Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.136.2023.1.KW

Ustalenie czy przychodem będzie uzyskiwana przez Spółkę prowizja z tyt. świadczenia usług pośrednictwa oraz sposób dokumentowania podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłegow podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodu po stronie Spółki z tytułu świadczenia usług pośrednictwa (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodu po stronie Spółki z tytułu świadczenia usług pośrednictwa oraz sposobu dokumentowania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest rezydentem podatkowym w Polsce. Wiodącym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, sklasyfikowana pod numerem 47.91.Z. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą m.in. w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polegać ma na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i prowadzona jest w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na własnej stronie internetowej z ofertami.

Model działania Wnioskodawcy (proces pośrednictwa w handlu) wygląda następująco:

1. Spółka prezentować będzie na stronach internetowych informacje o towarach, których zakupu może dokonać w imieniu i na rzecz klienta wraz z ich opisem i parametrami technicznymi, co stanowić będzie zaproszenie do zawarcia umowy o świadczenie usługi pośrednictwa w zakresie zawarcia umowy sprzedaży w imieniu i na rzecz klienta, w rozumieniu art. 71 Kodeksu Cywilnego.

2. Klienci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie będące osobą prawną, którym przepisy szczególne przyznają zdolność prawną będą dokonywać zamówienia w ramach strony internetowej Wnioskodawcy lub korzystać z innych usług dostępnych na stronie. Przed złożeniem zamówienia klient będzie zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane do sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia na rachunek bankowy Spółki lub przy pomocy płatności elektronicznej.

3. Z treści regulaminu Spółki oraz informacji zamieszczonych na stronach internetowych wynikać będzie m.in., że:

a. W ramach świadczenia usługi pośrednictwa w zawarciu umowy sprzedaży, Wnioskodawca przyjmuje od klienta zamówienie oraz płatność za zamówienie.

b. W oparciu o udzielone przez klienta pełnomocnictwo (z chwilą zawarcia umowy świadczenia usługi pośrednictwa), Wnioskodawca zawiera w imieniu klienta i na jego rzecz umowę sprzedaży w zakresie wybranych przez klienta towarów.

c. W ramach usługi pośrednictwa Wnioskodawca dokonuje w imieniu klienta płatności ceny towarów objętych zamówieniem oraz kosztów dostawy oraz zleca sprzedawcy dokonanie dostawy towaru do klienta.

d. Wnioskodawca nie występuje jako importer towarów.

e. Wnioskodawca potwierdza klientowi warunki umowy, przesyłając je na adres poczty elektronicznej lub pisemne na podany przez klienta adres.

4. Wnioskodawca w związku z zawieraną umową pośrednictwa pobierać będzie za świadczone usługi opłatę wynoszącą od około 10% do 30% oryginalnej ceny towaru. Wnioskodawca będzie:

a. Informować klienta o końcowej cenie towaru (tj. zawierającej podatek VAT oraz koszty pośrednictwa),

b. Udzielać klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży,

c. Przeprowadzać i rozpoznawać postępowanie reklamacyjne dotyczące funkcjonowania stron internetowych i usług pośrednictwa,

d. Informować klienta o terminie realizacji dostawy, który wynosić będzie maksymalnie 60 dni, jednak w szczególnych przypadkach może zostać przedłużony do 90 dni.

5. Na podstawie zamówienia złożonego przez klienta Wnioskodawca działając w jego imieniu zamierza nabywać towary u dostawcy. W stosownym formularzu wpisywać będzie dane klienta, które będą danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów.

6. Zgodnie z regulaminem, za wykonanie usługi pośrednictwa uważać się będzie złożenie zamówienia przez klienta oraz przesłanie potwierdzenia przyjęcia do realizacji zamówienia. Z chwilą otrzymania go przez klienta umowa świadczenia usługi pośrednictwa zostanie zawarta.

7. Wnioskodawca dokonywać będzie płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Wnioskodawca opłacać będzie po kilka zamówień na raz. Dążąc do ustalenia przysługującego Wnioskodawcy wynagrodzenia (z tytułu świadczenia usług pośrednictwa), prowadzić on będzie zestawienia zrealizowanych transakcji w oparciu o wyciąg bankowy. W ewidencji dopasowywane będą odpowiednio transakcje uznaniowe (kwoty odpowiadające wpłatom dokonywanym przez klientów) oraz transakcje obciążeniowe (kwoty odpowiadające wartości towaru, kosztów jego dostawy), odpowiadające im numery zamówień za pomocą których można będzie zidentyfikować daną transakcję oraz odpowiadające daty powstania przychodu. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy będzie prowizja, która stanowić będzie różnicę pomiędzy płatnościami otrzymanymi od klientów, a zobowiązaniami wobec sprzedawców.

8. Sprzedawcy (wyłącznie z krajów azjatyckich) wysyłać będą nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient poinformowany zostanie w regulaminie o wysyłce towaru z kraju spoza Unii Europejskiej.

Wnioskodawca nie będzie dokonywać zgłoszenia celnego ani nie będzie występować jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywać będzie na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu).

9. Wnioskodawca przenosić będzie na klienta prawo do rozporządzania towarem już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy. Wynikać to będzie z faktu, że obie dostawy będą dokonywane w tym samym momencie - złożenie zamówienia przez klienta skutkować będzie złożeniem zamówienia u sprzedawcy.

W powyższym zdarzeniu przyszłym obowiązkiem Wnioskodawcy będzie pośredniczenie w płatnościach i zamówieniach. Wnioskodawca nie uzyskiwać będzie od zagranicznego dostawcy towaru rachunku ani faktury oraz nie będzie nabywał towaru na swoją rzecz. Wszystkie warunki transakcji będą dostępne dla klientów w regulaminie. Zakupiony towar nie trafi do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmować się będzie sprzedawca. Wnioskodawca podkreśla, iż na żadnym etapie transakcji nie będzie on dysponować fizycznie towarem, a w szczególności nie zamierza magazynować go ani dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. Towar będzie przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta), a Wnioskodawca będzie jedynie pośrednikiem w zamówieniu towaru i dokonaniu za niego opłaty.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychodem Wnioskodawcy będzie uzyskiwana przez Wnioskodawcę prowizja z tytułu świadczenia usług pośrednictwa?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dokumentowania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1:

Zdaniem Wnioskodawcy przychód stanowić będzie uzyskiwana prowizja z tytułu świadczenia usług pośrednictwa. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Wymienia jedynie w art. 12 przykładowe rodzaje przychodów oraz momenty ich powstania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Art. 12 ust. 3 ustawy wskazuje natomiast, że przychodami związanymi z działalnością gospodarczą osiągniętymi w roku podatkowym są także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Dosłowne brzmienie wskazanych przepisów prowadzi do wniosku, że jako przychody podatkowe traktuje się wyłącznie przychody, które są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji podatnik jako przychody podatkowe powinien zaliczyć tylko te przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem wszystkie otrzymane przychody, lecz tylko takie, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przychodu do przychodu podatkowego decyduje jego charakter w ten sposób, że faktycznie powiększa aktywa podatnika oraz, którym może rozporządzać jak właściciel.

Art. 12 ust. 3a stanowi, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że przychodem podatkowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w opisanej przez Wnioskodawcę działalności będzie prowizja uzyskana z tytułu świadczenia usług pośrednictwa. Wnioskodawca będzie dysponował jak właściciel jedynie środkami, które stanowić będą różnicę pomiędzy otrzymanymi od klienta środkami (wpłaconymi na rachunek bankowy Wnioskodawcy) a kwotą przekazaną dostawcy (właścicielowi towaru), czyli uzyskaną prowizją. Datą powstania przychodu, zgodnie z powyższymi przepisami, będzie dzień wykonania usługi, nie później niż dzień uregulowania należności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia przychodu po stronie Spółki z tytułu świadczenia usług pośrednictwa (pytanie nr 1) jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, ze zm., dalej: „updop”) nie zawiera przepisów, które przewidywałyby szczególny sposób opodatkowania przy modelu sprzedaży tzw. dropshipping, co oznacza, że stosować należy ogólne zasady wynikające z tej ustawy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 updop,

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 1 ust. 3 updop,

przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1)spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 3 ust. 1 updop,

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 updop powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosowanie do art. 12 ust. 3 updop,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże na podstawie treści art. 12 powołanej ustawy można określić przychód jako wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika.

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa. Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).

Dany przychód zostaje przyporządkowany do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, kiedy jest on związany z taką działalnością. Chodzi tu o wszystkie te przychody, które nie powstałyby, gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał w art. 12 ust. 3 wymienionej ustawy, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo-skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) jest rezydentem podatkowym w Polsce. Wiodącym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, sklasyfikowana pod numerem 47.91.Z. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą m.in. w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polegać ma na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i prowadzona jest w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na własnej stronie internetowej z ofertami. Spółka prezentować będzie na stronach internetowych informacje o towarach, których zakupu może dokonać w imieniu i na rzecz klienta wraz z ich opisem i parametrami technicznymi, co stanowić będzie zaproszenie do zawarcia umowy o świadczenie usługi pośrednictwa w zakresie zawarcia umowy sprzedaży w imieniu i na rzecz klienta. Klienci będą dokonywać zamówienia w ramach strony internetowej Wnioskodawcy lub korzystać z innych usług dostępnych na stronie. Przed złożeniem zamówienia klient będzie zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane do sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia na rachunek bankowy Spółki lub przy pomocy płatności elektronicznej. Z treści regulaminu Spółki wynikać będzie m.in., że: w ramach świadczenia usługi pośrednictwa w zawarciu umowy sprzedaży, Wnioskodawca przyjmuje od klienta zamówienie oraz płatność za zamówienie. W oparciu o udzielone przez klienta pełnomocnictwo (z chwilą zawarcia umowy świadczenia usługi pośrednictwa), Wnioskodawca zawiera w imieniu klienta i na jego rzecz umowę sprzedaży w zakresie wybranych przez klienta towarów. W ramach usługi pośrednictwa Wnioskodawca dokonuje w imieniu klienta płatności ceny towarów objętych zamówieniem oraz kosztów dostawy oraz zleca sprzedawcy dokonanie dostawy towaru do klienta. Wnioskodawca nie występuje jako importer towarów. Wnioskodawca potwierdza klientowi warunki umowy, przesyłając je na adres poczty elektronicznej lub pisemne na podany przez klienta adres. Wnioskodawca w związku z zawieraną umową pośrednictwa pobierać będzie za świadczone usługi opłatę wynoszącą od około 10% do 30% oryginalnej ceny towaru. Wnioskodawca będzie:

a. Informować klienta o końcowej cenie towaru (tj. zawierającej podatek VAT oraz koszty pośrednictwa),

b. Udzielać klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży,

c. Przeprowadzać i rozpoznawać postępowanie reklamacyjne dotyczące funkcjonowania stron internetowych i usług pośrednictwa,

d. Informować klienta o terminie realizacji dostawy, który wynosić będzie maksymalnie 60 dni, jednak w szczególnych przypadkach może zostać przedłużony do 90 dni.

Na podstawie zamówienia złożonego przez klienta Wnioskodawca działając w jego imieniu zamierza nabywać towary u dostawcy. W stosownym formularzu wpisywać będzie dane klienta, które będą danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów. Zgodnie z regulaminem, za wykonanie usługi pośrednictwa uważać się będzie złożenie zamówienia przez klienta oraz przesłanie potwierdzenia przyjęcia do realizacji zamówienia. Z chwilą otrzymania go przez klienta umowa świadczenia usługi pośrednictwa zostanie zawarta. Wnioskodawca dokonywać będzie płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy będzie prowizja, która stanowić będzie różnicę pomiędzy płatnościami otrzymanymi od klientów, a zobowiązaniami wobec sprzedawców. Sprzedawcy (wyłącznie z krajów azjatyckich) wysyłać będą nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient poinformowany zostanie w regulaminie o wysyłce towaru z kraju spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie będzie dokonywać zgłoszenia celnego ani nie będzie występować jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywać będzie na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu). Wnioskodawca przenosić będzie na klienta prawo do rozporządzania towarem już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy. Wynikać to będzie z faktu, że obie dostawy będą dokonywane w tym samym momencie - złożenie zamówienia przez klienta skutkować będzie złożeniem zamówienia u sprzedawcy. Wnioskodawca nie uzyskiwać będzie od zagranicznego dostawcy towaru rachunku ani faktury oraz nie będzie nabywał towaru na swoją rzecz. Wszystkie warunki transakcji będą dostępne dla klientów w regulaminie. Zakupiony towar nie trafi do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmować się będzie sprzedawca. Wnioskodawca podkreśla, iż na żadnym etapie transakcji nie będzie on dysponować fizycznie towarem, a w szczególności nie zamierza magazynować go ani dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. Towar będzie przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta), a Wnioskodawca będzie jedynie pośrednikiem w zamówieniu towaru i dokonaniu za niego opłaty.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem i jedynie pośredniczyć w sprzedaży towarów handlowych (nie będzie dokonywać sprzedaży we własnym imieniu oraz nie będzie właścicielem zamówionych przez klientów towarów), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, którą stanowić będzie różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Spółki, a kwotą przekazywaną przez Spółkę do dostawcy (właściciela towaru, obejmującą koszty dostawy) tytułem poszczególnych transakcji.

Podsumowując, przychodem Spółki będzie jedynie prowizja za usługi pośrednictwa.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00