Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.110.2023.1.DS

Instytut nie jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług w toku realizacji Projektu.

Uzupełnili go Państwo pismem z 11 kwietnia 2023 r. (wpływ 11 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Instytut (dalej: „Wnioskodawca”) działa na podstawie (…).

Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk biologicznych i rolniczych oraz upowszechnianie wyników tych badań. Do zadań Instytutu należy w szczególności:

1.Prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk rolniczych i biologicznych ze szczególnym uwzględnieniem (...).

2.Prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie wyników tych badań do gospodarki.

3.Kształcenie pracowników naukowych i specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w dziedzinie nauk rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem (...).

4.Współpraca z uczelniami, instytutami naukowymi lub badawczymi oraz towarzystwami naukowymi, w szczególności w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

5.Współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia.

6.Rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej, w szczególności przez tworzenie konsorcjów naukowych i prowadzenie projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi.

7.Upowszechnianie wiedzy w zakresie działalności Instytutu.

8.Wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk.

Aktualnie Instytut zawarł (…) umowę Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, związaną z realizacją operacji (…).

Projekt ma na celu (…).

Zgodnie z § (...) umowy, Wnioskodawca jest zobowiązany do:

1.Poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy w formie rozliczenia bezgotówkowego.

2.Niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych.

3.W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej:

a)prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizacji operacji oraz jej rezultatów,

b)nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

c)niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d)informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tyt. realizowanych zadań,

e)niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w paragrafie 1.

Pozyskane w ramach operacji środki finansowe stanowić będą dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Konsorcjantów w związku z wykonywaniem zadań określonych w szczegółowym opisie operacji i umowie o dofinansowanie. Każda ze stron konsorcjum ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim, będące wynikiem jej działania lub zaniechania.

Instytut jest czynnym podatnikiem VAT. Z uwagi na fakt, że wyniki badań będą upowszechnione w internecie nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz prezentowane w czasopismach popularnonaukowych, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną, Instytut powinien koszty podatku VAT związane z tym projektem zaliczyć jako kwalifikowalne.

W ramach dofinansowania Projektu niezbędne jest uzyskanie przez Wnioskodawcę indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości bądź braku możliwości odliczania podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towaru lub usługi w toku jego realizacji.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Instytut jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług w toku realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum i beneficjentem w umowie ARiMR (o przyznanie pomocy) i jest jednocześnie czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonanie czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wszystkie efekty prac w ramach Projektu będą jawne i dostępne nieodpłatnie, zarówno dla ARiMR wyłącznie na potrzeby rozliczenia Projektu, jak również dla opinii publicznej. Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach Projektu, ani po jego zakończeniu.

Zatem Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach Projektu, ani po jego zakończeniu.

Pomoc finansowa będzie przyznawana na realizację Projektu z publicznych środków krajowych i unijnych, będzie stanowić refundację części poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za wyświadczone usługi, a jedynie forma finansowania Projektu.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynikać będzie z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Instytut jest czynnym podatnikiem VAT. Instytut zawarł umowę Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji  związaną z realizacją operacji „(…)”. Projekt ma na celu (…). Wnioskodawca jest zobowiązany do:

1.Poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy w formie rozliczenia bezgotówkowego.

2.Niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych.

3.W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej:

a)prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizacji operacji oraz jej rezultatów,

b)nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

c)niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d)informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tyt. realizowanych zadań,

e)niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w paragrafie 1.

Wyniki badań będą upowszechnione w internecie nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz prezentowane w czasopismach popularnonaukowych, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną.

Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy jest on uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług w toku realizacji Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wskazał Wnioskodawca, wyniki badań będą upowszechnione w internecie nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz prezentowane w czasopismach popularnonaukowych, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, Instytut nie jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie podkreślam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00