Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.77.2023.2.WK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania polegającego na utworzeniu stanowisk targowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwrotu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem sygnowanym datą 27 lutego 2022 r. (wpływ 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...), jako beneficjent realizuje projekt pn. „(...)”, a w nim jedno z zadań pn. „(...)” (dalej: Projekt, Zadanie). Przedmiotowy Projekt realizowany jest przy udziale środków zewnętrznych pozyskanych w ramach (...).

Projekt w zakresie robót budowlanych realizowany jest od roku 2017. Zakres całego Projektu obejmuje działania rewitalizacji miasta (...), uwzględnione w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy (...).

Działania objęte projektem mają charakter kompleksowy i zintegrowany i dotyczą:

-przebudowy zdegradowanych budynków, w tym budynków zabytkowych w celu nadania im nowych funkcji kulturalnych, społecznych i edukacyjnych,

-przebudowy przestrzeni publicznych wraz z niezbędną infrastrukturą, pod kątem poprawy jej estetyki i funkcjonalności,

-(...), przeznaczonych na sprzedaż produktów regionalnych pod kątem pobudzenia działalności gospodarczej, poprzez zwiększenie usług skierowanych do kuracjuszy i turystów, czy ożywienia gospodarczego,

-przebudowy układu komunikacyjnego w centrum uzdrowiska w celu wyprowadzenia ruchu samochodowego wraz z urządzeniem strefy rekreacyjno-wypoczynkowej z ruchem pieszo-rowerowym, w tym budowa kładki pieszo rowerowej,

-wykonanie monitoringu wizyjnego obszaru rewitalizacyjnego celem poprawy bezpieczeństwa publicznego.

Planowany termin zakończenia projektu to II kwartał 2023 r.

Gmina nadmienia, iż dla całości Projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w lutym 2018 r. i otrzymała stanowisko Izby Skarbowej znak (…) z (…) r.

We wniosku opisano wówczas m.in. zadanie dot. „(...)”, jego zakres, wykorzystanie oraz cel realizacji. Opisano, że stoiska będą wydzierżawione sezonowo do sprzedaży produktów regionalnych, ze wskazaniem na szacowane przychody z dzierżawy. Następnie kolejne stanowisko w ramach opisywanego Projektu zostało wydane (…) r. znak pisma: (…) w zakresie realizacji innego z zadań pn. „(…)”.

Całkowity koszt Projektu na chwilę obecną szacowany jest na poziomie (…) zł brutto, wartość dofinansowania wynosi (…) zł brutto (Regionalny Program Operacyjny Województwa (...)).

Poniesione w związku z realizacją Projektu koszty obejmują wykonanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz koszty promocji Projektu.

Zakres opisywanego we wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego zadania obejmuje (...), przeznaczonych na sprzedaż produktów regionalnych, pamiątek celem ożywienia gospodarczego, świadczenia usług informacji.

Zadanie będzie realizowane w roku 2023. Zostało ogłoszone zaproszenie do złożenia oferty cenowej. Wyłoniono wykonawcę Zadania. Koszt zadania stanowi kwota (…) zł z czego ok. 35% kwoty na chwilę obecną stanowi dofinansowanie (...).

Realizacja samego Zadania wpłynie pozytywnie na zwiększenie zaangażowania mieszkańców w sprawy lokalne, będzie sprzyjała integracji i zapobieganiu wykluczenia społecznego. Działanieto wpłynie na finalny efekt i cel całego Projektu. Wskazywany w Projekcie cel zostanie zachowany. Stworzenie przestrzennych warunków do jakościowego i zrównoważonego rozwoju obszaru rewitalizacji, poprawa jakości życia mieszkańców i wyprowadzenie obszaru rewitalizacji, ze stanu kryzysowego poprzez usunięcie zjawisk, które spowodowały jego degradację w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno-funkcjonalnej i technicznej, a stoiska pełnić będą swoje funkcje.

Infrastruktura powstała w ramach Zadania będzie własnością Gminy. Inwestycja nie jest nastawiona na osiąganie zysków i nie jest komercyjnie opłacalna. Niemniej jednak na etapie składania wniosku o dofinansowanie przewidywano niewielki zysk w związku z funkcjonowaniem stoisk. Na podstawie opracowanego Studium Wykonalności Inwestycji w ramach przychodów uwzględniono przychody uzyskiwane przez Lidera Projektu Gminę, za wynajem powierzchni pod sprzedaż produktów w ramach dzierżawy punktów targowych Wówczas na etapie sporządzania analizy ekonomiczno-finansowejzałożono opłatę miesięczną na poziomie ok. (…) m2. Przy wynajmowaniu punktów targowych w okresie od maja do września, przychód z tytułu dzierżawy wyniósłby (…) zł/rok. Realizacja zadania nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, ale na pobudzanie gospodarcze rewitalizowanego terenu (opisane i wydane stanowisko Izby Skarbowej znak: (…)).

W związku ze zmianą sytuacji gospodarczej oraz na skutek dotychczas zrealizowanych działań i rozwoju gospodarczego Gminy, Gmina musi uwzględnić faktyczne przychody, jakie mogą zostać osiągnięte w związku z ustawieniem stoisk targowych.

Na dzień dzisiejszy zakładane przychody z dzierżawy powierzchni stoisk targowych kształtują się na poziomie ok. (...) m-c/netto/1 stoisko.

Wobec powyższego dzierżawa dwóch stoisk to przychód ok. 2*(...) = (...) zł/m-c netto x 10 miesięcy=(...) zł/rok netto.

Planowany przychód jest niewspółmierny z kosztami jakie poniosła Gmina na realizację całego Projektu i nie ma na celu osiągania zysku, a pokrycie kosztów utrzymania wytworzonej infrastruktury. Niemniej jednak, w obecnych realiach, przychody związane z dzierżawą stoisk w stosunku do wartości realizacji Zadania związanego z dostawą stoisk, są znaczące.

Gmina składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowalne ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowalny. Beneficjent Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanejVAT w obszarze, którego dotyczy Projekt. Projekt, jako całość, nie jest związany z działalnością opodatkowaną, stanowi realizację zadań własnych. Niemniej jednak stoiska będą dzierżawione i będzie wystawiana faktura. Możliwość dzierżawy będzie ogłoszona w przetargu upublicznionym na stronie Urzędu.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnymi na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są lub będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gminajest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT,ale w myśl art.15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się jej za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedsięwzięcie nie jest komercyjnie opłacalne.

Zadanie opisane w poz. 61 (tj. w opisie sprawy) realizowane jest przez Gminę, w związku z powyższym, faktury dotyczące nabycia towarów i usług w celu realizacji Zadania wystawiane będą na Gminę.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.

Stoiska targowe, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej objęte dofinansowaniem w ramach ww. Projektu, to stoiska zlokalizowane w (...) na terenie parku i zostały tak nazwane do celów projektowych. Realizacja przedmiotowego zadania nastąpi poprzez wykonanie dwóch tymczasowych stoisk handlowych do obsługi terenu publicznego o charakterze parkowym zwanym „(...)”. Obiekty nie będą połączone trwale z gruntem oraz uwzględnia się możliwość przeniesienia ich w inne miejsce. Obiekty przeznaczone są do handlu art. przemysłowymi np. pamiątkami lokalnymi/regionalnymi.

Dzięki realizacji Zadania, wzrośnie atrakcyjność Gminy i obszaru rewitalizacji oraz możliwa będzie promocja produktów regionalnych. Pozwoli to także na większe zaangażowanie mieszkańców w sprawy lokalne oraz integrację z kuracjuszami i turystami. Wygenerowana w taki sposób promocja produktów regionalnych, wytwarzanych przez mieszkańców zwiększy ich przedsiębiorczość i wzmocni poczucie tożsamości lokalnej.

Gmina wyjaśnia, iż planowane stoiska, nie są typowymi stoiskami targowymi i inny jest ich cel.

Ponadto w odpowiedzi na pytania, udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1.Czy na przedmiotowym targowisku będą Państwo pobierali opłatę targową, o której mowa w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70)?

Nie. Punkty handlowe zostaną zlokalizowane na nieruchomości komunalnej należącej do Gminy w miejscu przewidzianym w załączniku do Zarządzenia Nr (...) Burmistrza Miasta i Gminy (...) z (...) r. w sprawie zasad udostępniania nieruchomości komunalnych położonych w strefie A ochrony uzdrowiskowej miasta (...) pod ogródki gastronomiczne, punkty promujące produkty regionalne oraz punkty gastronomiczne.

Nieruchomość wyżej opisana nie jest targowiskiem. Jest to teren publiczny o charakterze parkowym obok obiektu (...). W związku z powyższym, nie będzie pobierana oplata targowa, o której mowa w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

2.Czy Gmina będzie udostępniać stanowiska targowe w zamian za opłatę rezerwacyjną w ramach realizacji zadań własnych, o których mowa w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.40) ?

Nie, Gmina nie będzie udostępniać punktów handlowych w zamian za opłatę rezerwacyjną. Punkty te będą udostępniane na podstawie umów dzierżawy z podmiotami wyłonionymi w drodze pisemnych przetargów nieograniczonych.

3.Czy stanowiska targowe będą udostępniane w zamian za opłatę targową na podstawie umów cywilno-prawnych?

Punkty handlowe będą udostępniane na podstawie umów cywilnoprawnych. Opłata targowa i rezerwacyjną nie będzie pobierana, gdyż nieruchomość, na której zostaną posadowione te punkty nie jest targowiskiem miejskim.

4.Czy zarząd nad targowiskiem, Gmina będzie sprawować bezpośrednio, czy też za pomocą zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej (należy wskazać jakiej, na podstawie jakiej umowy, decyzji czy zarządzenia)?

Zarząd nad nieruchomością, na której zostaną usytuowane punkty handlowe (tzw. projektowo stoiska targowe) będzie sprawować bezpośrednio Gmina.

5.Do jakich czynności Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanego projektu polegającego na utworzeniu stoisk targowych, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Efekty realizowanego Projektu polegającego na utworzeniu stoisk targowych Gmina będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z zainteresowanymi będą zawierane umowy dzierżawy, które będą obciążone podatkiem od towarów i usług.

6.Czy wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podarkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to należy wymienić wszystkie czynności opodatkowane, do wykonania których będziecie Państwo wykorzystywać powstałe stoiska targowe. Jeśli nie, to należy wskazać do jakich konkretnych czynności będą wykorzystywane przez Państwa nabyte towary i usługi (zwolnionych, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiemVAT).

Wszelkie wydatki poniesione przez Gminę w ramach realizacji przedmiotowego Zadania związane z utworzeniem Stoisk targowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nastąpi to poprzez dzierżawę stoisk, zawarcie umów dzierżawy, w celu prowadzenia handlu produktami, wyrobami regionalnymi.

Jeśli chodzi o inne zadania zrealizowane w ramach projektu pn. „(…)”, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W ramach Projektu zrewitalizowano przestrzeń publiczną, w tym rekreacyjną, infrastrukturę drogową, obiekty działalności społeczno-kulturalnej.

7.Ile stanowisk targowych zostanie utworzonych w związku z realizacja Projektu?

W związku z realizacja zadania „(...)” realizowanego w ramach projektu pn.: „(...)” zakupionych i zamontowanych zostanie dwa tymczasowe stoiska handlowe (w formie kontenerowej) do obsługi terenu publicznego o charakterze parkowym.

8.W jaki sposób efekty realizacji Projektu polegającego na utworzeniu stoisk targowych poza sezonowym wydzierżawieniem stoisk do sprzedaży produktów regionalnych, będą przez Państwa wykorzystywane (nieodpłatnie udostępnienie itp.)?

Efekty realizacji Projektu polegającego na utworzeniu punktów handlowych, poza sezonowym wydzierżawieniem stoisk do sprzedaży produktów regionalnych, będą wykorzystywane przez Gminę poprzez odpłatne udostępnienie na podstawie umów cywilnoprawnych w przypadku zainteresowania podmiotów taką formą udostępnienia przez cały rok. W przypadku braku zainteresowania, punkty te nie będą udostępniane poza sezonowym wydzierżawieniem stoisk.

9.Czy wszystkie opłaty za prowadzenie sprzedaży w utworzonych stoiskach targowych będą Państwo pobierać na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych?

Tak.

10.Czy będą Państwo pobierali opłaty za prowadzenie sprzedaży od wszystkich podmiotów prowadzących sprzedaż na targowisku?

Stoiska targowe, o których mowa we wniosku, nazwane zostały jako targowe do celów projektowych. Realizacja przedmiotowego Zadania nastąpi poprzez wykonanie dwóch tymczasowych stoisk handlowych do obsługi terenu publicznego o charakterze parkowym zwanym „(...)”. W ramach Zadania powstaną dwa stoiska.

Punkty te będą udostępniane na podstawie umów dzierżawy, zawartych z podmiotami wyłonionymi w drodze pisemnych przetargów nieograniczonych.

Wobec powyższego opłaty i sprzedaż na targowisku miejskim, nie dotyczą wskazywanych stoisk.

11.Czy mogą występować sytuacje, w których nie będą Państwo pobierali opłaty za prowadzenie sprzedaży od niektórych podmiotów? Od jakich podmiotów i z jakiego powodu?

Nie przewidują Państwo takich sytuacji. Każde udostępnienie stoiska będzie udokumentowane umową dzierżawy. Dzierżawcy będą traktowani jednakowo.

12.Na czym konkretnie będzie polegała promocja projektu polegającego na utworzeniu stoisk targowych?

(...), to miejscowość uzdrowiskowa. Miasto odwiedza rocznie ponad 100 tys. kuracjuszy, korzystających z dostępnych zasobów wód mineralnych.

Dzięki realizacji Zadania, udostępnieniu punktów z artykułami, wyrobami regionalnymi tzw. souvenirami/pamiątkami, produktami regionalnymi w licznie odwiedzanej przestrzeni parkowej, wpłynie na wzrost atrakcyjność Gminy i obszaru rewitalizacji oraz możliwa będzie promocja produktów regionalnych.

Wskazany obszar rewitalizacji, to obszar o dużym natężeniu problemów społeczno-gospodarczych. Dlatego też takie działania pozwolą na większe zaangażowanie mieszkańców w sprawy lokalne oraz integrację z kuracjuszami i turystami. Promocja produktów regionalnych wytwarzanych przez mieszkańców zwiększy ich przedsiębiorczość i wzmocni poczucie tożsamości lokalnej.

Gmina wyjaśnia, iż planowane stoiska, nie są typowymi stoiskami targowymi i inny jest ich cel. To nie tylko handel, to budowanie relacji i więzi społecznych.

Ponadto, na stoiskach zostaną umieszczone informacje o dofinansowaniu Projektu ze środków Unii Europejskiej zgodnie z wymaganiami wytycznych w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata (…).

Pytanie

Czy w związku z realizacją zadania „(...)” realizowanego w ramach projektu pn.: „(...)”, pobieraniem opłat z dzierżawy stoisk na pokrycie kosztów utrzymania obiektów/infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu, Gmina ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego od zrealizowanej inwestycji w zakresie opisywanych stoisk targowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma podstawy do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji i po jej zakończeniu dla obiektów będących przedmiotem opisywanego Zadania (stoiska targowe). Towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych wynikających z opłat/umów dzierżawy wnoszonych przez dzierżawców korzystających w ramach eksploatacji stoisk, w celu pobudzenia gospodarczego. Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku. A ewentualnie wnoszone opłaty będą przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania wytworzonej infrastruktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.).

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

18) promocji gminy;

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją zadania „(...)” realizowanego w ramach Projektu pn.: „(...)”, pobieraniem opłat z dzierżawy stoisk na pokrycie kosztów utrzymania obiektów/infrastruktury wytworzonej w ramach projektu, Gmina ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego od zrealizowanej inwestycji w zakresie stoisk targowych.

Odnosząc się do Państwa pytania przypomnieć należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie w związku z realizacją zadania „(...)” Gmina działa w charakterze czynnego podatnika VAT, a zakupione towary i usługi mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem (dzierżawą) przez Państwa punktów na podstawie umów dzierżawy zawartych z podmiotami wyłonionymi w drodze pisemnych przetargów nieograniczonych.

Jak bowiem wynika z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc, dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

Zatem, w odniesieniu do tych czynności Gmina nie będzie działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, a podejmowane przez Nią czynności nie będą podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie ww. przepisu. Gmina wykonując cywilno-prawną umowę dzierżawy będzie świadczyć na rzecz podmiotów wyłonionych w drodze pisemnych przetargów nieograniczonych usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazali Państwo, że:

·efekty realizowanego Projektu polegającego na utworzeniu stoisk targowych Gmina będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

·wszelkie wydatki poniesione przez Gminę w ramach realizacji przedmiotowego Zadania związane z utworzeniem stoisk targowych będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a nastąpi to poprzez dzierżawę stoisk, zawarcie umów dzierżawy, w celu prowadzenia handlu produktami, wyrobami regionalnymi,

·efekty realizacji projektu polegającego na utworzeniu punktów handlowych, poza sezonowym wydzierżawieniem stoisk do sprzedaży produktów regionalnych, będą wykorzystywane przez Gminę poprzez odpłatne udostępnienie na podstawie umów cywilnoprawnych w przypadku zainteresowania podmiotów taką formą udostępnienia przez cały rok,

·w przypadku braku zainteresowania, punkty te nie będą udostępniane poza sezonowym wydzierżawieniem stoisk,

·koszt Zadania stanowi kwota (…) zł z czego ok. (…)% kwoty na chwilę obecna stanowi dofinansowanie ((…) zł),

·na dzień dzisiejszy zakładane przychody z dzierżawy powierzchni stoisk targowych kształtują się na poziomie ok. (...) m-c/netto/1 stoisko, dzierżawa dwóch stoisk to przychód ok. 2*(...) = (...) zł/m-c netto x 10 miesięcy= (…) zł/rok netto.

Mając na uwadze wszystkie przedstawione przez Państwa informacje oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w tych okolicznościach będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji zadania „(...)” realizowanego w ramach projektu pn.: „(...)”, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Jednocześnie w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, Gmina będzie miała prawo ubiegać się o jej zwrot – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją zadania „(...)” realizowanego w ramach projektu pn.: „(...)”, pobieraniem opłat z dzierżawy stoisk na pokrycie kosztów utrzymania obiektów/infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu, Gmina ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego od zrealizowanej Inwestycji w zakresie opisywanych stoisk targowych, w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że zasadność otrzymania zwrotu podatku naliczonego, nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, a jedynie kwestia prawa do ubiegania się o jego zwrot w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdyż taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii pełnego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z „(…)” i otrzymania jego zwrotu, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania i nie przestawiono stanowiska.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 225 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że wskazali Państwo, że dla całości Projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie Interpretacji Indywidualnej w lutym 2018 r. i otrzymała stanowisko Izby Skarbowej znak (…) z (…) r. Jednakże we wniosku z (…) r. przedstawiono inny stan faktyczny niż w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00