Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.75.2023.5.MJ

Otrzymywanie zwrotów wydatków z masy upadłości za odbiór niepodjętych w terminie przesyłek nie zwiększa podstawy opodatkowania jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania zwrotów wydatków z masy upadłości za odbiór niepodjętych w terminie przesyłek. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarcza pod firmą „X" pod numerem NIP XXX i numerem REGON YYY. Zgodnie z treścią wpisów w CEIDG działalność gospodarcza prowadzona jest przez Wnioskodawczynię od (...) 2016 r.

Jako przeważającą działalność gospodarczą Wnioskodawczyni oznaczyła - 69.10 Z działalność prawnicza, oraz dodatkowo:

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.

Wnioskodawczyni wykonuje zawód radcy prawnego i jest wpisana na listę radców prawnych prowadzoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w A. Wnioskodawczyni uzyskała (...) 2020 r. uprawnienia doradcy restrukturyzacyjnego i posiada numer licencji ZZZ.

Wnioskodawczyni jest podmiotem podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ogólnych, a więc według skali podatkowej.

Wnioskodawczyni jest również od (...) 2016 r. czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz ma ujawniony rachunek bankowy na białej liście podatników VAT.

W ramach prowadzonej działalności przez Wnioskodawczynię realizuje ona zadania syndyka, zgodnie z art. 156 ustawy z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (dalej także: ustawa - Prawo upadłościowe). W trakcie postępowań upadłościowych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tzw. upadłości konsumenckie) Wnioskodawczyni jest wyznaczana przez Sąd do pełnienia funkcji syndyka i prowadzi te postępowania (jest pozasądowym organem postępowania upadłościowego).

Niniejszy wniosek dotyczy zagadnień związanych z rozliczeniem kosztów postępowania upadłościowego osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo upadłościowe uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym wyznacza syndyka. Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. Zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy - Prawo upadłościowe, w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności w imieniu własnym - lecz na rachunek upadłego (jest to tzw. zastępstwo pośrednie).

Wnioskodawczyni jako syndyk wyznaczony postanowieniem sądu dokonuje szeregu czynności o charakterze faktycznym i prawnym zmierzających do zabezpieczenia majątku zarządzanych podmiotów. Zgodnie z art. 173, 175, 176, 177, 178, 179 ustawy - Prawo upadłościowe syndyk m.in. zarządza, zabezpiecza przed zniszczeniem i pozyskuje informacje w urzędach o majątku upadłego. Nadto syndyk ujawnia stan majątku w księgach wieczystych, dokonuje jego spisu i ostatecznie dąży do ewentualnego zaspokojenia wierzycieli w ramach przeprowadzonego procesu upadłościowego. Czynności te wymagają wysłania korespondencji zawierającej np. wezwania do dłużników, zawiadomienia wierzycieli, wnioski o udzielenie informacji do sądów, komorników, banków i innych instytucji. Korespondencja zawierająca pisma syndyka jest wysyłana przesyłką poleconą rejestrowaną za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Praktyka taka wynika z konieczności udokumentowania prawidłowego przebiegu postępowania upadłościowego - korespondencja, dowody jej nadania i doręczenia stanowią integralną cześć akt postępowania prowadzonych przez syndyka. Podkreślić należy, że znaczna część pism wysyłanych przez syndyka wywołuje skutki prawne dla nadawcy i odbiorcy w momencie jej nadania, odebrania lub też upływającego terminu na odbiór przesyłki (tzw. doręczenie przez podwójną awizację).

Wnioskodawczyni wysyła korespondencję za pośrednictwem Z. w swoim imieniu, ale na rzecz upadłych. Opłaty za przesyłki pocztowe uiszczane są za pośrednictwem Platformy XXX na podstawie umowy na realizację usług pocztowych zawartej z Y sp. z o.o. z siedzibą w B.

Spis i potwierdzenie terminu nadawanych przesyłek realizuje się na podstawie generowanych każdorazowo przez Wnioskodawczynię list nadawczych. Operator pocztowy zgodnie z ww. umową wystawia raz w miesiącu fakturę, wskazując jako nabywcę Wnioskodawczynię (A.A. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą X, NIP XXX) ze wskazaniem ilości zakupionych znaczków pocztowych w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Ilość zakupionych znaczków determinowana jest każdorazowo potrzebami prowadzonych przez Wnioskodawczynię postępowań. Znaczki te są nabywane zbiorczo dla wszystkich prowadzonych przez Wnioskodawczynię postępowań według bieżących potrzeb kancelarii syndyka. Wnioskodawczyni nie jest bowiem w stanie z góry oszacować ilości potrzebnych znaczków pocztowych w odniesieniu do konkretnego podmiotu, względem którego toczy się postępowanie.

Mając na względzie fakt, że Wnioskodawczyni dysponuje fakturą zbiorczą, koszty znaczków pocztowych w odniesieniu do poszczególnych podmiotów (upadłych), Wnioskodawczyni ustala na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji prowadzonej korespondencji dla poszczególnych postępowań upadłościowych. Po przeliczeniu liczby znaczków wykorzystanych w danym postępowaniu upadłościowym Wnioskodawczyni refakturuje koszty korespondencji na konkretnego odbiorcę. Wnioskodawczyni uwzględnia otrzymaną fakturę od operatora pocztowego w kosztach uzyskania przychodów związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

Syndykowi przysługuje zarówno wynagrodzenie za wykonywane czynności, jak również zwrot wydatków. Obie te należności są od siebie niezależne. Zakup znaczków nie determinuje zatem w żaden sposób wysokości wynagrodzenia syndyka.

Wynagrodzenie syndyka jest ustalane przez Sąd w oparciu o przepis art. 4919 ustawy - Prawo upadłościowe. Zgodnie z art. 167a ust. 1 ustawy - Prawo upadłościowe wynagrodzenie i zaliczki na wynagrodzenie syndyka obowiązanego do rozliczenia podatku od towarów i usług podwyższa się o kwotę podatku od towarów i usług. Po uprawomocnieniu się postanowienia Sądu o ustaleniu wynagrodzenia syndyka za sprawowanie funkcji w danym postępowaniu upadłościowym, Wnioskodawczyni wystawia fakturę VAT na rzecz osoby upadłej (konsumenta) oraz rejestruje sprzedaż na kasie rejestrującej i wystawia paragon fiskalny.

Faktura VAT wystawiana jest niezależnie od tego, czy upadły zgłosi żądanie wystawienia faktury VAT czy też nie. Taka praktyka Wnioskodawczyni wynika z konieczności zachowania przejrzystości jej działań w trakcie postępowań upadłościowych, albowiem nie ma wówczas wątpliwości, iż Wnioskodawczyni rozliczyła księgowo konkretne postępowanie upadłościowe. Podkreślić bowiem należy, że na fakturze VAT znajdują się wszelkie dane identyfikujące upadłego, zaś na paragonie fiskalnym znajdować się może co najwyżej jego numer NIP. Nie każdy upadły ma jednak taki numer nadany. Konieczne jest zatem wystawienie faktury VAT w celu przypisania konkretnej należności do danego upadłego, który ostatecznie pokrywa koszty postępowania, w tym również wynagrodzenie syndyka.

W przypadku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania (w tym również wynagrodzenia syndyka), albo w masie upadłości brak jest płynnych funduszów na ich pokrycie, syndykowi może być przyznana tymczasowo ze środków Skarbu Państwa zaliczka na pokrycie kosztów postępowania, o której mowa w art. 4917 ustawy - Prawo upadłościowe.

Wydatki związane z prowadzonym postępowaniem Wnioskodawczyni pokrywa na bieżąco ze środków zgromadzonych w masie upadłości, w tym wypłaconej zaliczki sądowej pochodzącej ze środków Skarbu Państwa. Jeśli Sąd przyznaje Wnioskodawczyni zaliczkę to trafia ona na rachunek bankowy masy upadłości. W sprawozdaniu ostatecznym Wnioskodawczyni wykazuje wszelkie wydatki ponoszone w ramach konkretnego postępowania upadłościowego. W zakresie prowadzonej sprawozdawczości rachunkowej nie ma żadnej różnicy, czy wydatki stanowiące koszty postępowania są pokrywane z zaliczki uzyskanej z Sądu, z potrąceń dokonywanych z wynagrodzenia za pracę upadłego, czy też z sum uzyskanych z likwidacji majątku upadłego.

W aktualnym stanie prawnym nie ma zapisów ustawowych w zakresie prawa syndyka do zwrotu poniesionych wydatków. Koszty te obecnie mieszczą się w kategorii „wydatków bezpośrednio związanych z zabezpieczeniem, zarządem i likwidacją masy upadłości" (art. 230 ust. 1 ustawy - Prawo upadłościowe).

Po zakończeniu pełnienia funkcji syndyk składa sądowi sprawozdanie ostateczne, które obejmuje raport ze zmian w stanie i składzie masy upadłości w okresie postępowania upadłościowego. W sprawozdaniu tym wskazuje się m. in. łączną kwotę uzyskaną z likwidacji masy upadłości, raport ze zmian stanu wierzytelności w okresie postępowania upadłościowego ze wskazaniem stopnia zaspokojenia wierzycieli w poszczególnych kategoriach oraz niezaspokojonych przez syndyka zobowiązań masy upadłości. Dodatkowo syndyk sporządza zestawienie z wpływów i wydatków w okresie postępowania upadłościowego oraz spis czynności syndyka w okresie postępowania upadłościowego wraz z uzasadnieniem.

Zgodnie z art. 168 ust. 5c ustawy - Prawo upadłościowe sędzia-komisarz (w przypadku upadłości konsumenckiej prowadzonej w trybie uproszczonym - sędzia wyznaczony) zatwierdza sprawozdanie ostateczne albo odmawia jego zatwierdzenia w całości lub części, jeżeli syndyk dokonał czynności niezgodnych z prawem lub skutkujących pokrzywdzeniem wierzycieli lub upadłego, albo mimo wezwania nie wykonał w zakreślonym terminie wszystkich obowiązków. Prawomocne postanowienie o odmowie zatwierdzenia sprawozdania ostatecznego w całości lub części doręcza się Ministrowi Sprawiedliwości.

Wskazać należy, że Wnioskodawczyni ponosi między innymi niżej opisane wydatki w trakcie trwania postępowania upadłościowego:

1)opłaty za korespondencję związane z zakupem znaczków pocztowych - w tym zakresie Y Sp. z o.o. z siedzibą w B. wystawia fakturę na dane Wnioskodawczyni jako nabywcy, jak wskazano w opisie stanu faktycznego sprawy; Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę o realizację usług pocztowych i zakupu znaczków dokonuje za pośrednictwem Platformy XXX;

2)wydatki na przesyłki zwrotne z Z., (tj. takie których adresat nie podjął w terminie i które za opłatą powracają do nadawcy)- faktura z Z. wystawiana jest bezpośrednio na upadłego, który na fakturze jest określony jako nabywca; w takiej sytuacji wydatki te ponosi Wnioskodawczyni gotówką, ale niezwłocznie wyłożone przez siebie środki potrąca ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym masy upadłości;

3)wydatki na zakup teczek do zgłoszeń wierzytelności, kopert, okładek na akta sprawy, materiałów biurowych (w tym między innymi: klipsów archiwizacyjnych, etykiet samoprzylepnych do wydruku znaku opłaty pocztowej) papieru i zakupu tonera do drukarki oraz innych materiałów eksploatacyjnych - w tym zakresie sprzedawcy wystawiają faktury VAT na dane Wnioskodawczyni jako nabywcy.

Dokonując zakupu znaczków pocztowych Wnioskodawczyni nie dokonuje odliczenia podatku VAT, albowiem Z. dokonuje sprzedaży znaczków ze stawką „zw”. Faktury te są jednak ujawniane w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, jako koszt uzyskania przychodu. W przypadku zmiany stawki przez ustawodawcę np. na 23% Wnioskodawczyni dokonywałaby odliczenia podatku VAT.

Jak wyżej wspomniano, wydatki, o których mowa w pkt 2 są ponoszone w gotówce przez Wnioskodawczynię, która następnie dokonuje potrącenia tychże kwot z masy upadłości. W zakresie wydatków, o których mowa w pkt 3 powyżej Wnioskodawczyni odlicza podatek VAT dokonując wydatków wskazanych w tym punkcie. W większości przypadków są to wydatki „ovatowane” stawką 23%.

Podobnie jak w przypadku opłat pocztowych prowadzona jest ścisła ewidencja wykorzystanych materiałów biurowych do konkretnego postępowania, na podstawie której dokonywane jest rozliczenie. Wydatki te są refakturowane na upadłego zgodnie z obowiązującą stawką VAT wskazaną na fakturze pierwotnej (fakturze zakupowej). Sprzedaż ta jest również rejestrowana na kasie fiskalnej i wystawiany jest paragon fiskalny. Także i w tym przypadku niezbędne jest wystawienie faktury VAT w celu przypisania wydatku do konkretnego upadłego, a nadto w celu dokładnego opisania pozycji, którymi obciążony jest upadły. Jak wskazano wcześniej paragon fiskalny nie pozwala na wprowadzenie do jego treści imienia i nazwiska upadłego lub numeru pesel, a nadto nie pozwala na szczegółowe opisanie ponoszonych w ramach postępowania wydatków.

Wnioskodawczyni jest właścicielką samochodu osobowego, który jest wpisany do jej ewidencji środków trwałych. Wnioskodawczyni wykorzystuje ten samochodów zarówno do celów prywatnych, jak i do wykonywania czynności syndyka w postępowaniach upadłościowych poza siedzibą kancelarii syndyka (np. dojazd do miejsca zamieszkania upadłego), jak również do wykonywania czynności radcy prawnego. Wnioskodawczyni odlicza 50% podatku VAT od wydatków eksploatacyjnych związanych z powyższym samochodem (użytek mieszany).

Uzupełnienie wniosku w wyniku wezwania

1.Na pytanie: - Czy wartość sprzedaży, którą zrealizowała Pani na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła w 2022 r. kwotę 20 000 zł?

Odpowiedziała Pani: - Tak, przychód ze sprzedaży przekroczył w 2022 r. u Wnioskodawczyni kwotę 20 000 zł.

2.Na pytanie: - Czy przewidywana wartość sprzedaży, którą realizuje/będzie realizować Pani na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczy w 2023 r. kwotę 20 000 zł?

Odpowiedziała Pani: Tak, Wnioskodawczyni przewiduje, że wartość sprzedaży przekroczy w 2023 r. kwotę 20 000 zł.

3.Na pytanie: - Czy za wykonywane czynności w prowadzonym postępowaniu upadłościowym otrzymuje/będzie otrzymywać Pani w całości zapłatę za wykonane czynności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności ww. zapłata dotyczy/będzie dotyczyć?

Odpowiedziała Pani: - Wynagrodzenie za wykonane czynności w postępowaniu upadłościowym ustala sąd upadłościowy postanowieniem (wynagrodzenie to jest powiększone o stawkę podatku VAT). Po uprawomocnieniu się ww. postanowienia Wnioskodawczyni wystawia fakturę VAT na rzecz upadłego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Następnie potrąca należność z rachunku bankowego prowadzonego dla masy upadłości. Innymi słowy, przelewa ona środki z rachunku bankowego masy upadłości na jej rachunek bankowy firmowy (prowadzony dla X) oraz dodatkowo ewidencjonuje transakcję na kasie fiskalnej. W tytule przelewu Wnioskodawczyni wskazuje numer faktury VAT i datę jej wystawienia. Na rachunku bankowym masy upadłości Wnioskodawczyni deponuje fundusze masy upadłości, w tym np. zaliczki sądowe, środki pochodzące z wynagrodzenia za pracę upadłego w części wchodzącej w skład masy upadłości, (tj. w części podlegającej zajęciu), środki pochodzące ze sprzedaży składników masy upadłości. Fundusze te służą pokrywaniu kosztów postępowania, w tym m.in. wynagrodzenia syndyka. Wystawioną przez Wnioskodawczynię fakturę VAT obejmującą wynagrodzenie wraz z paragonem fiskalnym załącza ona do akt sprawy.

Z informacji, które posiada Wnioskodawczyni wynika, że jest to powszechna praktyka stosowana przez syndyków. Wnioskodawczyni nie otrzymuje zapłaty za wykonane czynności za pośrednictwem poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej i nie przewiduje, aby stan ten uległ zmianie.

4.Na pytanie: - Czy za wykonywane czynności w prowadzonym postępowaniu upadłościowym otrzymuje/będzie otrzymywać Pani zapłatę w gotówce albo za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala?

Odpowiedziała Pani: - Nie, Wnioskodawczyni nie przewiduje, aby taki sposób rozliczeń miał nastąpić. Wynagrodzenie, jak również zwrot wydatków za materiały biurowe, eksploatacyjne, znaczki pocztowe Wnioskodawczyni potrąca z rachunku bankowego masy upadłości i przelewa na swój rachunek bankowy. Wnioskodawczyni unika rozliczeń gotówkowych, albowiem operacje na rachunku bankowym są dla niej bardziej transparentne.

5.Na pytanie: - Czy wydatki poniesione na zakup paliwa są/będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Pani rzecz?

Odpowiedziała Pani: - Tak, faktury VAT są wystawiane na prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalność gospodarczą pod nazwą X. Faktury te Wnioskodawczyni przekazuje księgowej, która uwzględnia je w kosztach uzyskania przychodów w ustawowo wskazanych limitach.

6.Na pytanie: - Do jakich czynności wykorzystuje/będzie wykorzystywać Pani samochód osobowy w działalności gospodarczej?

Odpowiedziała Pani: - Wnioskodawczyni wykorzystuje samochód w szczególności celem dojazdu do Sądu, miejsca zamieszkania/siedziby upadłego oraz do miejsca położenia składników masy upadłości. Takie czynności będzie realizowała również w przyszłości. Wszystkie czynności wykonywane w trakcie postępowania upadłościowego realizowane są na podstawie ustawy Prawo upadłościowe. Innymi słowy, to ustawa określa jakie obowiązki ma syndyk i nie może on wykonywać czynności, które nie są związane z realizacją zadań wynikających z ustawy Prawo upadłościowe. Ustawa prawo upadłościowe nie określa, czy czynności wykonywane przez syndyka są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT czy też zwolnionymi z podatku VAT. Głównym celem podejmowanych przez syndyka działań jest ustalenie składników masy upadłości, zabezpieczenie ich przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem ich przez osoby postronne oraz przeprowadzenie likwidacji masy upadłości. W zależności od rodzaju postępowania upadłościowego syndyk sporządza plan podziału funduszów masy (dot. upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonych na zasadach ogólnych oraz upadłości przedsiębiorców) lub projekt planu spłaty (dot. upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonej według przepisów Tytułu V ustawy Prawo upadłościowe).

Za wszystkie czynności, które wykonuje syndyk w postępowaniu upadłościowym otrzymuje on wynagrodzenie po złożeniu uprzednio wniosku do Sądu o ustalenie wynagrodzenia. Wynagrodzenie za wykonane czynności w postępowaniu upadłościowym ustala sąd upadłościowy postanowieniem (wynagrodzenie to jest powiększone o stawkę podatku VAT). Konieczność powiększenia wynagrodzenia syndyka o podatek VAT wynika wprost z ustawy prawo upadłościowe.

Zgodnie z art. 167a ustawy o podatku VAT, wynagrodzenie i zaliczki na wynagrodzenie syndyka obowiązanego do rozliczenia podatku od towarów i usług podwyższa się o kwotę podatku od towarów i usług. Mając na względzie fakt, że pytanie zawarte we wniosku o interpretację dotyczy tego, czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT od dokonanych zakupów, to ocena czy czynności, które wykonuje Wnioskodawczyni są opodatkowane VAT, czy też zwolnione powinna należeć do organu w ramach odpowiedzi na pytanie. Wnioskodawczyni wskazała we wniosku o interpretację, że jej czynności polegają na pełnieniu funkcji syndyka na podstawie ustawy Prawo upadłościowe. Zatem rodzaj czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię jest znany organowi.

7.Na pytanie: - Z jakimi czynnościami mają/będą miały związek pozostałe wydatki, objęte zakresem Pani wniosku: - opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług; - zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług; - niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedziała Pani: - Wszystkie czynności wykonywane w trakcie postępowania upadłościowego realizowane są na podstawie ustawy Prawo upadłościowe. Innymi słowy, to ustawa określa jakie obowiązki ma syndyk i co do zasady nie może on wykonywać czynności, które nie są związane z realizacją obowiązków wynikających z przepisów wspomnianej ustawy.

Ustawa Prawo upadłościowe nie określa, czy czynności wykonywane przez syndyka są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, czy też zwolnionymi z podatku VAT, lub też niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Głównym celem podejmowanych przez syndyka działań jest ustalenie składników masy upadłości, zabezpieczenie ich przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem ich przez osoby postronne oraz przeprowadzenie likwidacji masy upadłości. W zależności od rodzaju postępowania upadłościowego syndyk sporządza plan podziału funduszów masy (dot. upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonych na zasadach ogólnych oraz upadłości przedsiębiorców) lub projekt planu spłaty (dot. upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonej według przepisów Tytułu V ustawy Prawo upadłościowe). Za wszystkie czynności, które wykonuje syndyk w postępowaniu upadłościowym otrzymuje on wynagrodzenie po złożeniu uprzednio wniosku do Sądu o ustalenie wynagrodzenia.

Wynagrodzenie za wykonane czynności w postępowaniu upadłościowym ustala sąd upadłościowy postanowieniem (wynagrodzenie to jest powiększone o stawkę podatku VAT). Konieczność powiększenia wynagrodzenia syndyka o podatek VAT wynika wprost z ustawy Prawo upadłościowe. Zgodnie z art. 167a ustawy o podatku VAT wynagrodzenie i zaliczki na wynagrodzenie syndyka obowiązanego do rozliczenia podatku od towarów i usług podwyższa się o kwotę podatku od towarów i usług. Ponieważ pytanie zawarte we wniosku o interpretację dotyczy tego, czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT od dokonanych zakupów (pytanie nr 5) to ocena czy czynności, które wykonuje Wnioskodawczyni są opodatkowane VAT, czy też zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT powinna należeć do organu w ramach odpowiedzi na pytanie.

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku o interpretację, że jej czynności polegają na pełnieniu funkcji syndyka na podstawie ustawy Prawo upadłościowe. Zatem rodzaj czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię jest znany organowi i w ramach prawnopodatkowej oceny stanu faktycznego organ może tej oceny samodzielnie dokonać. W tym miejscu należy też podkreślić, że Wnioskodawczyni w pytaniach nr 1 i nr 2 zawartych we wniosku o interpretację pyta organ czy wykonywane przez nią czynności są opodatkowane VAT, czy też niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług. W pytaniu zaś nr 3 zawartym we wniosku o interpretację Wnioskodawczyni pyta, czy może zastosować zwolnienie w podatku VAT, a więc de facto pyta czy wykonywane przez nią czynności są zwolnione z podatku VAT.

Zatem skoro pytania Wnioskodawczyni dotyczą opodatkowania, zwolnienia lub wyłączenia z podatku VAT wykonywanych przez nią czynności, to w ocenie Wnioskodawczyni, organ powinien wypowiedzieć się w ww. kwestii.

8.Na pytanie: - W sytuacji, gdy wydatki objęte zakresem wniosku są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy ma/będzie miała Pani obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedziała Pani: - Wnioskodawczyni podtrzymuje twierdzenia wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 6 i 7. Niemniej jednak należy wskazać, że Wnioskodawczyni miałaby obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (jeżeli organ uznałby, że takie czynności występują) w zakresie takich wydatków jak zakup teczek do zgłoszeń wierzytelności, kopert, okładek na akta czy materiałów biurowych oraz papieru. Łatwo bowiem policzyć te materiały i odrębnie je przyporządkować. Natomiast Wnioskodawczyni miałaby duże trudności w obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT, w zakresie takich wydatków jak zakup usługi księgowej, zakup tonera do drukarki czy materiałów eksploatacyjnych do drukarki.

9.Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego dotyczącego nowego [dodanego w uzupełnieniu wniosku – dopisek organu] pytania nr 7 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Praktyka z jaką musi się zmierzyć Wnioskodawczyni w rzeczywistości wymusza na niej ponoszenie z własnych środków wydatków za niepodjęte przesyłki. Niepodjęte przesyłki są dowodem wykonania czynności w postępowaniu upadłościowym, np. spełnienia obowiązków informacyjnych i Wnioskodawczyni, wykonując zgodnie z ustawą zadania syndyka - musi odebrać z poczty niepodjęte przesyłki. Czynności takie są odpłatne, tzn. operator pobiera za to opłatę. W trakcie jednej wizyty na poczcie tych niepodjętych w terminie lub z innych przyczyn nieodebranych przesyłek może być kilka i mogą one dotyczyć różnych postępowań upadłościowych.

Wnioskodawczyni, z uwagi na wielość korespondencji, którą kieruje do różnych podmiotów, nie jest w stanie przypisać adresata listu do konkretnej upadłości jedynie po oględzinach koperty, nierzadko niezbędne jest zapoznanie się z treścią pisma. Czasami zdarzają się też sytuacje, że zapłata stanowi niewielką kwotę (3,80 zł) i praktyczniej jest Wnioskodawczyni uregulować należność z własnych środków gotówką, a potem niezwłocznie pobrać pieniądze w formie przelewu, zwłaszcza, że co do zasady w upadłościach nie występują wpłaty gotówkowe. Wnioskodawczyni zatem z własnych środków pieniężnych finansuje odbiór tych przesyłek, a następnie potrąca uiszczone środki ze środków znajdujących się na rachunku bankowym masy upadłości. W pozostałym zakresie Wnioskodawczyni podtrzymuje zawarty we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego sprawy.

Pytanie (sformułowane i dodane w uzupełnieniu jako pytanie nr 7)

Czy w zakresie wydatków ponoszonych gotówkowo przez Wnioskodawczynię za odbiór niepodjętych w terminie przesyłek zwrotnych z Z. (operator pocztowy wystawia fakturę na rzecz upadłego), w momencie jak Wnioskodawczyni uzyskuje zwrot tych wydatków z masy upadłości, to czy po stronie Wnioskodawczyni powstaje przychód do opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane i dodane w uzupełnieniu)

W ocenie Wnioskodawczyni w zakresie wydatków ponoszonych gotówkowo przez Wnioskodawczynię za odbiór niepodjętych w terminie przesyłek zwrotnych z Z. (operator pocztowy wystawia fakturę na rzecz upadłego) w momencie jak Wnioskodawczyni uzyskuje zwrot tych wydatków z masy upadłości, to po stronie Wnioskodawczyni nie powstaje przychód do opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wynika z następujących czynności:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony);

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2: a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, c) prawa wieczystego użytkowania gruntów, d) innych rzeczy, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany; 8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną; 8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da; 9) inne źródła.

Powyższy przepis statuuje katalog źródeł przychodu. W związku z faktem, że Wnioskodawczyni wykonuje czynności jako syndyk w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej jedynym przepisem, który powinien podlegać ocenie pod kątem odpowiedzi na pytanie nr 7 jest art. 10 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w ocenie Wnioskodawczyni taki przychód nie powstanie, ponieważ po jej stronie nie dochodzi do realnego przysporzenia.

Praktyka z jaką musi się zmierzyć Wnioskodawczyni w rzeczywistości wymusza na niej ponoszenie z własnych środków wydatków za niepodjęte przesyłki. Niepodjęte przesyłki są dowodem wykonania czynności w postępowaniu upadłościowym np. spełnienia obowiązków informacyjnych i wnioskodawczyni wykonując zgodnie z ustawą zadania syndyka musi odebrać z poczty niepodjęte przesyłki. Czynności takie są odpłatne, tzn. operator pobiera za to opłatę. W trakcie jednej wizyty na poczcie tych niepodjętych w terminie lub z innych przyczyn nieodebranych przesyłek może być kilka i mogą one dotyczyć różnych postępowań upadłościowych. Wnioskodawczyni, z uwagi na wielość korespondencji, którą kieruje do różnych podmiotów, nie jest w stanie przypisać adresata listu do konkretnej upadłości jedynie po oględzinach koperty, nierzadko niezbędne jest zapoznanie się z treścią pisma. Czasami zdarzają się też sytuacje, że zapłata stanowi niewielką kwotę (3,80 zł) i praktyczniej jest Wnioskodawczyni uregulować należność z własnych środków gotówką, a potem niezwłocznie pobrać pieniądze w formie przelewu, zwłaszcza, że co do zasady w upadłościach nie występują wpłaty gotówkowe. Wnioskodawczyni zatem z własnych środków pieniężnych finansuje odbiór tych przesyłek, a następnie potrąca uiszczone środki ze środków znajdujących się na rachunku bankowym masy upadłości. W ocenie Wnioskodawczyni taka czynności stanowi jedynie zwrot wydatków. Ma ona charakter materialno - techniczny i nie wiąże się z powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawczyni, ponieważ potrącenie z masy stanowi jedynie zwrot wydatków. Wydatki te ponoszone są na rzecz upadłego, ponieważ faktury, które pobiera Wnioskodawczyni od operatora pocztowego są wystawiane bezpośrednio na upadłych, a nie na Wnioskodawczynię. W zakresie podatku dochodowego chodzi o 1 zagadnienie w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego oraz 1 zagadnienie w zakresie zdarzeń przyszłych. Wszystkie opisane w niniejszym wniosku o interpretację zdarzenia, które już zaistniały mogą również zaistnieć w przyszłości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytania nr 7 wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłem przychodów są (m.in):

– pkt 2 - działalność wykonywana osobiście;

– pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zatem nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Ustawodawca wyraźnie bowiem rozróżnił w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodu m.in. z działalności wykonywanej osobiście oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej; dokonany podział ma charakter rozłączny.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie zaś z art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy:

działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1520 ze zm.):

Uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym określa, czy funkcję sędziego-komisarza oraz zastępcy sędziego-komisarza będzie pełnił sędzia czy referendarz sądowy, oraz wyznacza syndyka.

W myśl art. 160 ust. 1 ww. ustawy Prawo upadłościowe:

W sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności w imieniu własnym na rachunek upadłego.

Na podstawie art. 160 ust. 2 cyt. ustawy:

Syndyk nie odpowiada za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących masy upadłości.

Zaś art. 160 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że:

Syndyk odpowiada za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania obowiązków.

Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. Wysokość wynagrodzenia za czynności syndyka odpowiadające wykonywanej pracy określona jest w art. 162 ustawy Prawo upadłościowe. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanych. Wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłości. Wydając stosowne postanowienia w powyższym zakresie sąd działa jako organ władzy.

W Pani sytuacji nie będą zachodziły okoliczności o których mowa w ww. art. 5b ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem działalność jako syndyk to działalność zarobkowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „działalności wykonywanej osobiście” przez określenie cech, lecz wskazuje w art. 13 jakiego rodzaju przychody kwalifikuje się do tej działalności.

Stosownie do treści art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Użycie przez ustawodawcę w art. 13 pkt 6 ww. ustawy słowa „zleca” nie oznacza, że mamy do czynienia z umową zlecenia. Zlecenie dokonania czynności ma bowiem swoje źródło w stosownych przepisach prawa. Wyznaczenie syndyka, a tym samym zlecenie dokonania czynności, odbywa się w drodze postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości, w którym sąd wyznacza danego syndyka (art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze).

Ponadto należy podkreślić, że na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą równocześnie wykonywały na zlecenie sądu, prokuratury czy innych podmiotów określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody. W takim przypadku zachodzi jednak konieczność zakwalifikowania osiąganych w ten sposób przychodów do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić należy, że kwalifikacja wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności w charakterze syndyka do określonego źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych jest zależna od formy w jakiej dana osoba wykonuje swoją działalność zawodową.

Z opisu sprawy wynika, że czynności wykonywane przez Panią w charakterze syndyka są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego przychody osiągane z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychody z działalności gospodarczej, o której mowa art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy:

dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy:

do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z opisu sprawy wynika, że w zakresie wydatków na przesyłki zwrotne z Z., (tj. takich, których adresat nie podjął w terminie i które za opłatą powracają do nadawcy) - faktura z Z. wystawiana jest bezpośrednio na upadłego, który na fakturze jest określony jako nabywca; w takiej sytuacji wydatki te ponosi Pani gotówką, ale niezwłocznie wyłożone przez siebie środki potrąca ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym masy upadłości. Dalej wskazała Pani, że niepodjęte przesyłki są dowodem wykonania czynności w postępowaniu upadłościowym, np. spełnienia obowiązków informacyjnych. Wykonując zgodnie z ustawą zadania syndyka - musi odebrać Pani z poczty niepodjęte przesyłki.

W związku z powyższym, w przedstawionej sytuacji, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie powstanie przychód w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie będzie miało u Pani miejsce przysporzenie majątkowe. Zatem środki pieniężne, które wpływają na Pani rachunek, jako zwrot uiszczonej przez Panią opłaty za niepodjęte przesyłki nie zwiększa podstawy opodatkowania jako przychody z pozarolniczej działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz i zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tą interpretacją został rozstrzygnięty wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie załatwiony odrębnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00