Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.133.2023.2.ENB

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych z instytucji Unii Europejskiej, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 31 marca i 3 kwietnia 2023. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani ekspertem Komisji Europejskiej w dziedzinie (...).

W 2022 r. zawarła Pani 4 umowy z A1 oraz 2 umowy z A2, reprezentującymi Komisję Europejską, a w tym umowę:

1)z dnia 7 stycznia 2022 r., X-1

2)z dnia 24 stycznia 2022 r., X-2

3)z dnia 11 lutego 2022 r. X-3

4)z dnia 23 marca 2022 r. X-4

5)z dnia 20 kwietnia 2022 r. X-5

6)z dnia 22 czerwca 2022 r. X-6

A1 oraz A2 należą do departamentów i agencji wykonawczych Komisji Europejskiej (por. https://commission.europa.eu/about-european-commission/departments-and-executive-agencies.pl).

Ww. umowy mają charakter jednobrzmiący i na ich mocy jest Pani zobowiązana w szczególności do:

czytania i analizowania informacji ogólnych (zwłaszcza wniosku i materiałów informacyjnych),

udziału w odprawie(-ach) ekspertów (spotkanie(-a) lub odprawa(-y) w formie transmisji internetowej),

uczestnictwa w spotkaniu (spotkaniach) w sprawie oceny (kontroli (...)) wniosku (ów) oraz,

sporządzenia i przedłożenia sprawozdania(-ń) z oceny (kontroli (...)) wniosku(-ów) (i innych dokumentów).

Zadania z ww. umów są realizowane w sposób zdalny.

W ww. umowach przyjęto następujący sposób ustalania wynagrodzenia:

za czytanie i przyswajanie dokumentów informacyjnych (w tym briefingów w formie webcastów): 225 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,5 dnia roboczego) lub 450 EUR (co odpowiada stałej liczbie 1 dnia roboczego) za sesję,

udział w spotkaniach ekspertów w formie webcastów: 225 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,5 dnia roboczego) za spotkanie,

za badanie (...) - ocenę indywidualną - sporządzenie raportu indywidualnego: 90 EUR (co odpowiada stałej 0,2 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

za kontrolę etyczną - grupa konsensusu - pełny konsensus na odległość (finalizacja i przyjęcie sprawozdania (konsensusu), sprawozdanie konsensualne) - oceniający lub sprawozdawca: 45 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,1 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

w przypadku kontroli (...) - grupa konsensualna - sporządzenie sprawozdania konsensualnego - sprawozdawca: 90 EUR (co równa się stałej liczbie 0,2 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

w przypadku przygotowania raportu oceny wniosków - grupa konsensualna - sporządzenie sprawozdania konsensualnego - 135 EUR (co równa się stałej liczbie 0,3 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek.

Całkowita wnioskowana kwota wynagrodzenia eksperta nie może przekraczać opłaty za całkowitą maksymalną liczbę dni roboczych, określoną dla każdej sesji.

Wyniki pracy eksperta - sfinalizowane i przesłane sprawozdania konsensualne są oceniane i zatwierdzane. Ekspert wnioskuje o wypłatę wynagrodzenia po zatwierdzeniu wszystkich sprawozdań i zakończeniu sesji ewaluacji projektów.

W przesłanym uzupełnieniu wyjaśniła Pani, że wykonana przez Panią praca spełnia warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot.

Za powyższym twierdzeniem przemawiają następujące okoliczności:

1)świadczyła Pani pracę na rzecz Agencji reprezentujących Komisję Europejską, zgodnie z którymi zobowiązana była do osobistego świadczenia określonych prac (pkt 6.1 Umowy);

2)praca była świadczona pod kierownictwem Komisji/Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:

a)określanie przez Komisję zakresu prac jaki ma Pani wykonać;

b)konieczność stosowania się przez Panią do wytycznych oraz harmonogramu przekazywanych przez Komisję (pkt 3.1. i 3.2. Umowy);

c)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy (pkt 12.1 Umowy);

d)konieczność zatwierdzenia Pani wyników pracy (raportów) przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia (pkt 9.2 Umowy);

3)wykonanie Umów przez Panią wymagało dyspozycyjności w określonym czasie;

4)hierarchia służbowa (eksperci (evaluators, rapporteurs), nadzorujący (Chairs lub Vice-Chairs), urzędnicy Agencji);

5)każda Umowa przewidywała wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy (po jej zatwierdzeniu przez Agencję).

Mając na uwadze formę i zakres Umów oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE"), odnoszące się do pojęcia „stosunku pracy” (przykładowo wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r., C-47/14) wskazuje Pani, że była pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.). Zgodnie z orzecznictwem TSUE o powstaniu stosunku pracy decyduje łączne wystąpienie następujących okoliczności: świadczenie na rzecz innej osoby/organu, podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej, wymóg dyspozycyjności pracownika, świadczenie pracy za wynagrodzeniem.

Regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej wprowadza rozróżnienie na urzędników i innych pracowników. Mając na względzie charakter umów oraz warunki wykonywania przez Panią pracy na podstawie umów, można przyjąć, że pełniła Pani funkcję "innego pracownika" na podstawie umów, które miały charakter imiennych "kontraktów" indywidualnie określających warunki i zasady wykonywania takiego kontraktu. Ponadto, na swojej oficjalnej stronie internetowej UE, w zakładce dotyczącej pracy w ramach UE, wskazuje na następujące kategorie pracowników: pracownicy zatrudniani na czas nieokreślony (urzędnicy); administratorzy; asystenci; pracownicy kontraktowi; pracownicy na czas określony; pracownicy tymczasowi; stażyści; oddelegowani eksperci krajowi; tłumacze ustni; eksperci UE. Jest Pani (...) w zakresie (...) oraz (...) w dyscyplinie (...) i wpisana jest na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską pod numerem X.

W związku z powyższym, należy uznać, że do dochodów, uzyskanych przez Panią z instytucji Unii Europejskiej zgodnie z Umowami, zastosowanie znajduje rozporządzenie nr 260/68.

Pytania

1)Czy dochody jakie uzyskała Pani z tytułu wykonania prac objętych umowami z dnia 7 stycznia 2022 r., 24 stycznia 2022 r., 11 lutego 2022 r. 23 marca 2022 r. 20 kwietnia 2022 r. 22 czerwca 2022 r. (obejmujące wynagrodzenie oraz zwrot kosztów i diety) są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy będzie Pani zobowiązana do wykazania ww. dochodów w zeznaniu rocznym za rok 2022?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie wszelkie dochody uzyskane przez nią w związku z wykonaniem Umowy z ww. Agencją nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o p.d.o.f. Do dochodów z ww. umów w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 rozporządzenia, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. W art. 2 rozporządzenia określono kategorie osób podlegające opodatkowaniu na rzecz Unii Europejskiej, tj. m.in. osoby objęte regulaminem pracowniczym urzędników lub warunkami zatrudnienia innych pracowników Wspólnot.

Zgodnie z art. 12 (dawniej 13) Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864) 4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Tego rodzaju stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w interpretacjach indywidualnych w sprawach:

0114-KDIP3-2.4011.450.2021.1.JK2 z 15 lipca 2021 r.;

0114-KDIP3-2.4011.362.2020.1.JM z 22 lipca 2020 r.;

0114-KDIP3-2.4011.624.2019.1.JK3 z 24 stycznia 2020 r.;

0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC z 25 kwietnia 2019 r.;

0114-KDIP3-3.4011.4.2019.1.JM z 18 lutego 2019 r.;

0114-KDIP3.3-3.4011327.2018.2.JM z 28 sierpnia 2018 r.;

Mimo wielokrotnych zmian legislacyjnych w zakresie ustawy, nie nastąpiły zmiany w zakresie art. 21 ust 1 pkt 46a ustawy o p.d.o.f., co uprawnia Panią do twierdzenia, że nie będzie zobowiązana do wykazania przychodów z ww. umów w podatkowym zeznaniu rocznym za rok 2022, zgodnie z przyjętą dotychczasową wykładnią ww. przepisów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a tej ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia: opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pani ekspertem Komisji Europejskiej w dziedzinie (...). W 2022 r. zawarła Pani 4 umowy z A1 oraz 2 umowy z A2, reprezentującymi Komisję Europejską.

A1 oraz A2 należą do departamentów i agencji wykonawczych Komisji Europejskiej.

Ww. umowy mają charakter jednobrzmiący i na ich mocy jest Pani zobowiązana w szczególności do:

czytania i analizowania informacji ogólnych (zwłaszcza wniosku i materiałów informacyjnych),

udziału w odprawie(-ach) ekspertów (spotkanie(-a) lub odprawa(-y) w formie transmisji internetowej),

uczestnictwa w spotkaniu (spotkaniach) w sprawie oceny (kontroli (...)) wniosku (ów) oraz,

sporządzenia i przedłożenia sprawozdania (-ń) z oceny (kontroli (...)) wniosku(-ów) (i innych dokumentów).

Zadania z ww. umów są realizowane w sposób zdalny.

W ww. umowach przyjęto następujący sposób ustalania wynagrodzenia:

za czytanie i przyswajanie dokumentów informacyjnych (w tym briefingów w formie webcastów): 225 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,5 dnia roboczego) lub 450 EUR (co odpowiada stałej liczbie 1 dnia roboczego) za sesję,

udział w spotkaniach ekspertów w formie webcastów: 225 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,5 dnia roboczego) za spotkanie,

za badanie (...) - ocenę indywidualną - sporządzenie raportu indywidualnego: 90 EUR (co odpowiada stałej 0,2 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

za kontrolę etyczną - grupa konsensusu - pełny konsensus na odległość (finalizacja i przyjęcie sprawozdania (konsensusu), sprawozdanie konsensualne) - oceniający lub sprawozdawca: 45 EUR (co odpowiada stałej liczbie 0,1 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

w przypadku kontroli (...) - grupa konsensualna - sporządzenie sprawozdania konsensualnego - sprawozdawca: 90 EUR (co równa się stałej liczbie 0,2 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek,

w przypadku przygotowania raportu oceny wniosków - grupa konsensualna - sporządzenie sprawozdania konsensualnego - 135 EUR (co równa się stałej liczbie 0,3 dnia roboczego) za każdy oceniony wniosek.

Całkowita wnioskowana kwota wynagrodzenia eksperta nie może przekraczać opłaty za całkowitą maksymalną liczbę dni roboczych, określoną dla każdej sesji.

Wyniki pracy eksperta - sfinalizowane i przesłane sprawozdania konsensualne są oceniane i zatwierdzane. Ekspert wnioskuje o wypłatę wynagrodzenia po zatwierdzeniu wszystkich sprawozdań i zakończeniu sesji ewaluacji projektów.

Wykonana przez Panią praca spełnia warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot. Za powyższym twierdzeniem przemawiają następujące okoliczności:

1)świadczyła Pani pracę na rzecz Agencji reprezentujących Komisję Europejską, zgodnie z którymi zobowiązana była do osobistego świadczenia określonych prac (pkt 6.1 Umowy);

2)praca była świadczona pod kierownictwem Komisji/Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:

a)określanie przez Komisję zakresu prac jaki ma Pani wykonać;

b)konieczność stosowania się przez Panią do wytycznych oraz harmonogramu przekazywanych przez Komisję (pkt 3.1. i 3.2. Umowy);

c)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy (pkt 12.1 Umowy);

d)konieczność zatwierdzenia Pani wyników pracy (raportów) przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia (pkt 9.2 Umowy);

3)wykonanie Umów przez Panią wymagało dyspozycyjności w określonym czasie;

4)hierarchia służbowa (eksperci (evaluators, rapporteurs), nadzorujący (Chairs lub Vice-Chairs), urzędnicy Agencji);

5)każda Umowa przewidywała wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy (po jej zatwierdzeniu przez Agencję).

Mając na uwadze formę i zakres Umów oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”), odnoszące się do pojęcia „stosunku pracy” (przykładowo wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 września 2015 r., C-47/14) wyjaśniła Pani, że była pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.). Zgodnie z orzecznictwem TSUE o powstaniu stosunku pracy decyduje łączne wystąpienie następujących okoliczności: świadczenie na rzecz innej osoby/organu, podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej, wymóg dyspozycyjności pracownika, świadczenie pracy za wynagrodzeniem.

Regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej wprowadza rozróżnienie na urzędników i innych pracowników. Mając na względzie charakter umów oraz warunki wykonywania przez Panią pracy na podstawie umów, można przyjąć, że pełniła Pani funkcję "innego pracownika" na podstawie umów, które miały charakter imiennych "kontraktów" indywidualnie określających warunki i zasady wykonywania takiego kontraktu. Ponadto, na swojej oficjalnej stronie internetowej UE, w zakładce dotyczącej pracy w ramach UE, wskazuje na następujące kategorie pracowników: pracownicy zatrudniani na czas nieokreślony (urzędnicy); administratorzy; asystenci; pracownicy kontraktowi; pracownicy na czas określony; pracownicy tymczasowi; stażyści; oddelegowani eksperci krajowi; tłumacze ustni; eksperci UE. Jest Pani (...) w zakresie (...) oraz (...) w dyscyplinie (...) i wpisana jest na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską pod numerem X.

W związku z powyższym, należy uznać, że do dochodów, uzyskanych przez Panią z instytucji Unii Europejskiej zgodnie z Umowami, zastosowanie znajduje rozporządzenie nr 260/68.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w szczególności fakt, że – jak Pani wyjaśniła - do dochodów uzyskanych w związku z wykonywaniem wskazanych we wniosku umów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wskazane we wniosku dochody uzyskane w 2022 r. korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych przez Panią we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach (dotyczą innych stanów faktycznych) i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Zauważyć również należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy Pani praca w charakterze eksperta, z tytułu której otrzymywała wypłaty świadczeń, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Panią.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00