Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.128.2023.1.SM

Opodatkowanie i udokumentowanie czynności przeniesienia przez Państwa prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi na Klienta oraz prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez Państwa Nagród rzeczowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

opodatkowania i udokumentowania czynności przeniesienia przez Państwa prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi na Klienta;

prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez Państwa Nagród rzeczowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

a.Informacje ogólne

…Sp. z o.o. (zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą agencji reklamowych. W związku z prowadzoną działalnością świadczy na rzecz klientów Wnioskodawcy (zwanych dalej: Klientami) usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

Akcje organizowane przez Spółkę można podzielić na dwie główne kategorie:

1)Akcje organizowane na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c., gdzie Spółka jako organizator przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności (zwane dalej: Akcjami na zasadzie przyrzeczenia publicznego). Do tego typu akcji organizowanych przez Spółkę można zaliczyć przede wszystkim: konkursy i programy lojalnościowe.

2)Akcje będące grami hazardowymi (zwane dalej: Grami hazardowymi). Do tego typu akcji organizowanych przez Spółkę można zaliczyć przede wszystkim loterie promocyjne.

Wśród najczęściej organizowanych akcji należy wymienić następujące:

Konkurs - w tego typu akcji Spółka jako organizator przyrzeka nagrodę dla tych spośród osób, które wykonają określoną czynność (zadanie konkursowe), których zadanie konkursowe Spółka (komisja wskazana przez Spółkę) oceni - według przyjętych kryteriów - najwyżej.

Program lojalnościowy - w tego typu akcji Spółka jako organizator w zamian za zakup przez zarejestrowanych w Programach uczestników towarów i usług, oferowanych przez Klientów, nalicza na rzecz takiego Uczestnika punkty, wymienne później na nagrody. Należy przy tym zastrzec, że samej sprzedaży towarów i usług nie dokonuje Spółka. Często dokonuje jej Klient, ale najczęściej również inne podmioty (przedsiębiorcy zajmujący się handlem detalicznym lub hurtowym) lub wyłącznie takie podmioty. Zdarza się, że Spółka przewiduje minimalny próg zakupów, po którego przekroczeniu uczestnik może dopiero otrzymać nagrodę. W większości przypadków możliwość wymiany na nagrody jest gwarantowana, ale zdarzają się akcje, w których nagrody uzyskują uczestnicy, którzy zgromadzili największą ilość punktów w określonym Regulaminem akcji czasie, zaś pozostali nie otrzymują nagród. Zdarzają się też akcje, w których możliwość wymiany na nagrody jest gwarantowana, a dodatkowo uczestnicy, którzy zgromadzili największą ilość punktów, otrzymują dodatkowe nagrody. W ramach Programów lojalnościowych organizowane są też akcje, adresowane do mniejszego grona uczestników niż sam Program lojalnościowy, w których to akcjach uczestnicy mogą wygrać dodatkowe nagrody lub uzyskać dodatkowe punkty w Programie lojalnościowym.

Loterie promocyjne - w tego typu akcji uczestnik, który nabył określony towar lub określoną usługę, zgłosił swój udział w akcji, najczęściej na podstawie dowodu zakupu tego towaru lub tej usługi, bierze udział w loterii i w drodze losowania ma szanse na wygranie nagrody.

Gry hazardowe adresowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów towarów lub usług albo reprezentantów przedsiębiorców). Zdarza się, że Gry hazardowe połączone są z Akcją organizowaną na zasadzie przyrzeczenia publicznego. Przykładowo uczestnik nabywa towar, dodatkowo wypełnia zadanie konkursowe i to działanie zgłasza Spółce, w efekcie czego bierze udział w loterii jednej nagrody, ale także ma szanse na wygranie drugiej nagrody, jeśli jego zadanie konkursowe zostanie wytypowane jako zwycięskie przez komisję konkursową.

Akcje organizowane na zasadzie przyrzeczenia publicznego adresowane są zarówno do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (np. spółek osobowych) i osób prawnych (np. spółek kapitałowych). Akcje organizowane na zasadzie przyrzeczenia publicznego są niejednokrotnie połączeniem Programu lojalnościowego i Konkursu. Przykładowo uczestnik bierze udział w Programie lojalnościowym, w którym zdobywa punkty za nabywanie produktów Klienta, ale dodatkowo dla uczestników tego Programu lojalnościowego (tylko dla nich lub nawet wyłącznie dla części z nich) Spółka organizuje Konkurs, w którym wypełnienie zadania konkursowego pozwala im na zdobycie dodatkowych nagród lub naliczenie dodatkowych punktów w Programie lojalnościowym, jeśli ich zadanie konkursowe zostanie wytypowane jako zwycięskie. W niektórych Programach lojalnościowych uczestnik ma możliwość kilkukrotnego rozwiązania zadania konkursowego, co jest uzależnione od ilości nabytych produktów Klienta (np. nabycie produktów o określonej wartości jest równoznaczne z dodatkową szansą rozwiązania zadania konkursowego). Zdarza się też tak, że za wykonanie określonego zadania każdy uczestnik Programu lojalnościowego dostaje dodatkowe punkty w tym Programie.

Spółka organizuje Programy lojalnościowe adresowane do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w których osoby zdobywają punkty w związku z nabywaniem towarów i usług przez inny podmiot, najczęściej je zatrudniający lub z nimi współpracujący. Przykładowo Spółka organizuje Programy lojalnościowe dla pracowników odpowiedzialnych za zaopatrzenie. W takim wypadku towary i usługi nabywa przedsiębiorca, który tę osobę zatrudnia, ale to ten pracownik uzyskuje za to punkty, wymienne następnie na nagrody.

Konkursy, Programy lojalnościowe, Loterie promocyjne organizowane są wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zasady uczestnictwa w Akcjach organizowanych na zasadzie przyrzeczenia publicznego, jak i w Grach hazardowych, w tym wydawania Nagród rzeczowych, określają każdorazowo regulaminy przygotowane przez Spółkę, w zakresie Gier hazardowych podlegające zatwierdzeniu przez właściwy organ administracji publicznej.

Zarówno w przypadku Akcji organizowanych na zasadzie przyrzeczenia publicznego, jak i Gier hazardowych, oferowane są nagrody finansowe (np. w postaci kart przedpłaconych), nagrody rzeczowe (rzeczy ruchome, zwane dalej: Nagrodami rzeczowymi), a także vouchery na usługi (np. voucher na wycieczkę turystyczną).

Spółka organizuje Konkursy, Programy lojalnościowe i Loterie promocyjne wyłącznie na zlecenie Klientów i zawiera umowy dotyczące organizacji ww. akcji. Koszt finansowania organizowanych Konkursów, Programów lojalnościowych i Loterii promocyjnych, w tym koszt nagród finansowych, Nagród rzeczowych, voucherów na usługi, ponosi Klient.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zmian w zakresie logistyki wydawania Nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę na zlecenie jednego z Klientów, dla którego Spółka świadczy usługi m.in. organizacji Konkursów i Programów lojalnościowych mających na celu reklamę firmy Klienta, jego produktów i marek (zwane dalej: Akcje promocyjne).

b.Opis dostawy i fakturowania Nagród rzeczowych na rzecz Klienta

Nagrody rzeczowe nabywane są przez Wnioskodawcę od dostawców (podmiotów trzecich) na podstawie umów sprzedaży, które to umowy sprzedaży są udokumentowane przez dostawców poprzez wystawienie przez nich na rzecz Wnioskodawcy faktury. Wnioskodawca następnie obciąża Klienta kosztami nabycia Nagród rzeczowych poprzez wystawienie na Klienta faktury. Nagrody rzeczowe są technicznie przekazywane uczestnikom w ramach Akcji promocyjnych (zwani dalej: Uczestnicy) przez Wnioskodawcę (w ramach świadczonej przez niego usługi na rzecz Klienta), jednakże prawo do rozporządzania tymi Nagrodami rzeczowymi przysługuje wyłącznie Klientowi - tym samym oznacza to, że w momencie wydania przez Wnioskodawcę Nagród rzeczowych na rzecz Uczestników działa on w imieniu Klienta. Prawo do rozporządzania Nagrodami rzeczowymi jak właściciel jest następnie przeniesione przez Klienta na Uczestnika - następuje to w momencie, gdy Wnioskodawca doręczy Nagrodę rzeczową na rzecz Uczestnika. Wnioskodawca, pomimo, że faktycznie wydaje Nagrody rzeczowe na rzecz Uczestników, nie jest uprawniony do rozporządzania Nagrodami rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom.

Ze względów technicznych faktury dokumentujące dostawę Nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta mogą zostać wystawione przez Wnioskodawcę przed lub po przekazaniu tych Nagród rzeczowych Uczestnikom. W szczególności, faktury mogą być wystawione przez Wnioskodawcę na zakończenie miesiąca, w którym Wnioskodawca nabył Nagrody rzeczowe, przeniósł prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Klienta i wydał je Uczestnikom.

Decyzja o tym, jakie Nagrody rzeczowe są dostępne dla Uczestników jest podejmowana wspólnie przez Wnioskodawcę jako organizatora i Klienta jako zlecającego organizację Akcji promocyjnych. Wnioskodawca oraz Klient wspólnie ustalą katalog takich Nagród rzeczowych, aby zapewnić, że będą one jak najbardziej atrakcyjne dla Uczestników.

Przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT po stronie Wnioskodawcy. Co za tym idzie, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na Klienta.

c.Zmiana modelu logistycznego wysyłki Nagród rzeczowych

Dotychczas Nagrody rzeczowe były przechowywane i konfekcjonowane przez Wnioskodawcę w okresie od momentu ich zakupu przez Wnioskodawcę oraz przeniesienia ich własności na rzecz Klienta aż do momentu ich przekazania Uczestnikom w imieniu Klienta w centrum logistycznym, z którego korzystał Wnioskodawca. Spółka postanowiła zrezygnować z prowadzenia centrum logistycznego Spółki. W związku z powyższym Klient zdecydował, że Nagrody rzeczowe przyznawane w organizowanych przez Spółkę na rzecz Klienta Akcjach promocyjnych będą przechowywane i konfekcjonowane do czasu wydania ich na rzecz Uczestnika w magazynie innego podmiotu niż Spółka (zwany dalej: Usługodawca). W zakresie wysyłki Nagród rzeczowych do Uczestnika, Usługodawca będzie otrzymywał od Spółki informację o złożeniu zamówienia, będzie dostarczał Nagrodę rzeczową do Uczestnika i informował o tym Spółkę.

Co do zasady względem Uczestników Spółka nadal będzie ponosiła odpowiedzialność za dostarczenie Nagrody rzeczowej. Odpowiedzialność ta jednak zostanie umownie przerzucona na Usługodawcę. Spółka oraz Usługodawca zawrą umowę o odpowiedzialności za terminowość, dostarczenie i jakość nagród (zwana dalej: Umowa), w której zostanie wskazane, że Usługodawca świadczy na rzecz Spółki usługi w zakresie magazynowania, dostarczania i wydawania Nagród rzeczowych Uczestnikom oraz że w ramach tych usług, Usługodawca bierze odpowiedzialność za oraz gwarantuje terminowe wydawanie, dostarczanie i jakość magazynowanych towarów (Nagród rzeczowych).

Zgodnie z Umową, Usługodawca zobowiązany jest do wydania i dostarczenia Nagrody rzeczowej Uczestnikom po otrzymaniu od Spółki zamówienia wskazującego rodzaj Nagrody rzeczowej - asortyment, ilość, termin dostawy i inne warunki szczegółowe, a także adres wysyłki Nagrody rzeczowej.

W Umowie zostało wskazane, że Usługodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie Nagrody rzeczowej do Uczestnika oraz zobowiązany jest uzyskać potwierdzenie otrzymania przez Uczestnika w formie pisemnego protokołu odbioru Nagrody rzeczowej. Usługodawca niezwłocznie poinformuje Spółkę o dostarczeniu Nagrody rzeczowej.

Z tytułu realizacji przez Usługodawcę na rzecz Spółki usług opisanych w Umowie, Usługodawcy będzie przysługiwać wynagrodzenie od Spółki.

Pytania

1.Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi na Klienta spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy, a co za tym idzie, na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy towarów i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na Klienta?

2.Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez niego Nagród rzeczowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco - tak, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi na Klienta spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy, a co za tym idzie, na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy towarów i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na Klienta.

2.Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco - tak, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przez niego Nagród rzeczowych.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów.

W niniejszej sprawie Nagrody rzeczowe będą nabywane przez Wnioskodawcę. Co za tym idzie, Wnioskodawca będzie nabywał prawo do rozporządzania tymi nagrodami jak właściciel. Następnie Wnioskodawca będzie przenosić prawo rozporządzania tymi Nagrodami rzeczowymi na Klienta w zamian za wynagrodzenie płatne przez Klienta, odpowiadające wartości nabywanych przez niego nagród. Po dokonaniu przez Wnioskodawcę powyższej czynności, Wnioskodawca, działając już na zlecenie Klienta, będzie przekazywał te nagrody na rzecz Uczestników Akcji promocyjnych.

Przebieg transakcji związanych z Nagrodami rzeczowymi będzie zatem następujący:

a.Klient zleca Wnioskodawcy organizację Akcji promocyjnej, w tym nabycie konkretnych Nagród rzeczowych, które mają być przyznane w konkretnej Akcji promocyjnej i które Klient zamierza przekazać nieodpłatnie Uczestnikom Akcji promocyjnych za pośrednictwem Wnioskodawcy.

b.Wnioskodawca nabywa Nagrody rzeczowe od podmiotów trzecich.

c.Wnioskodawca przenosi prawo do rozporządzania Nagrodami rzeczowymi jak właściciel na Klienta.

d.Po tym jak Klient nabędzie prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zleca on Wnioskodawcy (działającemu w oparciu o treść regulaminu oraz umowy) Przekazanie Nagród rzeczowych do Uczestników. Obowiązki Wnioskodawcy w tym zakresie mają charakter czysto techniczny. Wnioskodawca nie jest bowiem w momencie wydawania Nagród rzeczowych właścicielem tych Nagród rzeczowych i nie ma prawa rozporządzania nimi jak właściciel. Wnioskodawca działa jedynie jako wręczyciel Nagród rzeczowych, prawo własności tych nagród przechodzi natomiast z Klienta na Uczestników.

e.Wnioskodawca nie posiada własnego centrum logistycznego, dlatego też Nagrody rzeczowe będące własnością Klienta do czasu wydania ich Uczestnikom będą przechowywane w magazynie Usługodawcy. Zgodnie z zawartą Umową, Usługodawca na zlecenie Wnioskodawcy będzie dostarczał nagrody rzeczowe na rzecz Uczestników zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy oraz informował Wnioskodawcę o jej dostarczeniu do Uczestnika.

W konsekwencji, należy uznać, że wydanie Nagród rzeczowych należy traktować, jako dostawę towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 i art. 7 Ustawy o VAT. Uwzględniając powyższe powinno się więc przyjąć, że dochodzi do dostawy ww. Nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta, a następnie przez Klienta do Uczestników.

Wyrażone w tym miejscu przez Wnioskodawcę stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez DKIS z dnia 3 grudnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.776.2021.2.ICZ oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dnia 29 grudnia 2014 r., nr IPPP1/443-1137/14-2/KC na rzecz Wnioskodawcy.

Stosownie natomiast do art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca i Klient są czynnymi podatnikami VAT, Wnioskodawca ma obowiązek udokumentować dostawę Nagród rzeczowych do Klienta fakturą.

Podsumowując powyższe - zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami rzeczowymi na rzecz Klienta spowoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy. Co za tym idzie, Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu dostawy tych Nagród rzeczowych do Klienta oraz udokumentowania tej dostawy fakturą.

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem wyjątków.

Powyższe regulacje wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi marketingowe związane z organizacją Akcji promocyjnych. Świadczenie tego typu usług jest jednym z podstawowych przedmiotów działalności Spółki. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT. W ramach Akcji promocyjnych Spółka zobowiązuje się m.in. do jej organizacji i wydawania Nagród rzeczowych. Nagrody te będą nabywane przez Spółkę, a następnie sprzedawane Klientowi, która przekaże je nieodpłatnie Uczestnikom - zgodnie z przebiegiem transakcji opisanym w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 powyżej.

Uwzględniając powyższe, nie może ulegać wątpliwości, że nagrody nabywane przez Spółkę w celu ich wydania Uczestnikom Akcji promocyjnych mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych. Kwotę podatku naliczonego, do odliczenia, którego będzie uprawniona Spółka, będzie stanowiła suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Spółkę z tytułu nabycia lub wytworzenia Nagród Rzeczowych.

W zbliżonym stanie faktycznym powyższe uprawnienie Spółki zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w treści interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2021 r., 0113-KDIPT1-2.4012.782.2020.2.SM.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

1.Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; (…).

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Z kolei w świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z okoliczności sprawy wynika, że Państwa Spółka prowadzi działalność gospodarczą agencji reklamowych. W związku z prowadzoną działalnością Państwa Spółka świadczy na rzecz klientów (zwanych dalej: Klientami) usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy Klienta, jego produktów i marek. Państwa Spółka organizuje Konkursy, Programy lojalnościowe i Loterie promocyjne wyłącznie na zlecenie Klientów i zawiera umowy dotyczące organizacji ww. akcji. Koszt finansowania organizowanych Konkursów, Programów lojalnościowych i Loterii promocyjnych, w tym koszt nagród finansowych, Nagród rzeczowych, voucherów na usługi, ponosi Klient. Nagrody rzeczowe nabywane są przez Państwa Spółkę od dostawców (podmiotów trzecich) na podstawie umów sprzedaży, które to umowy sprzedaży są udokumentowane przez dostawców poprzez wystawienie przez nich na rzecz Państwa Spółki faktury. Następnie Państwa Spółka obciąża Klienta kosztami nabycia Nagród rzeczowych poprzez wystawienie na Klienta faktury. Nagrody rzeczowe są technicznie przekazywane uczestnikom w ramach Akcji promocyjnych (zwani dalej: Uczestnicy) przez Państwa Spółkę (w ramach świadczonej przez Państwa Spółkę usługi na rzecz Klienta). Podali Państwo, że w momencie wydania przez Państwa Spółkę Nagród rzeczowych na rzecz Uczestników działają Państwo w imieniu Klienta. Ze względów technicznych faktury dokumentujące dostawę Nagród rzeczowych przez Państwa Spółkę na rzecz Klienta mogą zostać wystawione przez Państwa przed lub po przekazaniu tych Nagród rzeczowych Uczestnikom. W szczególności, faktury mogą być wystawione przez Państwa na zakończenie miesiąca, w którym Państwa Spółka nabyła Nagrody rzeczowe, przeniosła prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Klienta i wydała je Uczestnikom. Decyzja o tym, jakie Nagrody rzeczowe są dostępne dla Uczestników jest podejmowana wspólnie przez Państwa Spółkę jako organizatora i Klienta jako zlecającego organizację Akcji promocyjnych. Państwa Spółka oraz Klient wspólnie ustalą katalog takich Nagród rzeczowych, aby zapewnić, że będą one jak najbardziej atrakcyjne dla Uczestników.

Wskazali Państwo, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zmian w zakresie logistyki wydawania Nagród rzeczowych przez Państwa Spółkę na zlecenie jednego z Klientów, dla którego Państwa Spółka świadczy usługi m.in. organizacji Konkursów i Programów lojalnościowych mających na celu reklamę firmy Klienta, jego produktów i marek (zwane dalej: Akcje promocyjne). Dotychczas Nagrody rzeczowe były przechowywane i konfekcjonowane przez Państwa Spółkę w okresie od momentu ich zakupu przez Państwa Spółkę oraz przeniesienia ich własności na rzecz Klienta, aż do momentu ich przekazania Uczestnikom w imieniu Klienta w centrum logistycznym, z którego korzystała Państwa Spółka. Państwa Spółka postanowiła zrezygnować z prowadzenia centrum logistycznego. W związku z powyższym Klient zdecydował, że Nagrody rzeczowe przyznawane w organizowanych przez Państwa Spółkę Akcjach promocyjnych będą przechowywane i konfekcjonowane do czasu wydania ich na rzecz Uczestnika w magazynie innego podmiotu niż Państwa Spółka (zwany dalej: Usługodawca). W zakresie wysyłki Nagród rzeczowych do Uczestnika, Usługodawca będzie otrzymywał od Państwa Spółki informację o złożeniu zamówienia, będzie dostarczał Nagrodę rzeczową do Uczestnika i informował o tym Państwa Spółkę. Wskazali Państwo, że co do zasady względem Uczestników Państwa Spółka nadal będzie ponosiła odpowiedzialność za dostarczenie Nagrody rzeczowej. Odpowiedzialność ta jednak zostanie umownie przerzucona na Usługodawcę. Spółka oraz Usługodawca zawrą umowę o odpowiedzialności za terminowość, dostarczenie i jakość nagród (zwana dalej: Umowa), w której zostanie wskazane, że Usługodawca świadczy na rzecz Spółki usługi w zakresie magazynowania, dostarczania i wydawania Nagród rzeczowych Uczestnikom oraz że w ramach tych usług, Usługodawca bierze odpowiedzialność za oraz gwarantuje terminowe wydawanie, dostarczanie i jakość magazynowanych towarów (Nagród rzeczowych). Zgodnie z Umową, Usługodawca zobowiązany jest do wydania i dostarczenia Nagrody rzeczowej Uczestnikom po otrzymaniu od Spółki zamówienia wskazującego rodzaj Nagrody rzeczowej - asortyment, ilość, termin dostawy i inne warunki szczegółowe, a także adres wysyłki Nagrody rzeczowej.

Jak Państwo podali, w Umowie zostało wskazane, że Usługodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie Nagrody rzeczowej do Uczestnika oraz zobowiązany jest uzyskać potwierdzenie otrzymania przez Uczestnika w formie pisemnego protokołu odbioru Nagrody rzeczowej. Usługodawca niezwłocznie poinformuje Państwa Spółkę o dostarczeniu Nagrody rzeczowej. Z tytułu realizacji przez Usługodawcę na rzecz Państwa Spółki usług opisanych w Umowie, Usługodawcy będzie przysługiwać wynagrodzenie od Państwa Spółki.

Odnosząc się zatem do kwestii objętej zakresem pytania nr 1, w okolicznościach tej sprawy należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy.

Przenosząc powyższe tezy na grunt rozpatrywanej sprawy, skoro po nabyciu Nagród rzeczowych, Państwa Spółka przenosi prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Klienta i otrzymują/będą otrzymywali Państwo zapłatę w postaci zwrotu kosztów zakupu Nagród rzeczowych, to w tej sytuacji po stronie Państwa Spółki dochodzi/będzie dochodziło do odpłatnej dostawy towarów na rzecz Klienta w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym ani z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ani z rozporządzeń wykonawczych do ww. ustawy, nie wynika możliwość zastosowania zwolnień do ww. dostaw towarów. Zatem Państwa Spółka na rzecz Klienta jest/będzie zobowiązana do opodatkowania podatkiem od towarów usług ww. dostawy towarów wg właściwej stawki podatku VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy oraz z tytułu tej dostawy jest/będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku należnego, a także w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na Klienta.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast kwestii objętej zakresem pytania nr 2, tj. prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród rzeczowych, wskazać należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jeśli jednak dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto wydatki na zakup Nagród są/będą związane bezpośrednio z czynnościami sprzedaży tych Nagród na rzecz Klienta.

Mając zatem na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są/będą przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, to Państwa Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nagród rzeczowych, w związku z ich zakupem w ramach prowadzonej przez Państwa Spółkę akcji. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem/pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto zauważyć należy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Państwa Spółki.

W odniesieniu natomiast do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00