4512-388/15 -2/ŻR).

Wskazuje się, że wyodrębnienie finansowe nie musi polegać na samodzielnym sporządzaniu bilansu przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdolność do sporządzenia takiego bilansu lub jego sporządzanie należy traktować jako przejaw bardziej zaawansowanego wyodrębnienia finansowego.

Jak wskazali Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2017 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.240.2017.1.JF oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-702/11 -2/MP: „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze)”.

W interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2011 r., IPPB5/423-797/10-4/DG Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że: „Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest poprzez odpowiednią prowadzenie ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwalające na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Przy czym przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa przybrała postać prawną samodzielnie sporządzającą bilans.”

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r., sygn. IPPP1-443-702/11-2/MP: „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części”.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2011 r. nr IBPP3/4441-23/11/IK uznał, że: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).”

Stanowisko takie potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 grudnia 2013 r. nr IPTPB3/423-369/13-3/KJ.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych warunkiem wystarczającym do uznania, że spełniona jest przesłanka wyodrębnienia finansowego, jest zapewnienie możliwości przyporządkowania do danej części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów w ewidencji księgowej (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2009 r., sygn. IPPB5/423-96/08-4/MB). W szczególności nie jest istotny sam fakt prowadzenia odrębnych kont, na których księgowane są np. przychody związane z określonym zespołem składników, ale musi istnieć zespół narzędzi rachunkowych umożliwiających określenie wyniku finansowego osiągniętego przez dany zespół składników majątkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 17 października 2013 r. nr IPPP2/443-783/13-3/KG stwierdził, że: „o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie, którego można poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, która będzie przedmiotem zbycia”.

Przechodząc do przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca zwraca uwagę, że w przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym:

1)w planie kont systemu księgowego Wnioskodawcy wyodrębnione są konta przypisane działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, a także pozostałej działalności Spółki;

2)Spółka na moment dokonania Aportu ma możliwość dokonywania odrębnych analiz przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałej działalności Spółki;

3)dla celów rachunkowości zarządczej Spółka na moment dokonania Aportu ma możliwość i sporządza odrębne budżety związane z prowadzeniem działalności w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałej działalności Spółki.

Taki zakres odrębności działalności w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w aspekcie finansowym sprawia, że w ocenie Wnioskodawcy kryterium wyodrębnienia finansowego w przedstawionej we wniosku sytuacji jest spełnione.

W szczególności, fundamentalne znaczenie dla określenia, że działalność ta jest wyodrębniona finansowo, ma fakt, że na moment aportu możliwe będzie wydzielenie przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture od przychodów i kosztów związanych z pozostałą działalnością Spółki oraz tworzenie odrębnych budżetów i planów finansowych dla poszczególnych działalności. 

Ad 4

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Joint Venture w związku z otrzymaniem Aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki powinien ustalić wartość początkową nabytych w ramach Aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych Spółki.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 16g ust. 9 w związku z art. 16g ust. 10a ustawy o CIT, w przypadku nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Natomiast zgodnie z art. 16h ust. 3 w związku z art. 16h ust. 3a ustawy o CIT, w razie nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu, nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonuje odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot wnoszący wkład w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie powyższego w ocenie Wnioskodawcy Joint Venture powinna ustalić wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Aportu na podstawie art. 16g ust. 10a w związku z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT, tj. w wysokości wartości początkowej określonej w prowadzonej przez Spółkę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także Joint Venture ma prawo kontynuować przyjętą przez Spółkę metodę amortyzacji i dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów.

Powyższą konkluzję potwierdza np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 kwietnia 2018 r., Znak: IPPB5/423-174/14-3/S/AJ, w której organ wskazał: „Na tej podstawie można stwierdzić, że Spółka otrzymując wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa uzyskała możliwość prowadzenia amortyzacji i zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustalonej zgodnie z regulacją art. 16g ust. 10a w zw. z ust. 9 u.p.d.o.p., czyli na zasadzie tzw. kontynuacji amortyzacji”.

Powyższe znajduje potwierdzenie także przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lutego 2020 r., Znak: 0111-KDIB2 -1.4010.570.2019.4.PB, zgodnie z którą: „Na podstawie powyższego przepisu Nabywca ZCP będzie zobowiązany do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przejętych środków trwałych zgodnie z zasadą kontynuacji amortyzacji tj. z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz metody amortyzacji przyjętej przez Zbywcę”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”),

Przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 ww. ustawy,

Do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

a) spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,

b) spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Przy czym, w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT zawarto zastrzeżenie, że

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W myśl bowiem art. 12 ust. 14 ww. ustawy,

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Ponadto zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jak przyjmuje się w praktyce organów podatkowych, konkretny zespół składników materialnych i niematerialnych powinien odznaczać się gospodarczą samodzielnością już w momencie jego zbycia. Oznacza to, że na dokonanie oceny czy dane aktywa spełniają definicję ZCP nie mogą mieć wpływu żadne czynniki zależne od nabywcy. Samo wydzielenie składników majątkowych na płaszczyźnie organizacyjnej nie jest warunkiem wystarczającym do uznania, że nastąpiło wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będący przedmiotem aportu, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy przeniesienie ww. działu , jako ZCP nie spowoduje po Państwa stronie powstania przychodu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Państwa Spółki jest szeroko pojęta działalność marketingowa, brandingowa, promocyjna, dystrybucyjna w branży produktów żywnościowych. Spółka zajmuje się w szczególności rozwojem produktów oznakowanych markami, którymi dysponuje na własność lub na podstawie umów licencyjnych oraz wspieraniem wizerunkowym tej sprzedaży przez swojego udziałowca – Pana A. oraz jego rodzinę.

Działalność Spółki polega na realizacji sprzedaży tych produktów na własny rachunek lub wspieraniu tej sprzedaży realizowanej we współpracy z kooperantami poprzez działania marketingowe i PRowe.

Obecnie Spółka planuje rozpoczęcie współpracy z nowym kontrahentem będącym polskim rezydentem podatkowym, w ramach której planowane jest stworzenie wspólnego przedsięwzięcia joint venture w formie spółki kapitałowej („Joint Venture”) zajmującego się produkcją i sprzedażą nowej linii produktów („Produkty Joint Venture”). Przystąpią Państwo do Joint Venture wnosząc część swojej działalności. Działalność Joint Venture w istotnej części ma polegać na produkcji oraz dystrybucji własnych produktów sygnowanych znakiem towarowym „A. i Synowie”.

Państwa Spółka wniesie w formie wkładu niepieniężnego do Joint Venture w zamian za udziały poniższe składniki:

kompetencje w zakresie sprzedaży i marketingu linii produktów wytwarzanych w ramach Joint Venture,

prawa i obowiązki z licencji na używanie znaku towarowego A. i Synowie,

koncepcje wizualizacji i pozycjonowania linii Produktów Joint Venture,

wiedzę na temat produkcji Produktów Joint Venture, w tym receptur technologicznych dla ich produkcji,

wiedzę o rynku i metodach sprzedaży (know-how),

pracowników wchodzących w skład zespołu marketingowo-sprzedażowego, który ma być w Joint Venture odpowiedzialny za sprzedaż i promocję Produktów Joint Venture.

Wyodrębnili Państwo w ramach swojej działalności Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, tj. produktów nowej linii, które będą produkowane i sprzedawane w ramach Joint Venture („Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture”).

Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture jest w pełni kompletny i zdolny do samodzielnego funkcjonowania w nowym podmiocie i prowadzenia działalności w przedmiocie marketingu, promocji i sprzedaży Produktów Joint Venture.

W skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture wchodzą następujące składniki majątku:

a.wartości niematerialne i prawne, w tym:

receptury wytwarzania Produktów,

koncept marketingowo-promocyjny dla przedmiotowych Produktów,

wiedzę związaną z siecią dystrybucji i organizacji procesu sprzedaży produktów z branży spożywczej;

b.prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących brandingu oraz przygotowywania koncepcji marketingowo-sprzedażowych, których stroną jest Spółka;

c.prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów o pracę z pracownikami Spółki wchodzącymi w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture (specjaliści od spraw sprzedaży, marketingu oraz pracownicy pomocniczy);

d.prawa i obowiązki wynikające z umowy licencyjnej zawartej ze spółką A. S.C., przedmiotem której jest prawo do korzystania ze znaku towarowego A. i Synowie;

e.prawa i obowiązki Spółki wynikające z umów z kontrahentami zawartych w ramach działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture obowiązujące na dzień aportu;

f.wierzytelności oraz zobowiązania handlowe Spółki wynikające z umów zawartych w ramach działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture;

g.wyposażenie i inne składniki materialne oraz wszelkie inne niewymienione wyżej materialne i niematerialne aktywa, prawa i obowiązki i inne składniki majątkowe związane z i przynależne do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture na dzień aportu.

Wskazane powyżej składniki majątku będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do prowadzenia działalności związanej z planowanym przedsięwzięciem. Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture stanowi wyodrębniony dział w Spółce a wskazane powyżej składniki majątku są do niego funkcjonalnie przypisane.

Po wniesieniu aportu prowadzili będą Państwo w dalszym ciągu całą swoją dotychczasową działalność niezwiązaną z linią Produktów Joint Venture.

Joint Venture przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Wskazali Państwo, że Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będzie wyposażony we wszystkie niezbędne elementy umożliwiające samodzielne realizowanie działań marketingowo sprzedażowych, i hipotetycznie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Wskazali Państwo, że w zakresie organizacyjnym Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture posiadać będzie na dzień aportu następującą charakterystykę:

a)składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności związanej z tym działem (tj. działalności związanej z nową linią produktów produkowanych i sprzedawanych przez Joint Venture);

b)pracownicy Spółki przypisani są jednoznacznie albo do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture albo do innych działalności Spółki.

W zakresie finansowym Działalność Główna i działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture posiadać będą na dzień aportu następującą charakterystykę:

w planie kont systemu księgowego Spółki wyodrębnione będą konta przypisane działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, a także pozostałej działalności Spółki;

Spółka będzie miała możliwość dokonywania odrębnych analiz przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałą działalnością Spółki;

Spółka będzie miała możliwość sporządzać odrębne budżety związane z prowadzeniem działalności w zakresie działalności Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostałej działalności Spółki.

W zakresie funkcjonalnym wskazali Państwo, iż działalność Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture oraz pozostała działalność Spółki na dzień aportu będą charakteryzować się tym, iż każda z nich prowadzona jest w oparciu o przypisane do nich składniki majątkowe (w tym zobowiązania) oraz umowy zawierane z kontrahentami w ramach poszczególnych funkcji.

Zarząd Spółki dokonał wyodrębnienia składników materialnych i niematerialnych przynależnych do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w ramach Spółki, i w celu tym została podjęta odpowiednia uchwała.

Spółka nabywająca aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Joint Venture) będzie kontynuować działalność prowadzoną dotychczas przez zbywcę (Wnioskodawcę) przy pomocy wszystkich wymienionych we wniosku składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem aportu.

Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, będący przedmiotem aportu, będzie wyposażony we wszystkie niezbędne elementy umożliwiające samodzielne realizowanie działań marketingowo-sprzedażowych, i hipotetycznie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Wskazali Państwo, że wniesienie wkładu niepieniężnego do Joint Venture zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności wniesienie aportu w postaci działalności związanej z linią Produktów Joint Venture jest elementem ustaleń biznesowych i nowego przedsięwzięcia joint venture. Głównym bądź jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego przez Państwo do Joint Venture nie jest i nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wszystkie materialne i niematerialne składniki majątku przypisane do Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture, będą przedmiotem aportu opisanego w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, na moment dokonania aportu wskazane powyżej składniki majątkowe będą wydzielone w ramach Spółki na poziomie organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Spółka otrzymująca wkład niepieniężny przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych. Ponadto, opisane we wniosku działania związane z aportem składników majątku zostaną przeprowadzone wyłącznie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a działanie to nie ma na celu unikania lub uchylania się od opodatkowania.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych, mających stanowić przedmiot aportu, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji uznania ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana transakcja aportu ww. zespołu składników na rzecz Spółki otrzymującej aport, która będzie kontynuowała Państwa dotychczasową działalność realizowaną z wykorzystywaniem tego zespołu składników, będzie dla Państwa, jako podmiotu wnoszącego aport neutralna podatkowo. Transakcja aportu nie będzie generowała przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 oraz w art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zważywszy, że jak wskazano we wniosku, spółka otrzymująca aportem składniki majątku wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przyjmie do celów podatkowych w wartości wynikającej z Państwa ksiąg podatkowych.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii odpisów amortyzacyjnych przez Spółkę otrzymującą aport niepieniężny wskazać należy, że stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie zaś z art. 16a ust. 2 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:

1) przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,

2) budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,

3) składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający

- zwane także środkami trwałymi;

4) tabor transportu morskiego w budowie, sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) w grupowaniu o symbolu ex 30.11 „Statki i konstrukcje pływające”, przy czym oznaczenie „ex” oznacza, że zakres wyrobów i usług jest węższy niż określony w grupowaniu.

Natomiast z art. 16b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1) (uchylony)

2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3) (uchylony)

4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5) licencje,

6) prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie zaś z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT:

W razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi, w tym również powstałych z przekształcenia spółki.

W myśl art. 16g ust. 10a ustawy o CIT:

Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego.

Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 18 ustawy o CIT:

Przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 16h ust. 3 ustawy o CIT:

Podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Na podstawie art. 16h ust. 3a ww. ustawy:

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego taki wkład, z zastrzeżeniem ust. 3aa.

Powyższe przepisy prawa wprowadzają obowiązek kontynuacji, co oznacza, że podmiot nabywający przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część jest zobowiązany do ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport.

We wniosku wskazali Państwo, że wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład aportu obecnie stanowią wydzielone środki trwałe i wartości niematerialne.

W opisu sprawy wynika również, że Joint Venture przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Działu Marketingu i Sprzedaży Produktów Joint Venture w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, Joint Venture tj. Spółka otrzymująca jako nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma obowiązek kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przez Wnioskodawcę w odniesieniu do przejmowanych składników majątku trwałego zgodnie z art. 16g ust. 9 i 10a ustawy o CIT.

W konsekwencji należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że na podstawie powyższego Joint Venture powinna ustalić wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład aportu na podstawie art. 16g ust. 10a w związku z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT, tj. w wysokości wartości początkowej określonej w prowadzonej przez Spółkę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także Joint Venture ma prawo kontynuować przyjętą przez Spółkę metodę amortyzacji i dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów należy stwierdzić, że zostały także wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje i wyroki sądów nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

B. sp. z o.o. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00