Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.861.2022.2.AA

Możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 31 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2023 r. (wpływ 16 stycznia 2023 r.) oraz pismem z 24 stycznia 2023 r. (wpływ 25 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od kwietnia 2001 r. Głównym przedmiotem działalności jest produkcja wyrobów tartacznych PKD 16.10.Z. Dodatkowo zgłoszony ma Pan transport drogowy towarów PKD 49.41.Z – usługi te zamierza Pan świadczyć w 2023 r. pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3 ton. Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę.

Produkuje Pan palety drewniane jednorazowego użytku z drewna zakupionego na przetargach z Lasów Państwowych. Głównymi odbiorcami Pana produkcji są firmy z krajów UE, ok. 1/4 Pana produkcji + odpady poprodukcyjne (kora, trociny i zrzyny) jest zbywana na rynek krajowy.

Przychody z prowadzonej działalności opodatkowuje Pan 19% stawką podatku, tzw. podatkiem liniowym.

Pana przychody nie przekroczyły i w 2023 r. również nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro, co stanowi 9 654 400 zł – zgodnie z ogłoszonym przez NBP średnim kursem euro na pierwszy dzień roboczy października 2022 roku (tab. A średnich kursów nr 191/A/NBP/2022 z dnia 3.10.2022. Nosi się Pan z zamiarem zmiany formy opodatkowania w 2023 roku w podatku dochodowym z liniowego na ryczałt ewidencjonowany.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalnością wytwórczą, jak wskazał NSA w wyroku z 8.03.2016 r. sygn. II FSK 3916/13, jest wytwarzanie przedmiotów (wyrobów) m.in. z materiału powierzonego, co wyklucza zastosowanie wówczas stawki ryczałtu 5,5%. Zdaniem Sądu przy działalności wytwórczej zróżnicowanie stawek ma na celu równomierne obłożenia podatkiem.

Jak już Pan wspomniał, Pana produkcja palet nie odbywa się z powierzonego materiału, sam pozyskuje Pan materiał do produkcji w wyniku udziału w przetargach ogłaszanych przez Lasy Państwowe.

Produkcja palet drewnianych nie jest i nie planuje Pan przyjmowania zleceń na indywidualne zamówienia klienta.

Do produkcji używa Pan własnych narzędzi, linii technologicznej z wykorzystaniem pracy zatrudnionych pracowników. Wytwarza Pan nowe wyroby własnej produkcji, które sprzedaje Pan i będzie sprzedawał we własnym imieniu.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił Pan, że produkcja palet drewnianych jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU:

-16.24.11.0 – w zakresie produkcji palet,

-16.10.23.0 – w zakresie sprzedaży tzw. „odpadów poprodukcyjnych”, tj. kory, zrzyn, trocin,

-49.41.19.0 – w zakresie usług transportu drogowego towarów.

Dodatkowo wyjaśnił Pan, że w przyszłości wykorzystywane samochody będą miały ładowność powyżej 2 ton.

Pytania

Jaką stawkę ryczałtu ma Pan zastosować do opodatkowania przychodu z tytułu produkcji wyrobów tartacznych – produkcja palet + odpady poprodukcyjne?

Jaką stawkę ryczałtu ma Pan zastosować do opodatkowania uzyskanego przychodu z tytułu rozpoczęcia świadczenia usług transportowych towarów?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, z uwagi na przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 4, art. 6 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 lit. a, art. 9 ust. 1 i ust. 1c, art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 21 ust. 1 oraz symbol PKWiU 2008 (sekcja H 49.41.1 Transport drogowy towarów oraz sekcja C – 16.24.11.0 Palety, palety skrzywione i pozostałe płyty załadunkowe z drewna wraz z 16.10.23.0 Drewno w postaci wiórów lub kawałków) uważa Pan, że przychody:

-z tytułu usług transportowych,

-z tytułu produkcji palet drewnianych wraz z odpadami uzyskane w 2023 roku

będą opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5% w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki zawarte w tym przepisie.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przy czym, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniam, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od kwietnia 2001 r. Planuje Pan zmienić formę opodatkowania w 2023 r. z podatku liniowego na ryczałt ewidencjonowany. Głównym przedmiotem Pana działalności jest produkcja wyrobów tartacznych. Pana działalność jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU: 16.24.11.0 – w zakresie produkcji palet oraz 16.10.23.0 – w zakresie sprzedaży tzw. odpadów poprodukcyjnych, tj. kory, zrzyn, trocin, itp. Produkuje Pan palety drewniane jednorazowego użytku z drewna zakupionego na przetargach organizowanych przez Lasy Państwowe. Pana produkcja palet drewnianych nie odbywa się z materiału powierzonego. Sam pozyskuje Pan materiał do produkcji w wyniku udziału w przetargach ogłaszanych przez Lasy Państwowe. Produkcja palet drewnianych nie odbywa się na indywidualne zamówienia i nie planuje Pan takich przyjmować i realizować. Do produkcji używa Pan własnych narzędzi, linii technologicznej z wykorzystaniem pracy zatrudnionych pracowników. Wytwarza Pan nowe wyroby własnej produkcji, które Pan sprzedaje i będzie sprzedawał we własnym imieniu. Ponadto wskazał Pan, że Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie powyższego stwierdzam, że w przypadku prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie produkcji palet drewnianych i związanej z tym produkcji odpadów poprodukcyjnych (kory, trocin i zrzyn) mamy do czynienia z działalnością wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ w wyniku działalności wytwórczej powstają nowe wyroby, które następnie Pan sprzedaje. Przychody z tej działalności podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu produkcji wyrobów tartacznych (palet drewnianych oraz odpadów poprodukcyjnych), sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 16.24.11.0 i 16.10.23.0, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan również usługi transportowe towarów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.41.19.0. Usługi te zamierza Pan świadczyć w 2023 r. pojazdami ciężarowymi o ładowności pow. 2 ton.

W zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – wynosi 5,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton”. Zauważam jednak, że w języku potocznym pojęcie „tabor samochodowy” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza zespół wszelkich środków samochodowych, które mogą służyć różnym celom, np. tabor autobusowy, tabor maszyn drogowych. Nie ulega tym samym wątpliwości, że w pojęciu „tabor samochodowy” mieszczą się pojazdy ciężarowe.

Dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego towarów istotna jest techniczna możliwość przewiezienia ładunku o określonym tonażu.

Reasumując – przychody uzyskiwane ze świadczenia usług transportowych w zakresie przewozów ładunków samochodami o ładowności przekraczającej 2 tony podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00