Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.900.2022.3.IK

Możliwość rozdzielenia na fakturze czynności podlegającej opodatkowaniu od czynności niepodlegającej opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozdzielenia na fakturze czynności podlegającej opodatkowaniu od czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Uzupełnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 stycznia 2023 r. (data wpływu 6 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie T. (…) jest podmiotem wpisanym do rejestru stowarzyszeń oraz do rejestru przedsiębiorców. Jako organizacja zamknięta zrzesza pełnoletnie osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą poprzez świadczenie usług przewozu osób w systemie radio-taxi. Celem stowarzyszenia jest (...).

Działalność stowarzyszenia jest w części finansowana z wpłacanych składek członkowskich, które ujmowane są na fakturze VAT ze stawka 23% wystawianej za polecanie klientów - odbiorców usługi. Stowarzyszenie realizuje swe zadania poprzez przyjmowanie zleceń telefonicznych i powiadamianie członków o ich treści wraz ze wskazaniem docelowego adresu świadczonej usługi. Zadania te wykonują zatrudnieni przez stowarzyszenie dyspozytorzy obowiązek zapłaty składek wynika bezpośrednio ze statutu stowarzyszenia. Składka nie ma charakteru wzajemnego, to znaczy w zamian za składkę członek S.T. (kierowca) nie może oczekiwać zindywidualizowanego świadczenia ze strony stowarzyszenia oraz nie można określić konkretnej korzyści, którą miałby otrzymać kierowca w związku z zapłatą składki członkowskiej. Składki uiszczane przez członków stowarzyszenia nie stanowią zatem wynagrodzenia za świadczenie usług.

Nie jest możliwym przypisanie składki konkretnego kierowcy - członka stowarzyszenia do wykonanej „usługi” - skierowania jego taksówki przez dyspozytora do wykonania kursu. Realizacja celów stowarzyszenia odbywa się bowiem poprzez kierowanie zamówień do bliżej nieokreślonej, przypadkowo dobranej grupy kierowców, którzy w danym momencie mogą taki kurs wykonać. Zapewnienie klientowi szybkiej realizacji zlecenia, dojazd pod wskazany adres, dbanie o czystość i estetykę pojazdów stanowi pomoc dla członków i zmierza bezsprzecznie do wzorowego wykonywania zawodu.

Zaprezentowany powyżej system zawiera w sobie uproszczenia, które powodują, że obciążanie członków stowarzyszenia co miesiąc równymi kwotami postrzegane jest przez członków jako niesprawiedliwe z uwagi na to, że w praktyce korzystają oni z pożytków w postaci zleceń w różnym zakresie. Na bazie tych spostrzeżeń powstała koncepcja aby w celu dywersyfikacji wpływów stowarzyszenia:

-Wyodrębnić stałą dla wszystkich członków stowarzyszenia wartość składki członkowskiej, która nie podlega podatkowi VAT oraz

-Ustalić wysokość odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach w zależności od ilości przekazywanych zleceń dla poszczególnych członków stowarzyszenia (usługa z VAT 23%).

Czynność opodatkowana powstaje natomiast wyłącznie w związku z zaistnieniem skutku prawnego określonego umową między stronami, to jest m.in. z wykonaniem określonej usługi. W katalogu takich umów nie mieści się zadeklarowanie przynależności do jakiejś organizacji lub stowarzyszenia i opłacanie z tego tytuł u składek. Tym samym nie ma żadnych podstaw prawnych by twierdzić, że składki członkowskie stanowią wynagrodzenie za jakiekolwiek świadczenie.

Zatem składka członkowska finansująca działalność statutową (tj. związana z utrzymaniem samej organizacji/stowarzyszenia), jako niestanowiąca wynagrodzenia za wykonywanie na rzecz członków usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1.Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Tak.

2.Czy stała składka członkowska będzie wyłącznie pobierana ze względu na przynależność do Stowarzyszenia?

Tak, Stowarzyszenie jest organizacją zamkniętą (Par. 8 Statutu Stowarzyszenia).

3.Czy członkowie Stowarzyszenia mają bezpośredni wpływ na spożytkowanie składki członkowskiej?

Spożytkowanie składki członkowskiej na realizację celów Stowarzyszenia może następować jedynie według Statutu (w załączeniu).

4.W jaki sposób zostanie spożytkowana składka członkowska?

Składka członkowska finansuje bieżącą działalność Stowarzyszenia według Statutu (w załączeniu).

5.W jakim celu zostało utworzone Stowarzyszenie?

Stowarzyszenie ma na celu (...). Celem powołanego Stowarzyszenia jest również (...).

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

-odbywanie zebrań członkowskich poświęconych omawianiu i organizowaniu działalności ujętej w Statucie,

-współdziałanie z organizacjami społecznymi,

-możliwość prowadzenia działalności gospodarczej,

-podejmowanie innych przedsięwzięć w celu działalności Statutowej,

-podejmowanie działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

- 49.32.Z - Działalność taksówek osobowych

-52.21.Z - Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy

- 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych

- 73.12.D - Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe (według Statutu w załączeniu)

6.Czy Stowarzyszenie zostało utworzone także w celu wykonywania na rzecz swoich członków konkretnych świadczeń, a jeśli tak to jakich świadczeń i czy za te świadczenia pobierają Państwo wynagrodzenie odrębne od pobieranej składki członkowskiej?

Celem Stowarzyszenia jest m.in. (...). Zadanie to jest realizowane poprzez przyjmowanie zleceń telefonicznych i powiadamianie członków o ich treści wraz ze wskazaniem docelowego adresu świadczonej usługi.

Powyższe zadania wykonują zatrudnieni przez Stowarzyszenie dyspozytorzy. Obowiązek zapłaty składek wynika bezpośrednio ze Statutu Stowarzyszenia (w załączeniu). Składka nie ma charakteru wzajemnego. W zamian za składkę członek Stowarzyszenia nie może oczekiwać zindywidualizowanego świadczenia ze strony Stowarzyszenia oraz nie można określić konkretnej korzyści, którą miałby otrzymać kierowca w związku z zapłatą składki członkowskiej.

Składki uiszczane przez członków Stowarzyszenia nie stanowią zatem wynagrodzenia za świadczenie usług. Nie jest możliwym przypisanie składki konkretnego kierowcy do wykonanej „usługi”. Realizacja celów Stowarzyszenia odbywa się bowiem poprzez kierowanie zamówień do bliżej nieokreślonej, przypadkowo dobranej grupy kierowców, którzy w danym momencie mogą taki kurs wykonać.

Funkcjonujący w Stowarzyszeniu system zawiera w sobie uproszczenia, które powodują, że obciążanie członków Stowarzyszenia co miesiąc równymi kwotami postrzegane jest przez kierowców jako niesprawiedliwe z uwagi na to, że w praktyce korzystają oni z pożytków w postaci zleceń w różnym zakresie. Dlatego też powstała koncepcja aby wprowadzić wyodrębnienie stałej dla wszystkich członków Stowarzyszenia wartości składki członkowskiej, która nie podlega podatkowi VAT oraz ustalenie wysokości odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach dla poszczególnych członków Stowarzyszenia (usługa z VAT 23%).

Pytanie

Czy można dokonać rozdzielenia na fv stałej dla wszystkich członków stowarzyszenia wartość składki członkowskiej (niepodlegającej podatkowi VAT) od odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach, która uzależniona byłaby od ilości przekazywanych zleceń dla poszczególnych członków stowarzyszenia (usługa z VAT 23%)?

Państwa stanowisko w sprawie

Usługę stanowi tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Zatem czynność podlega opodatkowani u jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zdaniem Stowarzyszenia T. w przypadku, gdy składka członkowska przeznaczona jest na cele statutowe stowarzyszenia, to nie ma ona charakteru ekwiwalentnego - nie upoważnia członków stowarzyszenia do otrzymania konkretnej usługi ze strony stowarzyszenia. Nie stanowi ona również wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, gdyż nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy czynnościami wykonywanymi przez stowarzyszenie na rzecz konkretnego członka, a uiszczonymi składkami. Zapłata składki członkowskiej związana jest z przynależnością do stowarzyszenia. Wpłacone kwoty umożliwiają stowarzyszeniu T. realizację celów statutowych. Nie rodzą jednak po jej stronie jakiegokolwiek zobowiązania do dokonywania określonych świadczeń na rzecz konkretnego kierowcy - członka stowarzyszenia uiszczającego składki. Wobec powyższego stowarzyszenie ma prawo do rozdzielenia składek członkowskich nie podlegających opodatkowaniu VAT od udokumentowanych przychodów z tytułu usług wspomagających transport podlegających odpowiednio przypisanej stawce VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT,

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie nie będące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, przykładowo w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Taka konstrukcja definicji świadczenia jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Z opisu sprawy wynika, że Państwo są Stowarzyszeniem, czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Celem stowarzyszenia jest wzorowe wykonywanie zawodu kierowcy taxi, solidarność i pomoc dla wszystkich członków stowarzyszenia oraz ich rodzin. Działalność stowarzyszenia jest w części finansowana z wpłacanych składek członkowskich, które ujmowane są na fakturze VAT ze stawką 23% wystawianej za polecanie klientów - odbiorców usługi. Stowarzyszenie realizuje swe zadania poprzez przyjmowanie zleceń telefonicznych i powiadamianie członków o ich treści wraz ze wskazaniem docelowego adresu świadczonej usługi. Zadania te wykonują zatrudnieni przez stowarzyszenie dyspozytorzy obowiązek zapłaty składek wynika bezpośrednio ze statutu stowarzyszenia. Składka nie ma charakteru wzajemnego, to znaczy w zamian za składkę członek stowarzyszenia T. (kierowca) nie może oczekiwać zindywidualizowanego świadczenia ze strony stowarzyszenia oraz nie można określić konkretnej korzyści, którą miałby otrzymać kierowca w związku z zapłatą składki członkowskiej. Nie jest możliwym przypisanie składki konkretnego kierowcy - członka stowarzyszenia do wykonanej „usługi” - skierowania jego taksówki przez dyspozytora do wykonania kursu. Realizacja celów stowarzyszenia odbywa się bowiem poprzez kierowanie zamówień do bliżej nieokreślonej, przypadkowo dobranej grupy kierowców. Którzy w danym momencie mogą taki kurs wykonać. Zapewnienie klientowi szybkiej realizacji zlecenia, dojazd pod wskazany adres, dbanie o czystość i estetykę pojazdów stanowi pomoc dla członków i zmierza bezsprzecznie do wzorowego wykonywania zawodu. Stała składka członkowska będzie wyłącznie pobierana ze względu na przynależność do Stowarzyszenia. Spożytkowanie składki członkowskiej na realizację celów Stowarzyszenia może następować jedynie według Statutu. Składka członkowska finansuje bieżącą działalność Stowarzyszenia według Statutu (w załączeniu). Stowarzyszenie ma na celu wzorowe wykonywanie zawodu kierowców taxi, a także solidaryzowanie się i pomaganie wszystkim członkom Stowarzyszenia oraz ich rodzinom. Celem powołanego Stowarzyszenia jest również pomoc w uzyskaniu zleceń wyłącznie dla członków Stowarzyszenia poprzez utworzenie centrali radiowo - telefonicznej.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

-odbywanie zebrań członkowskich poświęconych omawianiu i organizowaniu działalności ujętej w Statucie,

-współdziałanie z organizacjami społecznymi,

-możliwość prowadzenia działalności gospodarczej,

-podejmowanie innych przedsięwzięć w celu działalności Statutowej,

-podejmowanie działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności

Celem Stowarzyszenia jest m.in. (...). Zadanie to jest realizowane poprzez przyjmowanie zleceń telefonicznych i powiadamianie członków o ich treści wraz ze wskazaniem docelowego adresu świadczonej usługi.

Powyższe zadania wykonują zatrudnieni przez Stowarzyszenie dyspozytorzy. Obowiązek zapłaty składek wynika bezpośrednio ze Statutu Stowarzyszenia (w załączeniu). Składka nie ma charakteru wzajemnego. W zamiana za składkę członek Stowarzyszenia nie może oczekiwać zindywidualizowanego świadczenia ze strony Stowarzyszenia oraz nie można określić konkretnej korzyści, którą miałby otrzymać kierowca w związku z zapłatą składki członkowskiej.

Funkcjonujący w Stowarzyszeniu system zawiera w sobie uproszczenia, które powodują, że obciążanie członków Stowarzyszenia co miesiąc równymi kwotami postrzegane jest przez kierowców jako niesprawiedliwe z uwagi na to, że w praktyce korzystają oni z pożytków w postaci zleceń w różnym zakresie. Dlatego też powstała koncepcja aby wprowadzić wyodrębnienie stałej dla wszystkich członków Stowarzyszenia wartości składki członkowskiej, która nie podlega podatkowi VAT oraz ustalenie wysokości odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach dla poszczególnych członków Stowarzyszenia (usługa z VAT 23%).

Macie Państwo wątpliwości, czy można dokonać rozdzielenia na fv stałej dla wszystkich członków stowarzyszenia wartości składki członkowskiej (niepodlegającej podatkowi VAT) od odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach, która uzależniona byłaby od ilości przekazywanych zleceń dla poszczególnych członków stowarzyszenia (usługa z VAT 23%)?

W pierwszej kolejności wskazać należy, że przedstawiony opis sprawy wskazuje, że zamierzają Państwo wyodrębnić stałą dla wszystkich składkę członkowską, która nie podlega podatkowi VAT oraz ustalić wysokość odpłatności za usługi powiadamiania o zleceniach dla poszczególnych członków Stowarzyszenia.

Usługa powiadamiania o zleceniach przyniesie członkom Stowarzyszenia bezpośrednie korzyści w postaci otrzymywania zleceń na przewozy taksówkami według określonych zasad. Zatem uznać należy, że kierowcy - członkowie Stowarzyszenia, wpłacając opłatę za usługi powiadomienia o zleceniach, której wysokość uzależniona byłaby od ilości przekazywanych zleceń otrzymają w zamian świadczenie na ich rzecz usługi w postaci zleceń na przewozy.

W konsekwencji czynność powiadamiania o zleceniach będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu. Natomiast składka członkowska, do której odnosicie się Państwo w pytaniu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy,

przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy,

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy,

na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Przy czym, jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy,

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji, a ustawodawca określił w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT,

faktura powinna zawierać m.in.,

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem;

Wobec powyższego, faktura dokumentuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie czynnością opodatkowaną jest informowanie kierowców – członków Stowarzyszenia o zleceniach. Natomiast pobierana składka członkowska, jak Państwo wskazują, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego zobowiązani Państwo będą do wystawienia faktury wyłącznie dokumentującej odpłatne świadczenie usług, czyli informowanie kierowców o zleceniach.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Państwa. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W związku z powyższym nie rozstrzygaliśmy, czy czynności wykonywane przez Państwa do chwili powstania koncepcji wyodrębnienia stałej dla wszystkich członków Stowarzyszenia wartości składki członkowskiej oraz ustalenia odpłatności za usługi informowania o zleceniach są czynnościami podlegającymi czy też niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto nie badaliśmy możliwości zastosowania 23% stawki podatku dla usługi informowania o zleceniach.

Ponadto kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 529; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00