Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.33.2023.2.DJ

Opodatkowanie zasiłku przejściowego z Belgii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania zasiłku przejściowego otrzymywanego z Belgii. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 15 marca 2023 r. (wpływ 20 marca 2023 r.) oraz 24 marca 2023 r. (wpływ 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) 2021 r. z instytucji (…), otrzymała Pani decyzję o przyznaniu zasiłku przejściowego z Belgii po zmarłym mężu. Mąż zmarł (…) 2021 r., był Belgiem.

Cytuje Pani tłumaczenie najważniejszej części decyzji:

„Szanowna Pani!

Badaliśmy Pani prawo do zasiłku przejściowego jako pracownik. Zasiłek przejściowy jest świadczeniem przyznawanym na podstawie zatrudnienia Pani męża, (…) jako pracownika. Ponieważ w chwili śmierci męża miała Pani mniej niż 48 lat, zostanie Pani przyznany zasiłek przejściowy, a nie renta rodzinna. Zasiłek przejściowy jest świadczeniem tymczasowym. Zwykle przyznaje się go na 12 miesięcy. Okres ten wydłuża się do 24 miesięcy w przypadku dziecka na utrzymaniu.”

Zasiłek został Pani przyznany na 24 miesiące do (…) 2023 r., a pismem z (…) 2022 r. przedłużony do (…) 2024 r., z powodu zmiany przepisów w Belgii z dnia (…) 2021 r. Zasiłek jest Pani wypłacany w kwocie netto, podatek jest pobierany w Belgii.

Zasiłek przysługujący Pani za 2021 rok wypłacono przez (…) przekazem (...) i pobrano zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości (…) zł. Po otrzymaniu przekazu dostała Pani z (...) druk do wypełnienia, w którym miała Pani wskazać rodzaj świadczenia jaki Pani otrzymuje. Błędnie Pani wskazała renta/emerytura, ponieważ nie miała Pani jeszcze tłumaczenia decyzji z Belgii. W styczniu i lutym 2022 r. ponownie otrzymała Pani wypłatę zasiłku poprzez (...) przekazem. W styczniu 2022 r. pobrano zaliczkę na podatek w wysokości (…) zł, a w lutym 2022 r. (…) zł.

Po wypłacie ponownie otrzymała Pani druk do wypełnienia, z prośbą o wskazanie rodzaju świadczenia, ponownie wskazała Pani błędnie.

Od marca 2022 r. świadczenie zaczęto wypłacać Pani przelewem bankowym na Pani konto w (…) Banku (aktualnie … Bank). Po pierwszym wpływie na konto otrzymała Pani pismo z banku z prośbą o przesłanie przetłumaczonej decyzji i specjalnego formularza, ponieważ istniała możliwość zwolnienia Pani z pobierania podatku w Polsce, uzależnione od rodzaju świadczenia jakie Pani pobiera. Tak też Pani zrobiła. Dopiero po przetłumaczeniu decyzji zorientowała się Pani, że nie pobiera renty, a zasiłek przejściowy jako pracownik na podstawie zatrudnienia Pani zmarłego męża jako pracownika. Bank zwolnił Panią z pobierania podatku w Polsce.

Zwróciła się więc Pani do (…) z prośbą o weryfikację pobranego podatku, (...) odesłała Panią do właściwego Urzędu Skarbowego. Rozliczenie podatku złożyła Pani w PIT-36. Niestety nie zwrócono Pani pobranego podatku.

Zasugerowano w US, żeby Pani zwróciła się do Krajowej Informacji Skarbowej o interpretację przepisów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak też Pani zrobiła i otrzymała Pani niekorzystną interpretację. Pismem z (…) 2022 r. z banku poinformowano Panią, że została Pani zwolniona na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. pobierających emerytury lub renty zagraniczne w Polsce.

Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie doprecyzowała Pani, że ww. wniosek dotyczy 2021 i 2022 roku, ponieważ za m-c styczeń i luty 2022 r. również został pobrany podatek od otrzymanego świadczenia z Belgii.

Tak jak wskazała Pani we wniosku, za 2021 rok kwota pobranej zaliczki wyniosła (…) zł, za styczeń 2022 roku (…) zł i za luty 2022 roku (…) zł.

Nigdy nie zamieszkiwała Pani poza terytorium Polski, mieszka Pani na stałe w Polsce. Jest Pani obywatelką Polski od urodzenia.

Wskazane we wniosku świadczenie przysługuje pozostałemu przy życiu małżonkowi, gdy nie osiągnął wieku 48 lat w chwili śmierci współmałżonka, który osiągnął w Belgii wiek emerytalny i została mu przyznana emerytura. Świadczenie to przysługuje pozostałemu przy życiu współmałżonkowi ubezpieczonego pracownika, jeżeli żyjący małżonek nie osiągnął wymaganego wieku do pobierania renty rodzinnej lub emerytury. W Belgii wiek ten wynosił wówczas 48 lat. Świadczenie zostało przyznane na podstawie zatrudnienia jako pracownika Pani zmarłego męża. Jest tymczasowe. Pierwotnie przyznane do (…) 2023 r., następnie w czerwcu 2022 r. przedłużone zostało do (…) 2024 r.

W Belgii pobierany jest podatek dochodowy, świadczenie jest Pani wypłacane w kwocie netto. Otrzymanie świadczenia jest uzależnione od uprzedniej pracy Pani zmarłego męża w Belgii.

Świadczenie, które Pani otrzymuje zostało przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Belgii.

Pytania (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniach wniosku)

1)Czy otrzymane przez Panią świadczenie po zmarłym mężu, tj. tymczasowy zasiłek przejściowy jest opodatkowany w Polsce, jeżeli jest Pani wypłacany w kwocie netto?

2)Jak odzyskać pobrany niesłusznie podatek za rok 2021?

3)Jak odzyskać niesłusznie pobrany w styczniu i lutym podatek za rok 2022?

Pani stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku, jak i jego uzupełnienia)

Uważa Pani, że jeżeli pobiera Pani zasiłek przejściowy jako pracownik po zmarłym mężu na podstawie jego zatrudnienia i podatek jest pobierany w Belgii, nie powinna Pani płacić już podatku w Polsce na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. pobierających rentę/emerytur e zagraniczną w Polsce.

Wobec powyższego należy się Pani zwrot podatku pobranego przez (…). W Pani opinii, jeżeli świadczenie – zasiłek przejściowy – objęte byłoby podwójnym opodatkowaniem, bank nie zwolniłby Pani z zapłaty podatku w Polsce.

Ad. 1

Pani zdaniem, świadczenie które Pani otrzymuje nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ad. 2

Uważa Pani, że należy złożyć korektę PIT-36 w PIT-37 nie wykazując opodatkowanego w Belgii świadczenia wypłaconego Pani w Polsce.

Ad. 3

Uważa Pani, że należy złożyć rozliczenie w PIT-37 nie wykazując opodatkowanego w Belgii świadczenia wypłacanego Pani w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Jak wynika z treści wniosku (…) 2021 r. z belgijskiej instytucji otrzymała Pani decyzję o przyznaniu zasiłku przejściowego po zmarłym (…) 2021 r. mężu. Mąż był Belgiem. Zasiłek został Pani wypłacony przekazem (...) przez (...) i pobrano Pani zaliczkę na podatek dochodowy. Z (...) otrzymała Pani druk do wypełnienia z prośbą o wskazanie tytułu pobieranej wypłaty. Błędnie wskazała Pani renty/emerytury, ponieważ nie posiadała Pani jeszcze przetłumaczonej decyzji z Belgii. W styczniu i lutym 2022 roku ponownie otrzymała Pani wypłatę zasiłku poprzez (...) i również pobrano Pani zaliczkę na podatek dochodowy. Po wypłacie otrzymała Pani druk do wypełnienia z prośbą o wskazanie rodzaju świadczenia i także Pani wskazała błędnie. Od marca 2022 r. świadczenie zaczęto przekazywać na Pani konto w banku. Po pierwszym wpływie na konto otrzymała Pani pismo z banku z prośbą o przesłanie przetłumaczonej decyzji i specjalnego formularza, ponieważ istniała możliwość zwolnienia Pani z pobierania podatku w Polsce, uzależnione od rodzaju świadczenia jaki Pani pobiera. Z przetłumaczonej decyzji dowiedziała się Pani, że wypłaty, które pobiera, nie są rentą/emeryturą, a zasiłkiem przejściowym. Zasiłek jest wypłacany w kwocie netto, podatek jest pobierany w Belgii. Bank zwolnił Panią z pobierania podatku w Polsce. Nigdy nie zamieszkiwała Pani poza terytorium Polski, mieszka Pani na stałe w Polsce. Jest Pani obywatelką Polski od urodzenia. Ponieważ w chwili śmierci małżonka nie osiągnęła Pani wieku 48 lat, został przyznany Pani tymczasowy zasiłek przejściowy. Przysługuje on pozostałemu przy życiu współmałżonkowi, gdy zmarły małżonek osiągnął w Belgii wiek emerytalny. Świadczenie jest zasiłkiem przejściowym wypłacanym pozostającemu przy życiu współmałżonkowi, jeżeli żyjący małżonek nie osiągnął wymaganego wieku do pobierania renty rodzinnej lub emerytury, po ubezpieczonym pracowniku. Świadczenie zostało przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Belgii. Otrzymane świadczenie było uzależnione od uprzedniej pracy Pani zmarłego męża w Belgii.

Mając na uwadze, że wypłata świadczenia następuje z Belgii, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211 poz. 2139 ze zm.), zmienionej Protokołem podpisanym w Luksemburgu w dniu 14 kwietnia 2014 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1094).

Ponadto wskazać należy, że zarówno Polska, jak i Belgia notyfikowały Konwencję polsko-belgijską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mającą na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r. Celem Konwencji MLI było jednorazowe zmodyfikowanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania bez konieczności czasochłonnych negocjacji bilateralnych. Dniem wejścia w życie i stosowania postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Belgii 1 października 2019 r. Tekst Konwencji MLI w języku polskim został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r. poz. 1369.

Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z Konwencją między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.

Zasady stosowania postanowień Konwencji MLI w odniesieniu do danej Umowy Podatkowej wynikają z art. 35 ww. Konwencji.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 Konwencji MLI, postanowienia art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 1 lit. b) i art. 11 ust. 1 Konwencji MLI będą miały zastosowanie w zakresie stosowania Konwencji przez Polskę:

-w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła od kwot wypłacanych lub zaliczanych na rzecz osób niemających miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce, gdy zdarzenie dające prawo do pobrania takiego podatku wystąpi w dniu lub po dniu 1 stycznia 2020 r.; oraz

-w odniesieniu do pozostałych podatków nakładanych przez Polskę, w zakresie podatków nakładanych w okresach podatkowych rozpoczynających się w dniu lub po dniu 1 kwietnia 2020 r.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Konwencji.:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, ze względu na uprzednie zatrudnienie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Konwencji:

Jednakże takie emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim umawiającym się Państwie, mogą zostać opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie, jednak wyłącznie w takim przypadku gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo dla celów podatkowych. W takim przypadku, podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty świadczenia brutto.

W pierwszej kolejności odnosząc się do opodatkowania świadczenia w postaci zasiłku przejściowego wyjaśnić należy, że oceniając, czy świadczenie to podlega opodatkowaniu stosownie do art. 18 ust. 1 lub 2 ww. Konwencji należy odnieść się do wskazówek zawartych w Komentarzu do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD. Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są bowiem wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).

Zgodnie z Komentarzem do art. 18 Konwencji Modelowej OECD, rodzaje wypłat objętych tym artykułem obejmują nie tylko emerytury wypłacane bezpośrednio byłym pracownikom najemnym, lecz również innym beneficjentom (na przykład żyjącym współmałżonkom lub dzieciom pracowników) oraz inne podobne świadczenia, na przykład renty starcze z tytułu dawnego zatrudnienia. Kwestię, czy takie wypłaty są objęte art. 18 można ocenić w zależności od ich istoty, z uwzględnieniem faktów i okoliczności, w których są dokonywane.

Jak wskazano w Komentarzu, wypłaty w ramach systemu ubezpieczeń społecznych, które nie mieszczą się w ramach artykułów 18 lub 19, podlegają artykułowi 21. Jednak będzie to miało miejsce w przypadku świadczeń wypłacanych osobom samozatrudniającym się, jak również emerytur opartych wyłącznie na zasadach wieku lub inwalidztwa, które byłyby wypłacane bez względu na dawne zatrudnienie lub czynniki związane z dawnym zatrudnieniem (takie jak lata zatrudnienia lub składki wpłacane w czasie zatrudnienia). Natomiast określenie „ubezpieczenie społeczne” odnosi się powszechnie do systemu obowiązkowej opieki, jaki państwo tworzy w celu dostarczenia jego ludności minimalnego poziomu dochodu lub świadczeń emerytalnych lub dla złagodzenia finansowych skutków takich zdarzeń, jak bezrobocie, inwalidztwo w wyniku wypadków przy pracy, choroba lub śmierć. Wspólną cechą systemów ubezpieczeń społecznych jest to, że poziom świadczeń jest ustalany przez państwo. Świadczenia, jakich postanowienie to może dotyczyć, obejmują emerytury dostępne w ramach powszechnego systemu emerytalnego, emerytury starcze, jak również bezrobocie, inwalidztwo, macierzyństwo, wdowieństwo, choroby, pomoc społeczną (…).

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności, w szczególności zaś fakt, że jak Pani wskazuje świadczenie w postaci zasiłku przejściowego jest przyznawane na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Belgii pozostającemu przy życiu współmałżonkowi, a ponadto jest ono uzależnione od uprzedniej pracy Pani zmarłego męża, uznać należy, że świadczenie to – na podstawie art. 18 ust. 2 ww. Konwencji – podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Belgii, z tym że w Belgii podatek nie może być wyższy niż 10% kwoty świadczenia brutto.

Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, należy zastosować określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji:

W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody, które zgodnie z postanowieniami artykułów, 7, 10, 11, 12, 13, 14 lub 18 Konwencji mogą być opodatkowane w Belgii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Belgii. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Belgii.

Zatem, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu dochodów w postaci zasiłku przejściowego należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 23 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia.

Zgodnie z tą metodą, dochód z tytułu zasiłku przejściowego osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku obliczonego wg skali podatkowej odlicza się podatek zapłacony za granicą do wysokości limitu.

W konsekwencji do ww. świadczenia zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

9)inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy − od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie środki pieniężne, które otrzymała Pani z tytułu zasiłku przejściowego z Belgii (o których mowa we wniosku) stanowią przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i 9a ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 i 9a tej ustawy:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Z interpretacji powołanych przepisów wynika, że otrzymywane z Belgii świadczenie w postaci zasiłku przejściowego, wypłacanego na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych – niezależnie od tego, czy jest przekazywane za pośrednictwem (...), czy Banku – powinno podlegać opodatkowaniu w Polsce, z zastosowaniem właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym w Pani sytuacji brak jest podstaw do sporządzania korekty PIT-36 za rok 2021 r. Przychód uzyskany tytułem zasiłku przejściowego, jak i należny z tego tytułu podatek, powinny być wykazywane w składanym przez Panią zeznaniu podatkowym (zarówno za 2021, jak i za 2022 rok). W konsekwencji, również za błędne należy uznać Pani stanowisko, że za rok 2022 powinna Pani złożyć rozliczenie w PIT-37 nie wykazując opodatkowanego w Belgii świadczenia wypłacanego Pani w Polsce.

Okoliczność, że Bank nie pobiera od tego świadczenia zaliczki na podatek nie oznacza, że świadczenie to nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Zauważyć bowiem należy, że w przypadku dochodów kwalifikowanych jako inne źródła, obowiązek wykazania świadczenia w zeznaniu podatkowym, jak i obowiązek zapłaty podatku spoczywa na podatniku.

Końcowo zauważyć należy, że zasiłek przejściowy nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Na podstawie tego przepisu ze zwolnienia korzystają m.in. świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Tymczasem – jak wynika z podanych przez Panią okoliczności – otrzymywany przez Panią zasiłek przejściowy jest przyznawany na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych. Oznacza to, że otrzymywane przez Panią świadczenie nie może korzystać z ww. zwolnienia przedmiotowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00