Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.96.2023.2.MKA

Transakcja przeniesienia Działu Brandingu do Spółki Jawnej będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy wyodrębniony Dział Brandingu będący przedmiotem aportu do Spółki Jawnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji aport Działu będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2023 r. (wpływ 22 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE.

W swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się w przeważającej mierze sprzedażą detaliczną prowadzoną przez sieć Internet. Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą nowych wyrobów tekstylnych w ramach sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem sieci Internet.

Głównym kanałem dystrybucji w działalności Wnioskodawcy jest sieć Internet, zatem Wnioskodawca w swojej działalności posiada zastrzeżone domeny internetowe, znaki towarowe.

Zarządzaniem powyższymi własnościami intelektualnymi, zajmuje się wyodrębniony dział, tj. Dział Brandingu.

Dział Brandingu zajmuje się ponadto budowaniem wizerunku i promocją marek Wnioskodawcy, kreowaniem koncepcji marek, działaniami promocyjnymi w mediach społecznościowych, tworzeniem treści kreatywnych, utrzymaniem identyfikacji marek poprzez czynny udział w eventach branżowych. Dodatkowo, do zadań Działu Brandingu należą: kreowanie koncepcji produktów i ich rozwoju, prace badawcze i rozwojowe nad produktami, ustalanie polityki cenowej zgodnej z globalnym wizerunkiem marki.

Dział Brandingu zajmuje się zarządzaniem markami posiadanymi i wykorzystywanymi obecnie przez Wnioskodawcę, jak również rozwojem ewentualnych przyszłych marek.

Dział Brandingu jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W ramach Działu Brandingu, zaangażowane są osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz w formie umowy zlecenia. Ponadto, w ramach działu Brandingu zaangażowana jest małżonka Wnioskodawcy.

Dla opisanych zadań Dział Brandingu współpracuje także z zewnętrznymi dostawcami usług takich jak projektanci wizualni i programiści, co tworzy adekwatne zobowiązania i wierzytelności ze strony Działu Brandingu w obrocie handlowym.

Dział Brandingu jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, ponieważ posiada własny budżet, na bazie, którego realizowane są działania Działu Brandingu.

Dział Brandingu wyposażony jest w aktywa wykorzystywane w działalności, tj. komputery, meble biurowe, samochód osobowy, które to służą realizacji zadań postawionych przed Działem.

Dział ten posiada również kolejno wymienione wartości niematerialne, takie jak: znak towarowy głównej marki Wnioskodawcy, logotyp drugiej marki Wnioskodawcy, zarejestrowane domeny internetowe, oraz know-how techniczny marek.

Z uwagi na rozwój działalności oraz plany oddzielenia funkcji zarządzania wartościami niematerialnymi i prawnymi od działalności produkcyjno-handlowej, Wnioskodawca rozważa przeniesienie Działu Brandingu do odrębnej Spółki Jawnej.

Celem działalności Spółki Jawnej będzie prowadzenie działalności marketingowej, w tym zarządzanie domenami internetowymi oraz znakami towarowymi. Powyższa spółka zajmowałaby się także działalnością promocyjną.

Dodatkowo, Spółka Jawna mogłaby prowadzić także działalność poboczną w zakresie: usług doradczych - polegających na przygotowaniu kampanii internetowych lub promocyjnych; ewentualnie usługi franczyzowe, w tym udostępnianie know-how lub marki.

W zamyśle Wnioskodawcy korzyściami ekonomicznymi takiej organizacji byłoby: wyodrębnienie Działu Brandingu, co upraszczałoby strukturę wewnętrzną samej działalności Wnioskodawcy; większa dyskrecja w zakresie działań marketingowo - brandingowych; możliwość docelowego oddzielania cennych aktywów, w tym znaków towarowych oraz domen internetowych od obciążanej ryzykiem działalności Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy kosztami ekonomicznymi takiej operacji byłoby z kolei: konieczność utrzymywania oraz administrowania dodatkowym podmiotem; dodatkowe rozliczenia pomiędzy podmiotami.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazał Pan:

1.Czy przeniesienie Działu Brandingu do Spółki Jawnej nastąpi w drodze aportu, sprzedaży itp.?

Odpowiedź: Przeniesienie Działu Brandingu do Spółki Jawnej nastąpi w drodze aportu, jako wniesienia wkładu niepieniężnego.

2.Czy jest/będzie Pan wspólnikiem w Spółce Jawnej, do której będzie Pan przenosił Dział Brandingu?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca będzie wspólnikiem w Spółce Jawnej, do której przenosić będzie Dział Brandingu.

3.Jakie dokładnie składniki materialne i niematerialne będą przenoszone przez Pana do Spółki Jawnej (należy je wymienić)?

Odpowiedź: Wnioskodawca ma zamiar przenosić do spółki jawnej składniki materialne w postaci samochodu osobowego, komputerów, mebli i oprogramowania komputerowego.

Wnioskodawca ma zamiar przenosić do spółki jawnej składniki niematerialne w postaci zarejestrowanego znaku towarowego, niezarejestrowanego logotypu, domeny internetowe, czy know-how techniczny.

4.Czy w ramach przeniesienia Działu Brandingu przeniesione zostaną także przypisane do tego Działu:

zobowiązania i należności,

środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym?

Odpowiedź: zobowiązania i należności

TAK

- środki pieniężne na kasie i na rachunku bankowym

TAK

5.Czy w ramach przeniesienia Działu Brandingu dojdzie do przejścia osób zatrudnionych przez Pana na umowy o pracę i umowy zlecenia?

Odpowiedź: Tak w ramach przeniesienia Działu Brandingu dojdzie do przejścia osób zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę i umowy zlecenia.

6.Czy składniki majątku będące przedmiotem planowanego przeniesienia będą stanowiły na dzień tego przeniesienia samodzielne przedsiębiorstwo zdolne do realizacji zadań gospodarczych?

Odpowiedź: Tak, składniki majątku będące przedmiotem planowanego przeniesienia będą stanowiły samodzielne przedsiębiorstwo w rozumieniu zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, zdolne do realizacji zadań gospodarczych.

W późniejszym terminie działalność może zostać przekształcona w sp. z o.o.

7.Czy Spółka Jawna po przeniesieniu do niej Działu Brandingu ma zamiar kontynuować działalność w takim samym zakresie jak prowadzi ją Pan w ramach tego Działu (tj. w zakresie zarządzania markami posiadanymi i wykorzystywanymi przez Pana oraz rozwoju ewentualnych przyszłych marek), przy pomocy składników objętych przeniesieniem?

Odpowiedź: Tak, Spółka Jawna ma zamiar kontynuować działalność w zakresie zarządzania i wykorzystywania marek posiadanych przez Wnioskodawcę oraz działalność w zakresie rozwoju ewentualnych przyszłych marek - przy pomocy składników materialnych I niematerialnych będących przedmiotem przeniesienia.

8.Czy Spółka Jawna będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania w sposób nieprzerwany i ciągły tej ww. działalności w oparciu o nabywane składniki:

bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są objęte przedmiotem przeniesienia,

bez konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalność gospodarczej w oparciu o przejęte składniki?

Odpowiedź: Tak, Spółka Jawna będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania w sposób nieprzerwany i ciągły działalności brandingowej w oparciu o nabywane składniki

bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są objęte przedmiotem przeniesienia,

bez konieczności dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki

9.Czy po przeniesieniu ww. Działu do Spółki Jawnej będzie Pan nadal prowadził swoją jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o składniki, które u Pana pozostaną?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca będzie nadal prowadził swoją jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o składniki, które u niego pozostaną.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy opisany we wniosku wyodrębniony Dział Brandingu będący przedmiotem aportu do spółki jawnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a co za tym idzie, czynność aportu będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z art. 6 pkt. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębniony Dział Brandingu spełniać będzie przesłanki do określenia go mianem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a co za tym idzie - czynność aportu będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa rozumienie się. organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W ocenie Wnioskodawcy, zespół składników materialnych oraz niematerialnych będzie umożliwiać samodzielne prowadzenie działalności przez Spółkę, która uzyska przedmiotowy wkład niepieniężny. Podobnie, po wyodrębnieniu działalność Działu Brandingu, będzie charakteryzować się znacznym stopniem autonomii, z uwagi na charakter podejmowanych czynności i sam fakt, że w dalszym działaniu, to Spółka Jawna będzie prowadzić działania w oparciu o otrzymanie składniki majątkowe i niemajątkowe.

Dział Brandingu jest zatem:

wyodrębniony organizacyjnie (posiada wyodrębnione składniki majątkowe materialne i niematerialne oraz przyporządkowane do działu osoby, oraz zobowiązania zaciągnięte przed wykonawcami zewnętrznymi),

wyodrębniony finansowo (posiada swój autonomiczny budżet organizacyjny),

wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (Dział Brandingu jest wyodrębniony w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy).

Ponadto, powyższe wyodrębnienie funkcjonować będzie przed przeniesieniem Działu Brandingu do Spółki Jawnej, a następnie w ramach Spółki Jawnej.

Na wyodrębnione składniki materialne z istniejącego przedsiębiorstwa składać się będą składniki majątku, które są wystarczające do prowadzenia wskazanej działalności, w tym komputery, meble biurowe, samochód osobowy.

Wydzielony w ten sposób Dział Brandingu będzie mógł przy swojej konstrukcji stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przez siebie zadania. W konsekwencji, w oparciu o wydzielone składniki majątku, Dział Brandingu będzie mógł podjąć samodzielnie określone działania, co będzie miało miejsce w ramach Spółki Jawnej.

Na gruncie uznania wyodrębnionego działu marketingowego za ZCP stoi liczne orzecznictwo - sądownictwo administracyjne przyjmuje: „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Możliwym powinno być zatem oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów zorganizowanej jego części” (por. wyrok NSA z 28 stycznia 2019 r., I FSK 293/17) - przeniesie Działu do Spółki Jawnej z działalności Wnioskodawcy w sposób wyraźny rozdziela przychody i koszty Działu Brandingu od głównej części przedsiębiorstwa.

„W przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego należy mieć na względzie, czy zorganizowana część jest w stanie realizować zadania gospodarcze. Musi przy tym mieć ona zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Podkreślić przy tym należy, że elementami składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe i obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza” (por. wyrok NSA z 28 stycznia 2019 r., I FSK 293/17) - wydzielony Dział Brandingu, jak to wcześniej zostało opisanym spełnia te kryteria.

Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć na uwadze, czy ZCP występuje w strukturze podatnika w sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze, np. w postaci działu czy wydziału przedsiębiorstwa zbywcy (por. wyrok NSA z 22 marca 2019 r., I FSK 784/17).

W związku z powyższym, wydzielony Dział Brandingu będzie spełniał wszystkie przesłanki uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w ramach definicji wypływającej z przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.), zgodnie z którym:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.koncesje, licencje i zezwolenia;

6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.tajemnice przedsiębiorstwa;

9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, ustawodawca wyłączył ponadto z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Zakwalifikowanie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa możliwe jest jedynie, gdy spełnione są jednocześnie wszystkie przesłanki określone w powołanym przepisie art. 2 pkt 27e ustawy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna więc stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym kompleks praw, obowiązków i rzeczy), iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

W wyroku z 11 kwietnia 2019 sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych). I tak:

1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;

2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, czy zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności. Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w przeważającej mierze sprzedaż detaliczna nowych wyrobów tekstylnych w ramach sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem internetu. W swojej działalności posiada Pan zastrzeżone domeny internetowe i znaki towarowe. Zarządzaniem powyższymi własnościami intelektualnymi zajmuje się wyodrębniony dział - Dział Brandingu.

Dział Brandingu zajmuje się zarządzaniem markami posiadanymi i wykorzystywanymi obecnie przez Pana, jak również budowaniem wizerunku i promocją Pana marek, kreowaniem koncepcji marek, działaniami promocyjnymi w mediach społecznościowych, tworzeniem treści kreatywnych, utrzymaniem identyfikacji marek poprzez czynny udział w eventach branżowych. Dodatkowo, do zadań Działu Brandingu należą: kreowanie koncepcji produktów i ich rozwoju, prace badawcze i rozwojowe nad produktami, ustalanie polityki cenowej zgodnej z globalnym wizerunkiem marki.

Z uwagi na rozwój działalności oraz plany oddzielenia funkcji zarządzania wartościami niematerialnymi i prawnymi od działalności produkcyjno-handlowej, rozważa Pan przeniesienie w drodze aportu Działu Brandingu do odrębnej Spółki Jawnej, w której to będzie Pan wspólnikiem.

Przedmiotem aportu do Spółki Jawnej będą: składniki materialne w postaci samochodu osobowego, komputerów, mebli i oprogramowania komputerowego, składniki niematerialne w postaci zarejestrowanego znaku towarowego, niezarejestrowanego logotypu, domeny internetowe, know-how techniczny, ponadto zobowiązania i należności, środki pieniężne na kasie i na rachunku bankowym. Dojdzie również do przejścia osób zatrudnionych przez Pana na umowy o pracę i umowy zlecenia.

Składniki majątku będące przedmiotem planowanego przeniesienia będą stanowiły samodzielne przedsiębiorstwo w rozumieniu zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, zdolne do realizacji zadań gospodarczych.

Celem działalności Spółki Jawnej będzie prowadzenie działalności marketingowej, w tym zarządzanie domenami internetowymi oraz znakami towarowymi. Spółka zajmowałaby się także działalnością promocyjną. Dodatkowo, Spółka Jawna mogłaby prowadzić działalność w zakresie usług doradczych polegających na przygotowaniu kampanii internetowych lub promocyjnych, ewentualnie usługi franczyzowe, w tym udostępnianie know-how lub marki.

Spółka Jawna ma zamiar kontynuować działalność w zakresie zarządzania i wykorzystywania marek posiadanych przez Pana oraz działalność w zakresie rozwoju ewentualnych przyszłych marek – przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przeniesienia. Będzie miała również faktyczną możliwość kontynuowania w sposób nieprzerwany i ciągły działalności brandingowej w oparciu o nabywane składniki bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są objęte przedmiotem przeniesienia, bez konieczności dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki. Po dniu aportu nadal będzie Pan prowadził swoją jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o składniki, które u Pana pozostaną.

Pana wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą tego, czy wyodrębniony Dział Brandingu będący przedmiotem aportu do spółki jawnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji aport ten będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanego aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przedstawione przez Pana okoliczności sprawy wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Wyodrębnienie organizacyjne przejawia się tym, że przekazywany majątek jest wydzielony w Pana strukturze w formie Działu. W ramach Działu Brandingu zaangażowane są osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz w formie umowy zlecenia. Dla opisanych zadań, ww. Dział współpracuje także z zewnętrznymi dostawcami usług takich jak projektanci wizualni i programiści, co tworzy adekwatne zobowiązania i wierzytelności ze strony Działu Brandingu w obrocie handlowym. Dział ten, posiada również kolejno wymienione wartości niematerialne, takie jak: znak towarowy głównej Pana marki, logotyp drugiej Pana marki, zarejestrowane domeny internetowe, oraz know-how techniczny marek. Dział ten wyposażony jest w aktywa wykorzystywane w działalności tj. komputery, meble biurowe, samochód osobowy, które to służą realizacji zadań postawionych przed Działem. Dział ten może więc samodzielnie realizować zadania gospodarcze.

Dział Brandingu jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, ponieważ posiada własny budżet, na bazie, którego realizowane są działania Działu Brandingu. Można w sposób wyraźny rozdzielić przychody i koszty Działu od głównej części przedsiębiorstwa.

Nabywca po nabyciu przedmiotu aportu będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności brandingowej prowadzonej przez Pana w sposób nieprzerwany i ciągły w oparciu o nabywane składniki. Z wniosku nie wynika, aby dla kontynuowania działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i wykorzystywania posiadanych przez Pana marek, jak również rozwoju ewentualnych przyszłych marek było konieczne angażowanie przez Nabywcę innych składników majątku (niebędących przedmiotem transakcji) oraz podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.

Ponadto, zespół składników materialnych i niematerialnych będzie umożliwiać samodzielne prowadzenie działalności przez Spółkę, która uzyska wkład niepieniężny. Po wyodrębnieniu działalności Dział Brandingu będzie charakteryzować się znacznym stopniem autonomii, z uwagi na charakter podejmowanych czynności. Spółka Jawna będzie prowadzić działania w oparciu o otrzymane składniki majątkowe i niemajątkowe.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania składników majątkowych związanych z działalnością Działu Brandingu mających stanowić przedmiot aportu do Spółki Jawnej, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji wskazać należy, że transakcja przeniesienia Działu Brandingu do Spółki Jawnej będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Pana stanowisko należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00