Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.140.2023.1.TR

Jeżeli wartość przedmiotowych świadczeń nie przekroczy kwoty 2000 zł, to będą one wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem zostaną spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowana („Wnioskodawca”) została powołana przez spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej w (...) roku. Misją Wnioskodawcy jest budowanie kultury świadomego i długoterminowego inwestowania na rynkach grupy kapitałowej poprzez realizację inicjatyw wspierających inwestorów, w zrozumieniu mechanizmów przepływu kapitału i towarów oraz edukację finansową. Długoterminowy cel Wnioskodawcy to wzrost udziału akcji i instrumentów finansowych notowanych na giełdzie w aktywach gospodarstw domowych.

Działania Wnioskodawcy kierowane są do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do:

młodzieży szkolnej,

nauczycieli,

studentów i absolwentów,

dorosłych i seniorów,

inwestorów na różnym poziomie zaawansowania,

ekspertów rynku,

przedsiębiorców,

spółek (...) i planujących debiut na rynkach (...).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje, współorganizuje lub zleca przeprowadzenie konkursów („Konkursy”), które mają na celu szerzenie wiedzy zgodnie z jej misją statutową.

Obecnie Wnioskodawca jest organizatorem dwóch przedsięwzięć o charakterze konkursów, tj.:

1)X, którego celem jest promowanie oraz edukacja;

2)Y, którego celem jest edukacja.

Wszystkie Konkursy, które organizuje Wnioskodawca, odbywają się w oparciu o regulaminy określające zasady ich organizacji, w tym w szczególności czas ich trwania, nazwę, uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

Celem Konkursów jest wypełnienie misji Wnioskodawcy, do realizacji której została powołana, czyli szeroko rozumiana edukacja wszystkich uczestników z dziedziny ekonomii, w szczególności nauki zarządzania kapitałami własnymi, poprzez inwestycje w papiery wartościowe.

Konkursy kierowane są do osób fizycznych, przede wszystkim skupionych wokół ośrodków naukowych (np. uczelnie wyższe), jak również młodzieży i nauczycieli w szkołach. W zależności od rodzaju Konkursu, udział w poszczególnych z nich, może zostać ograniczony do konkretnej grupy adresatów, jak np. uczniów szkół licealnych czy studentów.

W związku z uczestnictwem w Konkursach, Wnioskodawca funduje nagrody o charakterze zarówno pieniężnym, jak i rzeczowym, których wartość da się każdorazowo wycenić.

Nagrody mają na celu zwiększenie zainteresowania oraz zaangażowania uczestników w Konkurs i przyznawane są – w zależności od Konkursu – zwycięzcy lub kilku jego laureatom.

Jednocześnie – zgodnie z zasadami określonymi w regulaminach Konkursów – Wnioskodawca pomniejsza wartość nagród pieniężnych o wartość należnego podatku dochodowego od osób fizycznych („podatek PIT”), przekazując go właściwemu Urzędowi Skarbowego.

Analogicznie – w przypadku nagród niepieniężnych, Wnioskodawca również odprowadza należy podatek z tego tytułu. Wnioskodawca jest fundatorem nagród, a w zależności od Konkursu jego organizatorem lub zlecającym jego zorganizowanie. Przedstawiciele Wnioskodawcy są niejednokrotnie podmiotem przekazującym nagrody oraz fizycznie je wydającym, nie zmienia to jednak faktu, że to Wnioskodawca występuje zawsze jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z organizacją Konkursów.

Pytanie

Czy – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 PITu – Wnioskodawca będzie zwolniona z obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku PIT, w związku z przyznaniem nagrody uczestnikowi Konkursu z dziedziny nauki, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych w Konkursach z dziedziny nauki, których jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy kwoty 2 000 zł, będzie podlegała zwolnieniu z podatku PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 68 PITu.

Zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT w wysokości 10% wartości wygranej, a Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do poboru tego podatku.

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 3 ust. 1 PITu osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy tym przychodami, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 PITu).

Natomiast do źródeł przychodu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza również „inne źródła” (art. 9 ust. 1 pkt 9 PITu), które zdefiniowane zostały w art. 20 ust. 1 tej ustawy. Tym samym do przychodów z innych źródeł ustawodawca zalicza również nagrody.

Przychody z tytułu wygranych w konkursach, grach oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady opodatkowane są w sposób zryczałtowany w wysokości 10% wygranej lub nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 PITu i nie podlegają łączeniu z pozostałymi przychodami.

Przy czym należy mieć na uwadze, iż w przypadku nagród, podatnikiem jest podmiot obdarowany, natomiast płatnikiem podatku, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t .j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 PITu, płatnicy (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 PITu.

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 PITu, nie będą pieniądze, podatnik będzie obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Obowiązki płatnika, na gruncie przytoczonych przepisów, przypisane będą zatem Wnioskodawcy, bowiem to on będzie dokonywał wypłaty świadczeń na rzecz wygranych uczestników, z własnego majątku, co oznacza, że Wnioskodawca będzie właścicielem nagród w momencie ich wydawania uczestnikom Konkursów.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać ponadto, iż w art. 21 ust. PITu ustawodawca przewidział katalog zdarzeń lub należności, których wystąpienie bądź otrzymanie, nie będzie generowało obowiązku w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z punktem 68 ustępu 1 zdanie 1 tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.

Art. 21 ust. 1 pkt 68 PITu wyróżnia zatem dwie grupy konkursów, do których będzie miało zastosowanie przewidziane w nim zwolnienie:

I.konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

a)organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,

b)podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu,

c)jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.

II.konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, przy czym dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma:

a)temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz

b)jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2000 zł.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym w niniejszym wniosku, Wnioskodawca będzie organizatorem konkursów z drugiej kategorii wskazanej powyżej.

W przypadku tej grupy konkursów muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki, aby omawiane zwolnienie miało zastosowanie:

wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu,

wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2 000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie „jednorazowa wartość wygranej” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 PITu, jest to wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że organizowane przez niego Konkursy zaliczają się do konkursów z dziedziny nauki, czyli jednej z kategorii, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 PITu.

Wnioskodawca organizowała i organizować będzie Konkursy z dziedziny nauki. Działanie takie wynika z misji Wnioskodawcy, którą stanowi edukacja finansowa i realizacja inicjatyw w celu budowaniu kultury świadomego i długoterminowego inwestowania na rynkach, pozwalająca na zrozumieniu mechanizmów przepływu kapitału i towaru na rynkach giełdowych.

Tym samym Wnioskodawcy szczególnie zależy, aby odbiorcy jego inicjatyw nie tylko poszerzali swoją wiedzę teoretyczną, ale także nabywali praktyczne umiejętności z zakresu inwestowania, oszczędzania, finansów osobistych, czy przedsiębiorczości.

Realizując własne projekty i wydarzenia Wnioskodawca podejmuje działania na rzecz edukacji finansowej obywateli. Co prawda ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęć „dziedzina” i „nauka”, jednakże zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl):

„dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.”;

„nauka” natomiast to przede wszystkim „ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień”, „zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej”, ale także „uczenie się lub uczenie kogoś”.

Konkursy, które Wnioskodawca zamierza organizować, będą wymagały od uczestników podjęcia aktywności, w zakresie poszerzenia własnej wiedzy merytorycznej i praktycznej z dziedziny ekonomii, w tym zarządzania własnymi finansami poprzez np. obrót giełdowy.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe definicje słownikowe pojęć „dziedzina” oraz „nauka”, wydarzenie organizowane przez Wnioskodawcę, będzie spełniało definicję „konkursu z dziedziny nauki”, a tym samym będzie spełniało pierwszą z ww. przesłanek, biorąc pod uwagę wykładnię językową tego pojęcia.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż nagroda wydawana w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 PITu tylko wówczas, gdy jej wartość nie przekroczy 2 000 zł. Jeżeli wartość nagrody przekroczy kwotę 2 000 zł, zwolnienie nie będzie mogło być stosowane.

Mając na uwadze powyższe, jeśli wydawana przez Wnioskodawcę nagroda – wygrana w Konkursie z dziedziny nauki – nie przekroczy kwoty 2 000 zł, będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 PITu.

Wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązana do poboru i odprowadzenia podatku dochodowego od wartości nagrody. Nie będą ciążyły na niej również żadne obowiązki sprawozdawcze.

Zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z jednolitą linią interpretacyjną organów podatkowych w tym zakresie, np.:

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 maja 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1029.2021.1.IR: „Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu”;

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.198.2022.2.SJ: „Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie stanu faktycznego, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto konkurs obejmuje wiedzę z zakresu nauki. Zatem należy uznać, iż przyznane nagrody będą stanowić nagrody otrzymane w konkursie, należącym do dziedziny nauki a wartość nagród nie przekroczy 2000 zł. W świetle powyższego, wobec nagród możliwych do wygrania przez uczniów i nauczycieli startujących w konkursie pn.: „...” znajdą zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 sierpnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL2- 1.4011.392.2022.4.DJ: „Mając na uwadze przedstawione w podaniu: stany faktyczne i zdarzenia przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w odniesieniu do wygranych (nagród) przyznanych Państwa pracownikom oraz innym osobom (rodzinom Państwa pracowników, tj. np. dzieciom i wnukom Państwa pracowników), których ekonomiczny ciężar przedsięwzięcia ponoszą Państwo - będą stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku gdy wydarzenie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu i gdy wartość wygranej (nagrody) nie przekroczy jednorazowo kwoty 2000 zł, przychód będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zatem, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. wygranych i odprowadzenia tego podatku do właściwego urzędu skarbowego. Jeżeli jednak wartość nagrody otrzymanej przez zwycięzcę, przekroczy kwotę 2000 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu. W konsekwencji w odniesieniu do pozostałych wygranych (nagród) przyznanych Państwa pracownikom oraz innym osobom (tj. rodzinom Państwa pracowników, np. dzieciom i wnukom Państwa pracowników), których ekonomiczny ciężar przedsięwzięcia ponoszą Państwo i które to wygrane nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie wskazanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy - na Państwu będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość wygranych w Konkursach z dziedziny nauki, których jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy kwoty 2000 zł, będzie podlegała zwolnieniu z podatku PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 68 PITu. Zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT w wysokości 10% wartości wygranej, a Wnioskodawca nie będzie, jako płatnik, zobowiązany do poboru tego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1) obliczenie,

2) pobranie,

3) wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które od których zaniechano poboru podatku, bądź tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

-organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,

-podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: Internet),

-jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród w ramach konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie sprawy, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2000 zł.

W opisie zdarzenia wskazali Państwo, że oba przedmiotowe przedsięwzięcia – „Konkursy” mają charakter konkursów. Z opisu sprawy wynika również, że przedsięwzięcia te są konkursami z dziedziny nauki, a fundatorami przedmiotowych nagród są Państwo.

Biorąc powyższe pod uwagę, na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzam, że jeżeli wartość przedmiotowych świadczeń nie przekroczy kwoty 2000 zł, to będą one wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem zostaną spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku.

W konsekwencji, z tytułu przedmiotowych świadczeń nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00