Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.673.2022.2.WN

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy na zakwaterowanie pracowników.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy na zakwaterowanie pracowników jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy na zakwaterowanie pracowników. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 listopada 2022 r. (wpływ 9 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również Pracodawca) nabywa od Przedsiębiorcy (kontrahenta) usługę zakwaterowania pracowników Wnioskodawcy. Przedsiębiorca rekomenduje Wnioskodawcy lokale, w których mogą być zakwaterowani pracownicy Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca musi zaakceptować lokal. Lokale udostępnione przez Przedsiębiorcę wyposażone są w sprawne instalacje wodociągowe, elektryczne, centralnego ogrzewania, ciepłej wody oraz minimalne wyposażenie wymagane dla pobytu osób. Lokale są oddawane pracownikom Wnioskodawcy w stanie wykończonym, umeblowanym i zdatnym do użytku. Przedsiębiorca zapewnia w lokalach odpowiednią ilość łóżek wraz z pościelą. Wnioskodawca reguluje opłatę za usługę Przedsiębiorcy na podstawie co miesięcznej faktury VAT, do której załączona jest specyfikacja, opisująca rozliczenie pobytu pracowników we wszystkich lokalach. Przedsiębiorca obciąża Wnioskodawcę fakturą obejmującą 23% podatek VAT.

Wnioskodawca zawiera z pracownikiem umowę o zakwaterowanie, w której obie strony oświadczają, że łączy je stosunek pracy na podstawie umowy o pracę lub że będzie je łączył stosunek pracy na podstawie umowy o pracę. Przedmiotem umowy o zakwaterowanie jest udostępnienie miejsca noclegowego z dostępem do części wspólnych lokalu, tj. kuchni, łazienki, WC. W umowie o zakwaterowanie, pracownik któremu jest udostępniane miejsce noclegowe, składa oświadczenie o miejscu zamieszkania, gdzie przebywa z zamiarem stałego pobytu. Wnioskodawca jako pracodawca odpłatnie udostępnia, a pracownik, zwany gościem, przyjmuje do używania, kwaterę wraz z wyposażeniem. Przyjęte przez pracownika miejsce zakwaterowania (nie cały lokal) jest wykorzystywane na cele zakwaterowania, tj. na pobyt czasowy.

Z tytułu odpłatnego udostępnienia kwatery pracownik zobowiązuje się do uiszczania opłaty, nazwanej w umowie o zakwaterowanie czynszem, w określonej wysokości za każdy dzień (stawka czynszu określona jest za osobo-dzień) obowiązywania umowy zakwaterowania, z dołu do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należy się czynsz. W sytuacji, w której pracownik (przyszły pracownik) oczekuje na zawarcie umowy o pracę, jest on zobowiązany do zapłaty czynszu z góry za cały okres oczekiwania. Pracownik (Gość) obowiązany jest regulować czynsz poprzez płatność gotówką, ewentualnie poprzez wyrażenie zgody na rzecz Pracodawcy - Wnioskodawcy upoważniającej do dokonania potrącenia należności z tytułu czynszu z wynagrodzenia za pracę.

Pracownik jest zobowiązany do:

1)używania kwatery zgodnie z przeznaczeniem i należytą starannością, z uwzględnieniem zasad współżycia społecznego oraz praw innych osób korzystających z kwater w tym samym lokalu,

2)terminowego regulowania czynszu,

3)przestrzegania Regulaminu przebywania w kwaterach oraz przepisów przeciwpożarowych,

4)niedokonywania bez zgody Pracodawcy zmian naruszających funkcjonalność, konstrukcję lub wygląd kwatery,

5)niedokonywania żadnych zmian budowlanych oraz przeróbek w przedmiocie Umowy bez zgody Pracodawcy,

6)udostępniania kwatery do przeprowadzenia koniecznych prac konserwacyjnych,

7)udostępniania kwatery do przeprowadzania odczytu liczników, jeżeli taka konieczność nastąpi.

Gość (Pracownik) nie może oddawać w podnajem lub bezpłatne użytkowanie lub w jakikolwiek inny sposób udostępniać całość lub choćby część kwatery lub lokalu osobie trzeciej bez zgody Pracodawcy, jak również w jakikolwiek inny sposób przekazywać praw i obowiązków wynikających z umowy o zakwaterowanie. Pracownik (Gość) zobowiązuje się zapłacić kaucję w określonej wysokości na rzecz Przedsiębiorcy, który na podstawie umowy ramowej usługi zakwaterowania z Pracodawcą, świadczy na rzecz Pracodawcy usługi zakwaterowania jego pracowników.

Pracodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Odpowiadając na wezwanie wyjaśnili Państwo, że:

1.kontrahent Spółki wystawia fakturę za usługi, które opisuje na fakturze: „Usługa zakwaterowania zgodnie z umową” i według przekazanej przez kontrahenta informacji klasyfikuje wg PKWiU 55.90.19.0, tj. Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane 8% - poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o VAT, a obecnie poz. 47 zał. nr 3 (na fakturze nie jest wskazany Kod produktu, czy klasyfikacja usługi wg PKWiU);

2.Wnioskodawca nie nabywa usług zakwaterowanie wyłącznie w celu ich refakturowania na finalnego korzystającego (Pracownika). Wyłącznym działaniem Spółki nie są bowiem usługi zakwaterowania pracowników własnych czy innych przedsiębiorców. Spółka ma inny przedmiot działalności, a nabywane usługi zakwaterowania służą bezpośrednio temu przedmiotowi działalności, tj. prowadzeniu agencji pracy tymczasowej;

3.nabyte usługi zakwaterowania służą Spółce do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jaką jest prowadzenie agencji pracy tymczasowej;

4.wskazany przez kontrahenta symbol PKWiU, wg którego klasyfikuje on swoje usługi świadczone na rzecz Spółki jako Wnioskodawcy to: PKWiU 55.90.19.0, tj. Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane 8% - poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o VAT, a obecnie poz. 47 zał. nr 3 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy na zakwaterowanie pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca przewidział prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść. W okolicznościach stanu faktycznego Wnioskodawca zapewnia pracownikom zakwaterowanie, które realizuje na podstawie umów zakwaterowania. Stroną ramowej umowy usługi zakwaterowania jest Wnioskodawca, przy czym spółka zawiera odrębnie z pracownikami umowę o zakwaterowanie, na podstawie której Wnioskodawca zapewnia pracownikowi zakwaterowanie, a pracownik zobowiązuje się za to zakwaterowanie płacić.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedstawionym stanie faktycznym mowa o bezpośrednim związku pomiędzy nabyciem przez Wnioskodawcę usługi zakwaterowania świadczonej przez Przedsiębiorcę, a usługą świadczoną przez Wnioskodawcę jako zakwaterowania na rzecz pracowników.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy wydatków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Należy również zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

No tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wątpliwości Państwa dotyczą prawa odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy w związku z zakwaterowaniem pracowników.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości wyjaśnić należy, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym – jak już nadmieniono – związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zaznaczyć należy, że określenie pośredniego związku nabywanych towarów i usług z konkretną działalnością przedsiębiorcy (czynnościami opodatkowanymi bądź nieopodatkowanymi) może mieć miejsce dopiero w sytuacji, gdy niemożliwym jest wykazanie ich bezpośredniego związku z daną działalnością.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju czynności, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu (w tym opodatkowanych lub zwolnionych) i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Odpowiadając na Państwa pytanie należy przeanalizować, czy pomiędzy wydatkami opisanymi we wniosku a opodatkowaną działalnością Państwa Spółki istnieje bezpośredni lub pośredni związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego.

Przestawiony stan faktyczny wskazuje, że ponoszą Państwo wydatki związane z wynajmem lokali przeznaczonych na miejsce zakwaterowania pracowników. Lokale są oddawane Państwa pracownikom w stanie wykończonym, umeblowanym i zdatnym do użytku, Przedsiębiorca zapewnia w lokalach odpowiednią ilość łóżek wraz z pościelą. Poniesienie ww. wydatków ma na celu pozyskanie lokali, w których Państwo odpłatnie zapewniają swoim pracownikom miejsca noclegowe z dostępem do części wspólnych lokalu tj. kuchni, łazienki, WC. W oparciu o umowę zakwaterowania pracownik zobowiązuje się do uiszczania opłaty, w kreślonej wysokości za każdy dzień (stawka czynszu określona jest za osobo-dzień) obowiązywania umowy zakwaterowania. Podali Państwo, że przyjęte przez pracownika miejsce zakwaterowania (nie cały lokal) jest wykorzystywane na cele zakwaterowania, tj. na pobyt czasowy.

Wskazali Państwo, że nie nabywają usług zakwaterowanie wyłącznie w celu ich refakturowania na finalnego korzystającego (Pracownika). Wyłącznym działaniem Państwa nie są bowiem usługi zakwaterowania pracowników własnych czy innych przedsiębiorców, mają Państwo inny przedmiot działalności, a nabywane usługi zakwaterowania służą bezpośrednio temu przedmiotowi działalności, tj. prowadzeniu agencji pracy tymczasowej. Podali Państwo, że nabyte usługi zakwaterowania służą Państwu do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jaką jest prowadzenie agencji pracy tymczasowej.

W analizowanej sprawie ponoszone przez Państwa wydatki – nabywana od Przedsiębiorcy (kontrahenta) usługa zakwaterowania pracowników – służą w pierwszej kolejności (bezpośrednio) do świadczenia odpłatnych usług zakwaterowania.

Argumentują Państwo, że w okolicznościach stanu faktycznego zapewniają pracownikom zakwaterowanie, które realizują Państwo na podstawie umów zakwaterowania. Stroną ramowej umowy usługi zakwaterowania są Państwo, przy czym zawierają Państwo odrębnie z pracownikami umowę o zakwaterowanie, na podstawie której zapewniają Państwo pracownikowi zakwaterowanie, a pracownik zobowiązuje się za to zakwaterowanie płacić. W przedstawionym stanie faktycznym mowa o bezpośrednim związku pomiędzy nabyciem przez Państwa usługi zakwaterowania świadczonej przez Przedsiębiorcę, a usługą świadczoną przez Państwo jako zakwaterowania na rzecz pracowników.

Zgodzić się należy z Państwa argumentacją, i w konsekwencji tego stwierdzić, że w omawianej sprawie nie ma więc już znaczenia pośredni związek ww. wydatków z działalnością opodatkowaną, jaką jest prowadzenia agencji pracy tymczasowej, skoro możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie ich do świadczonych przez Państwa usług zakwaterowania stanowiących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (refakturowanie nabywanych usług zakwaterowania klasyfikowanych przez kontrahenta PKWiU 55.90.19.0, tj. Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane 8% - poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o VAT, a obecnie poz. 47 zał. nr 3) na finalnego odbiorcę.

Przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego wskazuje więc, że w przedmiotowej sprawie występuje związek między nabyciem usługi zakwaterowanie pracowników, a prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Tym samym przedstawiony opis sprawy wskazuje, że podstawowy warunek dla prawa do odliczenia, tj. występowanie związku z czynnościami opodatkowanymi, zostanie spełniony.

Podsumowując, skoro są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz usługi zakwaterowania są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje Państwu prawo odliczenia podatku naliczonego „od wydatków poniesionych na rzecz Przedsiębiorcy na zakwaterowanie pracowników”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00