Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.86.2023.1.MF

Dotyczy ustalenia, czy A Sp. z o.o. - będąca jednostką komunalną - utworzoną na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej przez Powiat w formie spółki z o.o. i będącą jednocześnie powiatową osobą prawną wykonującą zgodnie z aktem założycielskim sp. z o.o. zadania własne Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej polegające na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…) - jest w myśl ustawy o podatku od osób prawnych podatnikiem zobligowanym do uiszczania tego podatku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy A Sp. z o.o. - będąca jednostką komunalną - utworzoną na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej przez Powiat w formie spółki z o.o. i będąca jednocześnie powiatową osobą prawną wykonującą zgodnie z aktem założycielskim sp. z o.o. zadania własne Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej polegające na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…) - jest w myśl ustawy o podatku od osób prawnych podatnikiem zobligowanym do uiszczania tego podatku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A był do dnia 8 stycznia 2023 r. jednostką organizacyjną powiatu (…) w formie jednostki budżetowej. Rada powiatu (…) swoją uchwałą nr (….) zlikwidowała tą jednostkę budżetową i utworzyła do wykonywania zadań związanych z bieżącym utrzymaniem dróg oraz bieżącym utrzymaniem i konserwacją budynków stanowiących własność Powiatu (…) – A prowadzone w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – (…), utworzonej na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej - jako przedsiębiorstwo komunalne.

Spółka uzyskała wpis do KRS dnia 9 stycznia 2023 r. jest ona w myśl ustawy o samorządzie powiatowym - Powiatową osobą prawną powstałą w formie aktu notarialnego. Akt założycielski spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stwierdza, iż celem Spółki jest wykonywanie powierzonych jej na mocy aktu założycielskiego zadań własnych powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej, polegających na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…).

Spółka A jako Spółka powiatowa jest na mocy ustawy o gospodarce komunalnej wykluczona z możliwości prowadzenia działalności poza sferą użyteczności publicznej.

Pracownicy zlikwidowanego powiatowego zarządu dróg w (…) stali się pracownikami A, wyposażonego w mienie po byłym powiatowym zarządzie dróg w (…).

Pytanie

Czy A Sp. z o.o. - będąca jednostką komunalną - utworzoną na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej przez Powiat w formie spółki z o.o. i będącą jednocześnie powiatową osobą prawną wykonującą zgodnie z aktem założycielskim sp. z o.o. zadania własne Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej polegające na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…) - jest w myśl ustawy o podatku od osób prawnych podatnikiem zobligowanym do uiszczania tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawca przedstawia począwszy od dygresji dotyczącej bardziej już jasnego i utrwalonego w linii orzeczniczej stanowiska sądów administracyjnych dotyczącego podobnej kwestii, ale dotyczącej podatku VAT, którego zdaniem sądów administracyjnych przedsiębiorstwa komunalne nie uiszczają (nie są podatnikami VAT).

Spółka komunalna nie została utworzona na podstawie przepisów prawa handlowego lecz ustawy o gospodarce komunalnej. Istotne jest to, iż w akcie założycielskim spółki (akt notarialny) wskazano, iż spółka jest jednoosobową spółką, utworzoną przez Powiat (…) w celu wykonywania zadań użyteczności publicznej, w szczególności w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych i bieżącego utrzymania i konserwacji budynków. Spółkę powołano w celu realizacji zadań własnych Powiatu.

Spółka nie jest podmiotem nastawionym na osiąganie zysku jako przedsiębiorca, lecz za swoją działalność otrzymuje rekompensatę kosztów poniesionych w trakcie wywiązywania się z zadań. Z tego też względu w analogicznym stanie prawnym NSA stwierdził, że spółki komunalne z uwagi na działanie w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie mają statusu podatnika VAT.

Jedynym udziałowcem Spółki jest Powiat (…), Spółka nie wzbogaca się, nie jest nastawiona na osiąganie zysku; zachodzi też wysoki stopień zależności spółki od Powiatu, wyrażający się silnymi więzami o charakterze funkcjonalnym, organizacyjnym i majątkowym.

W powyższym zakresie można już nawet mówić o utartej linii orzeczniczej, gdyż Sądy administracyjne wielokrotnie wypowiadały się co do braku podstaw w przyjęciu przedsiębiorstwa komunalnego jako podatnika VAT np. wyrok NSA z 22 lipca 2020 r. - I FSK 1366/17, wyrok WSA z 6 września 2021 r. - I SA/Gl 827/21 i inne.

Podobną argumentację można przyjąć zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do statusu spółki komunalnej Powiatu jako ewentualnego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Spółka otrzymuje środki finansowe z Powiatu jako rekompensatę na utrzymanie swojej działalności, Spółka nie generuje dochodu z działalności gospodarczej, gdyż takiej sensu stricte nie prowadzi, a jedynie prowadzi zadania związane z wykonywaniem zadań użyteczności publicznej w zakresie m.in. bieżącego utrzymania dróg powiatowych i bieżącego utrzymania i konserwacji budynków. Tym właśnie spółka komunalna utworzona przez Powiat różni się od spółek gminnych, które regularnie generują zyski jak np. spółki wodno-kanalizacyjne.

Przychód, który uzyskuje Spółka wynika z umów/zleceń każdorazowo otrzymywanych z Powiatu (…). Powiat zleca Spółce realizację zadań.

Jeżeli zatem ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o  podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 z późn. zm.) zwalnia w myśl jej art. 6 ust. 1 pkt 3 i pkt 6 zarówno jednostki budżetowe, a zwłaszcza jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, którym jest Powiat (…), nie do zaakceptowania byłoby zdaniem Wnioskodawcy, aby takiego zwolnienia pośrednio nie było również wobec Spółki, jako podmiotu ze 100% udziałem Powiatu, utworzonej w celu wykonywania jej zadań czyli zadań jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej.

Także pojawiające się opinie dotyczące minimalnego CIT - 10% dotyczące spółek komunalnych, które prowadzą działalność gospodarczą sensu stricte. Spółka Wnioskodawcy nie prowadzi takiej działalności, a realizuje działania o charakterze użyteczności publicznej, nie nastawione na dążenie do zysku czy konkurowaniu na rynku.

Podobne opinie pojawiały się w Ministerstwie finansów, sugerujące, że Polski ład w powyższym zakresie związanym z tzw. minimalnym CIT, nie będzie dotykał Spółki powiatowej prowadzącej działalność gospodarczą - ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180). Należy mieć na uwadze to, że Spółkę A utworzono na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679), zgodnie zaś z art. 10 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 tej ustawy, Spółki powiatowe jako jedyne wykluczono z możliwości prowadzenia działalności poza strefą użyteczności publicznej, takie prawo pozostawiając jedynie Spółkom prowadzonym przez gminę czy województwo. Spółki powiatowe są więc nawet wśród Spółek komunalnych inaczej traktowane niż Spółki gminne czy wojewódzkie.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną w celu wykonywania konkretnych zadań o charakterze ponadgminnym, ale i zadań specjalistycznych określonych w ustawach. Z tego względu został też inaczej potraktowany przez ustawodawcę w zakresie możliwości wykonywania działalności gospodarczej. Z tego względu biorąc pod uwagę powyższą argumentację należy uznać, iż Spółka nie powinna być płatnikiem podatku CIT.

Zgromadzeniem wspólników w Spółce jest zarząd Powiatu (…) w 100%. Rada nadzorcza w Spółce składa się z pracowników Powiatu (…) zależnych od starosty i zarządu Powiatu (…) w 100%. Kapitał zakładowy i mienie Spółki w 100% zostało wniesione przez Powiat (…) - zarząd Powiatu (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytanie). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”),

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 ustawy CIT,

przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy CIT,

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT,

zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy CIT,

zwalnia się, jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 11 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1634, ze zm.):

 1. Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

 2. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.

 3. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Zgodnie z art. 1a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć:

a) gminę w znaczeniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) lub

b) powiat w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920) lub

c) województwo w znaczeniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1668).

Zgodnie z art. 10 ustawy o gospodarce komunalnej

1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

 1) istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym;

 2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.

 2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową.

 3. Ograniczenia dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mają zastosowania do posiadania przez gminę akcji lub udziałów spółek zajmujących się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego, a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy, w tym prowadzących działalność w zakresie budownictwa mieszkaniowego na wynajem, w tym również związany z uprawnieniem do nabycia przez najemcę własności lokalu w przyszłości, oraz klubów sportowych działających w formie spółki kapitałowej.

 4. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa handlowego na zasadach i w formach określonych w ustawie o samorządzie województwa.

 5. Tworzenie i przystępowanie do spółek prawa handlowego przez gminę w przypadkach, o których mowa w ust. 1-3, lub województwo zgodnie z ust. 4, odbywa się na zasadach gwarantujących zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności.

 6. W celu utworzenia lub przystąpienia do spółki prawa handlowego przez gminę w przypadkach, o których mowa w ust. 1-3, lub województwo zgodnie z ust. 4, gmina lub województwo mogą zawrzeć porozumienie określające zasady utworzenia lub przystąpienia do tej spółki.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1668 ze zm.),

do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa,

Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1526 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o powiecie, należy przez to rozumieć lokalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

W myśl art. 2 ustawy o samorządzie powiatowym,

1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Powiat ma osobowość prawną.

3. Samodzielność powiatu podlega ochronie sądowej.

4. O ustroju powiatu stanowi jego statut.

Stosownie do art. 46 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym,

Powiatowymi osobami prawnymi, poza powiatem, są samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez powiat.

Jednostkami samorządu terytorialnego są:

- gmina – jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego; wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek (art. 164 Konstytucji RP, art. 2 u.sam.gmin.),

- powiat - wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 u.sam.pow.),

- miasto na prawach powiatu - miasta, które w dniu 31.12.1998 r. liczyły nie więcej niż 100 000 mieszkańców oraz miasta, które z tym dniem, w związku z reformą administracyjną kraju, przestały być siedzibą wojewody (art. 91 u.sam.pow.),

- województwo - do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy (art. 2 ust. 2 i art. 4 ust. 1 u.sam.woj.).

Stosownie do art. 165 ust. 1 Konstytucji RP (t.j. Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483),

Jednostki samorządu terytorialnego, mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.

Jednostki samorządu terytorialnego wykonują zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej (zadania własne) oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.

Szczegółowo źródła dochodów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zostały wymienione w przepisach art 4, art. 5, art. 6, art. 7, art. 8 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2267). Tylko w zakresie dochodów wymienionych w tej ustawie jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Należy jednak mieć na uwadze, że wskazany w tej ustawie wykaz dochodów w rzeczywistości obejmuje wszystkie dochody takich jednostek.

Zwolnienie podmiotowe określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy CIT, nie obejmuje:

- związków jednostek samorządu terytorialnego – mimo że mają one osobowość prawną i są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych,

- stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,

- międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

- zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,

- spółek prawa handlowego tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego

z uwagi na to, iż podmioty te nie są jednostkami samorządu terytorialnego, o których mowa w tym przepisie.

Z wniosku wynika, iż A był do dnia 8 stycznia 2023 r. jednostką organizacyjną Powiatu (…) w formie jednostki budżetowej. Rada Powiatu (…) swoją uchwałą nr (….) zlikwidowała tą jednostkę budżetową i utworzyła do wykonywania zadań związanych z bieżącym utrzymaniem dróg oraz bieżącym utrzymaniem i konserwacją budynków stanowiących własność Powiatu (…) – A prowadzone w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – (…), utworzonej na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej - jako przedsiębiorstwo komunalne. Spółka uzyskała wpis do KRS dnia 9 stycznia 2023 r. jest ona w myśl ustawy o samorządzie powiatowym - powiatową osobą prawną powstałą w formie aktu notarialnego. Akt założycielski spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stwierdza, iż celem Spółki jest wykonywanie powierzonych jej na mocy aktu założycielskiego zadań własnych Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej, polegających na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…). Spółka A jako Spółka powiatowa jest na mocy ustawy o gospodarce komunalnej wykluczona z możliwości prowadzenia działalności poza sferą użyteczności publicznej. Pracownicy zlikwidowanego powiatowego zarządu dróg w (…) stali się pracownikami A, wyposażonego w mienie po byłym powiatowym zarządzie dróg w (…).

Wnioskodawca poddał w wątpliwość, czy A Sp. z o.o. - będąca jednostką komunalną - utworzoną na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej przez Powiat w formie spółki z o.o. i będąca jednocześnie powiatową osobą prawną wykonującą zgodnie z aktem założycielskim sp. z o.o. zadania własne Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej polegające na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…) - jest w myśl ustawy o podatku od osób prawnych podatnikiem zobligowanym do uiszczania tego podatku.

Odnosząc się do ww. wątpliwości, przede wszystkim wskazać należy, że art. 6 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 6 ustawy CIT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem zwalniają od podatku jednostki budżetowe oraz jednostki samorządu terytorialnego. W przepisach ustawy o finansach publicznych jako jednostki budżetowe wskazano jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast w ustawie o gospodarce komunalnej wskazano, iż jednostki samorządu terytorialnego to gminy, powiaty i województwa. Wnioskodawca jest spółka z o.o., a więc spółką prawa handlowego. Nie jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającej osobowości prawnej, nie jest również gminą, powiatem, ani województwem. Wnioskodawca, mimo że jest spółką komunalną, a kapitał zakładowy i mienie Spółki w 100% zostało wniesione przez Powiat (…) to nie oznacza, że jest jednostką budżetową, czy jednostką samorządu terytorialnego i nie jest zwolniony od podatku dochodowego, ponieważ ze zwolnienia podmiotowego na podstawie powyższych przepisu korzysta jednostka budżetowa oraz jednostka samorządu terytorialnego.

Nie ulega więc wątpliwości, że Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przepis ten odnosi się tylko do jednostek wskazanych w tym przepisie. Sam fakt że Spółka otrzymuje środki finansowe z Powiatu jako rekompensatę na utrzymanie swojej działalności, nie stanowi o tym, że Wnioskodawca może być zwolniony podmiotowo z opłacania podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będący jednostka komunalną podlega ogólnym regułom przewidzianym w podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Wnioskodawca zobligowany jest do odprowadzania podatku dochodowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy A Sp. z o.o. - będąca jednostką komunalną - utworzoną na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej przez Powiat w formie spółki z o.o. i będąca jednocześnie powiatową osobą prawną wykonującą zgodnie z aktem założycielskim sp. z o.o. zadania własne Powiatu (…) o charakterze użyteczności publicznej polegające na świadczeniu usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg powiatowych oraz bieżącego utrzymania i konserwacji budynków stanowiących własność Powiatu (…) - jest w myśl ustawy o podatku od osób prawnych podatnikiem zobligowanym do uiszczania tego podatku, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00