Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.285.2022.1.PJ

W sytuacji, w której zużywający podmiot olejowy nie przekroczy w roku kalendarzowym przewidywanej ilości ujętej w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym, wówczas nie zachodzi konieczność aktualizacji tego zgłoszenia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie obowiązku aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego wpłynął 23 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani właścicielką domu jednorodzinnego, położonego przy ul. (...) o powierzchni ok 100 m2.

Podstawowym źródłem ogrzewania jest piec olejowy. W 2020 roku w związku ze zmianą prawa była Pani zmuszona złożyć wniosek do (...) „Zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego (...)” AKC-RU/AKC-ZU (Dziennik Ustaw poz. 1578).

W zgłoszeniu tym wskazała Pani zarówno źródło ciepła, tj. urządzenie grzewcze stacjonarne, (...) oraz pierwsze nabycie oleju opałowego po wprowadzeniu ww. obowiązku, wykazując w pkt 62 „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” ok. 3000 litrów oleju opałowego.

Pierwszego nabycia oleju dokonała Pani (...) stycznia 2021 r. w ilości 1000 litrów (nr SENT: (...)). Kolejnego nabycia oleju opałowego dokonała Pani (...) lipca 2022 r. w ilości 2000 litrów (nr SENT: (...)).

W dniu 18 lipca 2022 r. podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem (...) dowiedziała się Pani, że punkt 62 w ww. zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym w zakresie podatku akcyzowego (...)” oznacza, że stale dolicza Pani wszystkie litry zakupionego oleju grzewczego od początku, tj. od pierwszego nabycia, co po przekroczeniu podanej w pkt 62 „zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” wartości wymagać będzie od Pani aktualizacji tej wartości.

Pytania

1. Czy pojęcie „roku kalendarzowego” użyte w pkt 62 „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” należy rozumieć jako okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku, czy jako okres 365 kolejnych dni od daty pierwszego zakupu oleju opałowego?

2. Czy wskazana w pkt 62 „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” „przewidywana ilość zużywanych w roku kalendarzowym przez urządzenie grzewcze wyrobów” oznacza sumę ilości oleju opałowego, jaką w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku zakupiono na potrzeby urządzenia grzewczego, czy też sumę oleju opałowego, zakupioną od momentu złożenia „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” tj. od 15 stycznia 2020 r. do dnia zaprzestania użytkowania źródła ciepła, co wymaga aktualizacji „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” po przekroczeniu zadeklarowanych 3 000 litrów oleju opałowego?

Pani stanowisko w sprawie

Rok kalendarzowy oznacza okres od 1 stycznia do 31 grudnia i należy odróżnić go od roku podatkowego, który jest okresem rozliczeniowym, składającym się z dwunastu kolejnych następujących po sobie miesięcy. Rok podatkowy nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym. Niemniej skoro ustawodawca w art. 16b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wprost odwołał się do roku kalendarzowego to nie można nadawać temu pojęciu innej definicji, czy też stosować jej zamiennie z definicją roku podatkowego, zmieniając tym samym sens wprowadzonej regulacji. Wspomniany przepis art. 16b ust. 2 pkt 1 stanowi bowiem, że „przewidywana ilość zużywanych wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10, 15 lit. a przez każde urządzenie grzewcze w roku kalendarzowym oraz dla każdego urządzenia grzewczego”.

Systematyka „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” wskazuje, że w części B.7., do której należy budzący wątpliwości punkt 62 ma na celu uzyskanie przez organ podatkowy informacji, ile w danym roku kalendarzowym. tj. od 1 stycznia do 31 grudnia, oleju grzewczego zużyło zadeklarowane przez Panią urządzenie, tak by organ mógł zweryfikować tę informację ze zgłoszeniem dokonanym przez sprzedawcę oleju grzewczego na Pani potrzeby. Przedmiotowy punkt 62 „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” brzmi „przewidywana ilość zużywanych w roku kalendarzowym przez urządzenie grzewcze wyrobów”.

Odnośnie drugiego z pytań zauważa Pani, że przepis wprost odwołuje się do ilości oleju zużywanej w roku kalendarzowym. Jeżeli uznać prawidłowość Pani stanowiska, co do pojęcia „rok kalendarzowy” to brak jest podstaw do interpretowania tego punktu w sposób przedstawiony Pani przez pracownika (...) (że ma Pani cały czas sumować zakupiony olej, niezależnie od czasokresu i dokonywać korekty „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)”. W każdym bowiem roku od 1 stycznia do 31 grudnia jeżeli zmieści się Pani w zadeklarowanej w pkt 62 ilości (3000 litrów) to nie musi Pani składać korekty, a w kolejnym roku limit ten rozpoczyna się na nowo z dniem 1 stycznia.

Sumuje zatem Pani wszystkie nabycia oleju, jakich dokonała Pani od 1 stycznia do 31 grudnia, na które to nabycia przekazuje Pani sprzedawcy oleju grzewczego kolejny kod transakcyjny dla podmiotu zużywającego z listy wydanej Pani przez urząd skarbowy po złożeniu „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)”.

Pani interpretacja przedmiotowego pkt 62 „Zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (...)” to faktyczne roczne zużycie oleju grzewczego w ciągu każdego jednego roku kalendarzowego (trwającego do 1 stycznia do 31 grudnia), wobec czego podana wartość nie podlega sumowaniu na przestrzeni kolejnych lat zużywania oleju grzewczego przez zainstalowane urządzenie grzewcze. Uniwersalność podanej liczby litrów we wniosku polega według Pani na tym, że w każdym roku zużywa Pani podobną liczbę litrów oleju grzewczego.

Wobec tego jeśli nie przekracza Pani w jednym roku kalendarzowym wartości zgłoszonej w ww. pkt 62 to nie zachodzi konieczność jego aktualizacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Podmiot zamierzający zużywać do celów opałowych wyroby akcyzowe jako zużywający podmiot olejowy lub prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot olejowy składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, zgłoszenie rejestracyjne uproszczone.

Stosownie do art. 16b ust. 2 ustawy:

Zgłoszenie rejestracyjne uproszczone zawiera dane dotyczące podmiotu, o którym mowa w ust. 1, obejmujące jego imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania, miejsca pobytu lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer PESEL, a jeżeli nie został nadany nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, oraz w przypadku:

1)zużywającego podmiotu olejowego - liczbę posiadanych urządzeń grzewczych, miejsca, w tym adresy i dane geolokalizacyjne, gdzie znajdują się te urządzenia, z wyłączeniem urządzeń niestacjonarnych, przewidywaną ilość zużywanych wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a przez każde urządzenie grzewcze w roku kalendarzowym oraz dla każdego urządzenia grzewczego - wskazanie jego rodzaju, typu oraz mocy;

2)pośredniczącego podmiotu olejowego - adresy miejsc wykonywania działalności oraz numer posiadanej koncesji wymaganej przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne dla wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a.

Jednocześnie zgodnie z art. 16b ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym ulegną zmianie, zużywający podmiot olejowy lub pośredniczący podmiot olejowy jest obowiązany do zgłoszenia zmiany tych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22b ustawy:

Użyte w ustawie określenie zużywający podmiot olejowy oznaczają podmiot mający miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium kraju na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy zużywają do celów opałowych wyroby akcyzowe nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1.

Zgodnie z art. 19a ustawy

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1, potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 4, oraz zgłoszeń, o których mowa w art. 19 ust. 4 i ust. 5 pkt 2, uwzględniając konieczność zapewniania organom podatkowym informacji o pośredniczących podmiotach olejowych, zużywających podmiotach olejowych oraz urządzeniach grzewczych i miejscach, gdzie znajdują się te urządzenia.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją uproszczoną w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1578 ze zm.). Załącznikiem nr 1 do rozporządzenia jest wzór AKC-RU/AKC-ZU: Zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności jako pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy

W części B.7. formularza AKC-RU/AKC-ZU należ wskazać dane zużywającego podmiotu olejowego dotyczące liczby, rodzaju, typu oraz mocy posiadanych urządzeń grzewczych, miejsc, w tym adresów i danych geolokalizacyjnych, gdzie znajdują się urządzenia grzewcze stacjonarne, oraz przewidywanej ilości zużywanych przez każde urządzenie grzewcze w roku kalendarzowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a ustawy, w tym w pozycji 62: Przewidywaną ilość zużywanych w roku kalendarzowym przez urządzenie grzewcze wyrobów (w litrach dla oleju opałowego o gęstości niższej niż 890 kg/m3 – olej opałowy lekki albo w kilogramach dla oleju opałowego o gęstości równej lub wyższej niż 890 kg/m3 – olej opałowy ciężki)

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego w 2020 roku złożyła Pani zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego AKC-RU/AKC-ZU wskazała Pani jako źródło ciepła, tj. urządzenie grzewcze stacjonarne o mocy 28 kW, wykazując w pkt 62 [Przewidywana ilość zużywanych w roku kalendarzowym przez urządzenie grzewcze wyrobów] ok. 3000 litrów oleju opałowego. Pierwszego nabycia oleju dokonała Pani (...) stycznia 2021 r. w ilości 1000 litrów. Kolejnego nabycia oleju opałowego dokonała Pani (...) lipca 2022 r. w ilości 2000 litrów.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest interpretacja pojęcia „roku kalendarzowego” na potrzeby zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego i konieczności aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego AKC-RU/AKC-ZU w przypadku przekroczenia zadeklarowanej w pkt 62 zgłoszenia ilości zużywanych wyrobów przez sumę oleju opałowego, zakupioną od momentu złożenia ww. zgłoszenia do dnia zaprzestania użytkowania źródła ciepła.

Rozpatrując ww. zagadnienie w pierwszej kolejności należy ustalić znaczenie terminu rok kalendarzowy użytego w opisie pkt 62 formularza AKC-RU/AKC-ZU, w zw. z art. 16b ust. 2 ustawy.

Przepisy prawa nie definiują pojęcia rok kalendarzowy na potrzeby prawa podatkowego, należy w tym miejscu zauważyć, że jak stanowi art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa:

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Takie sformułowanie definicji roku podatkowego oznacza, że rok ten do co zasady pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ale mogą wystąpić od tej zasady wyjątki, nie są więc ze sobą tożsame.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (https://sjp.pl/) „rok” oznacza „jednostkę rachuby czasu równa okresowi obiegu Ziemi wokół Słońca - 365 lub 366 dni (w przypadku roku przestępnego)”, natomiast „kalendarz” – „system rachuby dni i dłuższych odstępów czasu, opierający się na cyklu zmian pór roku i zmian faz Księżyca, np. kalendarz gregoriański, juliański;”. W obowiązującym w Polsce systemie rachuby czasu przyjmuje się, że początek roku kalendarzowego zawsze przypada na 1 stycznia, a koniec na 31 grudnia, co potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 25 stycznia 2022 sygn. akt: II SA/Ol 999/21).

Wobec powyższego odpowiadając wprost na Pani pytanie oznaczone we wniosku nr 1 należy stwierdzić że pojęcie „roku kalendarzowego” użyte w pkt 62 zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego AKC-RU/AKC-ZU należy rozumieć jako okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.

Zgodnie z art. 16b ust. 9 ustawy w przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym ulegną zmianie, zużywający podmiot olejowy lub pośredniczący podmiot olejowy jest obowiązany do zgłoszenia zmiany tych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Należy zauważyć, że w opisie pkt 62 formularza AKC-RU/AKC-ZU jak i w treści art. 16b ust. 2 ustawy, prawodawca posłużył się terminem „przewidywana ilość”, co oznacza ilość wyrobów, jaką składający zgłoszenie spodziewa się (przewiduje) zużyć w roku kalendarzowym, tj. łącznie od 1 stycznia do 31 grudnia. Jak wynika z uzasadnienia do nowelizacji ustawy (druk sejmowy 3474), podawana w zgłoszeniu rejestracyjnym ilość zużywanych w roku kalendarzowym olejów opałowych przez każde urządzenie grzewcze ma charakter szacunkowy i, co do zasady, nie będzie wymagała corocznej aktualizacji, chyba że uzasadniać będą to okoliczności faktyczne.

Zatem w sytuacji, w której zużywający podmiot olejowy nie przekroczy w roku kalendarzowym przewidywanej ilości ujętej w zgłoszeniu rejestracyjnym uproszczonym, wówczas nie zachodzi w ocenie Organu konieczność aktualizacji tego zgłoszenia.

Mając powyższe na uwadze, odpowiadając wprost na Pani pytanie oznaczone we wniosku nr 2 należy zgodzić się z Pani stanowiskiem, że wskazana w pkt 62 zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego „przewidywana ilość zużywanych w roku kalendarzowym przez urządzenie grzewcze wyrobów” oznacza sumę ilości oleju opałowego, jaką w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku zamierza szacunkowo Pani zużywać, a podana wartość nie podlega sumowaniu na przestrzeni kolejnych lat zużywania oleju.

Jeśli więc nie przekracza Pani w jednym roku kalendarzowym wartości zgłoszonej w pkt 62 zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, to nie zachodzi konieczność aktualizacji tego zgłoszenia.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Pani wątpliwości objętych treścią pytań i została wydana w oparciu o przedstawione okoliczności sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00