Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.877.2022.1.KT

Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Wnioskodawcę usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Państwa usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej pod nazwą: … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w …, NIP: …. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Zainteresowany dzierżawi obiekty mieszkalne o charakterze tymczasowego zamieszkania w następujących lokalizacjach:

1)obiekt przy ul. … …,

2)obiekt w miejscowości …, …,

3)obiekt w miejscowości …, …,

4)obiekt w miejscowości …, ….

Spółka zawarła w formie pisemnej następujące umowy oraz porozumienia:

1.Umowa zawarta w dniu 21 marca 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza Gminy i Miasta … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani …, w celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem całodobowego zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w miejscu zbiorowego zakwaterowania zgodnie z poleceniem Wojewody … z dnia … lutego 2022 roku nr ….

Kwota rekompensaty kosztów zakwaterowania i wyżywienia za osobodzień zgodnie z porozumieniem Nr … zawartym w dniu … marca 2022 roku pomiędzy Wojewodą … a Gminą … wyniosła 70,00 zł od 21 marca 2022 roku.

Gmina wypłaciła Spółce kwoty rekompensaty za zakwaterowanie oraz wyżywienie na podstawie otrzymanej faktury

2.Umowa zawarta w dniu … czerwca 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza Gminy i Miasta … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani …, w celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem całodobowego zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w miejscu zbiorowego zakwaterowania zgodnie z poleceniem Wojewody … z dnia … maja 2022 roku nr … .

Kwota rekompensaty kosztów zakwaterowania i wyżywienia za osobodzień zgodnie z porozumieniem Nr … zawartym w dniu … maja 2022 roku pomiędzy Wojewodą … a Gminą … wynosi 70,00 zł od ….06.2022 roku.

Gmina przekazuje Spółce kwoty rekompensaty za zakwaterowanie oraz wyżywienie na podstawie otrzymanej faktury.

3.Umowa zawarta w dniu … kwietnia 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani … w celu wykonania Porozumienia Nr … z dnia 18 marca 2022 roku pomiędzy Gminą … a Skarbem Państwa – Wojewodą ….

Zgodnie z umową Spółka przyjęła zlecenie zorganizowania zakwaterowania wraz z wyżywieniem dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi, o których mowa w ustawie w dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r poz. 583, z późn. zm.).

Wykonanie przedmiotu umowy polegało na udostępnieniu obiektu w miejscowości …, … z miejscami noclegowymi wyposażonymi w łóżko dla każdej osoby, sanitariaty ogólnodostępne oraz łazienki ogólnodostępne, a także kuchnie.

Spółka zapewniła całodniowe wyżywienie dla obywateli Ukrainy w postaci śniadania, obiadu i kolacji.

Wynagrodzenie za zrealizowany przedmiot umowy wyniosło 70,00 zł za osobodzień.

Umowę zawarto na okres do … maja 2022 roku. Przedłużenie jej obowiązywania związane było z zawarciem pisemnego aneksu do umowy.

4.Umowa zawarta w dniu … sierpnia 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani … w celu wykonania Porozumienia Nr … z dnia … maja 2022 roku pomiędzy Gminą … a Skarbem Państwa – Wojewodą … .

Zgodnie z umową Spółka przyjęła zlecenie zorganizowania zakwaterowania wraz z wyżywieniem dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi, o których mowa w ustawie w dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583, z późn. zm.).

Wykonanie przedmiotu umowy polega na udostępnieniu obiektu w miejscowości …, … z miejscami noclegowymi wyposażonymi w łóżko dla każdej osoby, sanitariaty ogólnodostępne oraz łazienki ogólnodostępne, a także kuchnie.

Spółka zapewnia całodniowe wyżywienie dla obywateli Ukrainy w postaci śniadania, obiadu i kolacji.

Wynagrodzenie za zrealizowany przedmiot umowy wynosi 70,00 zł za osobodzień.

Umowę zawarto na okres do … sierpnia 2022 roku. Przedłużenie jej obowiązywania związane było z zawarciem pisemnego aneksu do umowy.

5.Porozumienie nr … zawarte … marca 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani … w sprawie pokrycia kosztów całodobowego zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w miejscu zbiorowego zakwaterowania zgodnie w celu wykonania polecenia Wojewody … z dnia … lutego 2022 roku nr … oraz warunków Porozumienia Nr … z dnia … marca 2022 roku pomiędzy Gminą … a Skarbem Państwa – Wojewodą …, a także mając na uwadze art. 14 ust. 14 i 15 w związku z art. 107 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r poz. 583, z późn. zm.).

Kwota rekompensaty kosztów zakwaterowania i wyżywienia za osobodzień wyniosła: kwota nieprzekraczająca 120 zł za osobodobę – w odniesieniu do świadczeń spełnionych od dnia 24 lutego 2022 r. do 20 marca 2022 r., kwota nieprzekraczająca 70 zł za osobodobę – w odniesieniu do świadczeń spełnionych od dnia 21 marca 2022 r., przy zakwaterowaniu w obiektach typu hotelowego i obiektach agroturystyki, z zastrzeżeniem, że na wyżywienie i środki związane z jego przygotowaniem należy przeznaczyć nie mniej niż 40 zł za osobodobę, kwota nieprzekraczająca 40 zł za osobodobę – w odniesieniu do świadczeń spełnionych od dnia 21 marca 2022 r., przy zakwaterowaniu w obiektach typu świetlice, sale OSP, dom kultury.

6.Porozumienie nr … zawarte … czerwca 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … Pani …, w sprawie pokrycia kosztów całodobowego zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w miejscu zbiorowego zakwaterowania zgodnie w celu wykonania polecenia Wojewody … z dnia … maja 2022 roku nr … oraz warunków Porozumienia Nr … z dnia … maja 2022 roku pomiędzy Gminą … a Skarbem Państwa – Wojewodą …, a także mając na uwadze art. 14 ust. 14 i 15 w związku z art. 107 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r poz. 583, z późn. zm.).

Kwota rekompensaty kosztów zakwaterowania i wyżywienia za osobodzień wynosi: kwotę nieprzekraczającą 70 zł za osobodobę – w odniesieniu do świadczeń spełnionych od dnia 21 marca 2022 r., przy zakwaterowaniu w obiektach typu hotelowego i obiektach agroturystyki, z zastrzeżeniem, że na wyżywienie i środki związane z jego przygotowaniem należy przeznaczyć nie mniej niż 40 zł za osobodobę, kwotę nieprzekraczającą 40 zł za osobodobę – w odniesieniu do świadczeń spełnionych od dnia 21 marca 2022 r., przy zakwaterowaniu w obiektach typu świetlice, sale OSP, dom kultury.

7.Umowa zawarta w dniu … marca 2022 roku z Gminą … reprezentowaną przez Burmistrza … … przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy … …, w celu wykonania Porozumienia Nr … z dnia … marca 2022 roku pomiędzy Gminą … a Skarbem Państwa – Wojewodą … .

Zgodnie z umową Spółce zlecono zorganizowanie zakwaterowania wraz z wyżywieniem dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi, o których mowa w ustawie w dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583, z późn. zm.).

Wykonanie przedmiotu umowy polega na udostępnieniu obiektu w miejscowości …, … z miejscami noclegowymi wyposażonymi w łóżko dla każdej osoby, sanitariaty ogólnodostępne oraz łazienki ogólnodostępne, a także kuchnie. Spółka zapewnia całodniowe wyżywienie dla obywateli Ukrainy w postaci śniadania, obiadu i kolacji.

Wynagrodzenie za zrealizowany przedmiot umowy ustalono w następujący sposób:

-do ….03.2022 r. 100,00 zł za osobodzień,

-od ….03 2022 r. 70,00 zł za osobodzień.

Umowę zawarto na okres do … kwietnia 2022 roku. Przedłużenie jej obowiązywania związane było z zawarciem pisemnego aneksu do umowy

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2, 5 specustawy ukraińskiej „Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na zakwaterowaniu, zapewnieniu codziennego wyżywienia zbiorowego (...) zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów (...)”. Nadto art. 12 ust. 2 specustawy ukraińskiej wskazuje, że „Wojewoda koordynuje działania organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy”.

Nadto art. 12 ust. 6 specustawy ukraińskiej stanowi, iż „Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25)”.

Spółka, zgodnie z wyżej wspomnianymi umowami i porozumieniami, zapewnia miejsca noclegowe w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów, zapewnieniem środków higieny osobistej, zapewnieniem wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie oraz dostępu do napojów.

Przez wyżej wspomniane organy administracyjne są przekazywane środki finansowe z przeznaczeniem na wsparcie realizacji zadania związanego z zapewnieniem wyznaczonych miejsc pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. wraz z zapewnieniem im niezbędnego wyżywienia. Przedmiotowe zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Pomocy oraz z budżetu państwa w oparciu o porozumienie zawarte z Wojewodą ... .

Spółka jest zobowiązana do wydatkowania pozyskanych środków wyłącznie na realizację zadania określonego w umowach oraz porozumieniach, zaś świadczone przez Spółkę usługi są wykorzystywane wyłącznie na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy i usługi te są świadczone do chwili obecnej.

Umowy oraz porozumienia zostały zawarte w ramach prowadzonej przez Spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spółka na własny koszt dokonuje zakupu produktów, zapewnia zakwaterowanie, zapewnia dostęp do sanitariatów oraz do środków higieny osobistej, a następnie wystawia fakturę organom jednostek samorządu terytorialnego, z którymi ma zawartą umowę lub porozumienie i na tej podstawie są wypłacane Firmie środki pieniężne. Osoby z terytorium Ukrainy, którym Spółka zapewnia pomoc, nie są przez nią zatrudnione, zaś zaoferowana pomoc przez Spółkę jest typową, bezinteresowną pomocą osobom potrzebującym, znajdujących się w trudniej sytuacji życiowej, szukających schronienia przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Każda z umów, jak również porozumienia są odpłatne, a kwestia wynagrodzenia została ustalona na podstawie iloczynu stawki brutto za osobodzień. Otrzymywane środki finansowe są przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności, tj. zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Kwota ta jest uzależniona od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienia.

Do opodatkowania w podatku VAT wynagrodzenia za świadczone usługi zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa Spółka stosuje preferencyjną stawkę podatku VAT, która wynosi 8%.

Biorąc pod uwagę wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu stawką 8% zawarty w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) w pozycji 47 wymienione są usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55). Ponadto stawkę podatku 8% stosuje się również do dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), z wyłączeniem sprzedaży w zakresie:

1)napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania;

2)towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy o VAT lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3)posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Jednakże zgodnie z § 10bd ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych „Do dnia 31 grudnia 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy”.

Następnie § 10bd ust. 2 pkt 3 wskazuje, że „Obniżoną stawkę podatku o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego”, którymi w tym przypadku zgodnie z zawartymi przez Spółkę umowami i porozumieniami są:

·Gmina …,

·Gmina …,

·Gmina …,

·Gmina … .

Dodatkowo § 10bd ust. 3 wspomnianego powyżej Rozporządzenia Ministra Finansów wskazuje, że „Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy”.

Zatem mając na uwadze powyższe, Spółka wskazuje, że na podstawie zawartych umów i porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego zobowiązała się świadczyć usługi związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz zapewnieniem niezbędnych środków czystości/higieny osobistej dla ludności uciekającej przed konfliktem zbrojnym z terytorium Ukrainy. Tym samym istnieje podstawa od opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% wynagrodzenia otrzymanego przez Spółkę za świadczone usługi na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Pytanie

Czy ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa świadcząca usługę zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy uciekającym przed konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, na mocy zawartych umów i porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego, może stosować stawkę 0% VAT do dnia 31 grudnia 2022 r., zgodnie z § 10bd ust. 2 pkt 3 w zw. z § 10bd ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych?

Państwa stanowisko w sprawie

Jak wynika z § 10bd ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1696 z późn. zm.) – dalej r.o.s.p.t.u., do dnia 31 grudnia 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się m.in. do świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. Chodzi tu o nieodpłatne świadczenie usług. Przy czym w myśl § 10bd ust. 2 pkt 3 r.o.s.p.t.u., obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Biorąc pod uwagę, że stosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0% może mieć miejsce pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy z jednostką samorządu terytorialnego, z której powinno wynikać, że świadczone usługi są wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy Spółka ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0% zamiast dotychczas stosowanej stawki VAT 8% opodatkowując wynagrodzenie za świadczone usługi zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W wyroku TSUE z 16 września 2021 r. w sprawie C-21/20 wskazano, że:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy VAT, który określa zakres stosowania VAT, podatkowi temu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. W rozumieniu tego przepisu świadczenie usług dokonywane jest „odpłatnie” tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest w przypadku, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 11, 12, 16; z dnia 22 czerwca 2016 r., Český rozhlas, C11/15, EU:C:2016:470, pkt 22; a także z dnia 22 listopada 2018 r., MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia, C295/17, EU:C:2018:942, pkt 39).

O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

  • istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;
  • wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;
  • związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1696, ze zm.):

Do dnia 30 czerwca 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1)dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,

2)świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy

na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Natomiast zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1369):

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1696, z późn. zm.) w § 10bd w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy ,,30 czerwca 2022 r.” zastępuje się wyrazami ,,31 grudnia 2022 r.”.

Stosownie do § 10bd ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:

1)Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;

2)podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

3)jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl § 10bd ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Według § 10bd ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

Obniżona stawka podatku może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, dokonanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 4 marca 2022 r.

Na mocy § 10bd ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, warunek, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w ust. 2, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w ust. 1.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).

Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek, świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 60 dni. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2)PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania i PESEL, jeżeli posiada;

5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o świadczenie pieniężne, o którym mowa w ust. 1, w formie papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnej wypłaty świadczenia.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)zakwaterowaniu;

2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 – w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Ponadto w myśl art. 12 ust. 1a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana przez wojewodę również osobom, które odniosły obrażenia w wyniku działań wojennych prowadzonych na terytorium Ukrainy, niespełniającym warunków, o których mowa w art. 2, i nieuprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie innych przepisów lub umów międzynarodowych, które zostały przetransportowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:

Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:

Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:

1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;

2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).

Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia.

Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca będzie wykonywać określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy.

Zauważyć należy, że art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa upraszcza jedynie procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, wyłączając stosowanie przepisów tej ustawy do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom z Ukrainy. Zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym przedmiotem prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Dzierżawią Państwo obiekty mieszkalne o charakterze tymczasowego zamieszkania w następujących lokalizacjach:

1)obiekt przy ul. …,

2)obiekt w miejscowości …,

3)obiekt w miejscowości …,

4)obiekt w miejscowości ….

Zawarli Państwo w formie pisemnej pięć umów, tj. dwie z Gminą …, dwie z Gminą …, jedną z Gminą … oraz dwa porozumienia z Gminą … .

Każda z umów, jak również porozumienia są odpłatne, a kwestia wynagrodzenia została ustalona na podstawie iloczynu stawki brutto za osobodzień. Otrzymywane środki finansowe są przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności, tj. zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Kwota ta jest uzależniona od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienia.

Zgodnie z tymi umowami i porozumieniami zapewniają Państwo miejsca noclegowe w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi wraz z zapewnieniem dostępu do sanitariatów, zapewnieniem środków higieny osobistej, zapewnieniem wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie oraz dostępu do napojów.

Przez Gminy są przekazywane Państwu środki finansowe z przeznaczeniem na wsparcie realizacji zadania związanego z zapewnieniem wyznaczonych miejsc pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. wraz z zapewnieniem im niezbędnego wyżywienia.

Są Państwo zobowiązani do wydatkowania pozyskanych środków wyłącznie na realizację zadania określonego w umowach oraz porozumieniach, zaś świadczone przez Państwa usługi są wykorzystywane wyłącznie na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy i usługi te są świadczone do chwili obecnej.

Na własny koszt dokonują Państwo zakupu produktów, zapewniają zakwaterowanie, zapewniają dostęp do sanitariatów oraz do środków higieny osobistej, a następnie wystawiają fakturę Gminom, z którymi mają zawartą umowę lub porozumienie i na tej podstawie są wypłacane Państwu środki pieniężne. Osoby z terytorium Ukrainy, którym zapewniają Państwo pomoc, nie są przez Państwa zatrudnione, zaś zaoferowana pomoc jest typową, bezinteresowną pomocą osobom potrzebującym, znajdujących się w trudniej sytuacji życiowej, szukających schronienia przez konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe wskazać należy, że na podstawie zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego umów oraz porozumień zobowiązali się Państwo do świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy. Świadczenia te wykonują Państwo w zamian za ustalone zgodnie z umowami oraz porozumieniami wynagrodzenie. Zatem istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną przez Państwa usługą a otrzymanym świadczeniem.

Tym samym wykonują Państwo odpłatne świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegające na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego, dokonując odpłatnego świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa do dnia 31 grudnia 2022 r., na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie znajdą zastosowania przepisy § 10bd ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. Przepisy te bowiem przewidują stawkę preferencyjną w wysokości 0% do świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji dla świadczonych ww. usług nie są Państwo uprawnieni do zastosowania stawki w wysokości 0%, objętej zakresem pytania we wniosku.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00