Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.574.2022.2.KP

Opodatkowanie podatkiem VAT licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika - nie podatnik.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika ((...)).

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 stycznia 2023 r. (wpływ 10 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jako Komornik Sądowy egzekucję z nieruchomości gruntowej zabudowanej oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 1 o łącznej powierzchni 0,2267 ha położonej w miejscowości (...), gm. (...), pow. (...), woj. (...) z wniosku wierzyciela: D. K. ul. (...), (...), którą reprezentuje radca prawny L. J. ul. (...) należącej do dłużniczka J. M. ul. (...), NIP: (...), którego reprezentuje adwokat A. S. ul. (...).

Dla nieruchomości Sąd Rejonowy w (...) (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (...). Nieruchomość ta zabudowana jest drewnianym budynkiem mieszkalnym oraz murowanym budynkiem gospodarczym, w części siedliskowej ogrodzona stalową siatką oraz od frontu ogrodzeniem murowanym z cegły klinkierowej z przęsłami stalowymi. Działki obecnie nie są wykorzystywane rolniczo. Budynek mieszkalny jest obiektem powstałym w 1962 r., w którym w ostatnich latach przeprowadzono remont generalny, trwający do chwili obecnej (elewacja zewnętrzna). W zakres remontu wnętrza budynku, przeprowadzonego w 2021 r. weszły prace modernizacyjne elementów wykończenia wnętrz (wymiana podłóg, okładzin ścian i sufitów), wymiana stolarki wewnętrznej, instalacji (elektryczna, wod-kan, co., c.w.u., alarmowa, teletechniczna). Wcześniej, w okresie ostatnich kilku lat wymieniono stolarkę okienną i pokrycie dachu. Obecnie (na chwilę oględzin z biegłym) na ukończeniu jest wykonywanie okładzina elewacji zewnętrznej po wykonaniu izolacji z piany PUR. Na stałe w budynku, na datę oględzin z biegłym, nikt nie zamieszkiwał.

Działka o numerze ewidencyjnym 1 o powierzchni 0,2267 ha według Ewidencji Gruntów Starostwa Powiatowego w (...) stanowi: - grunty orne klasy RIVa o pow. 0,0305 ha - grunty orne klasy RVb o pow. 0,1329 ha - teren mieszkaniowy B. o. pow. 0,0633 ha. Przedmiotowa nieruchomość objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla Gminy (...) obejmującym etap „A4” - tereny położone w miejscowościach: (...) i (...), uchwalonym uchwałą Nr (...) Rady Gminy (...) z 27 lutego 2020 r. (Dz. Urz. Województwa (...) z 6 maja 2020 r. poz. 6362) wraz z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody (...) znak (...) z 6 kwietnia 2020 r. Zgodnie z ww. planem miejscowym przedmiotowa nieruchomość w całości położona jest w strefie 22.8MN/U - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej. Dodatkowo południowa część działki, na głębokość ok. 65 m od drogi publicznej, znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych ujętych w gminnej ewidencji zabytków, zaś północna część działki (ok. 77 m) znajduje się w obszarach zdrenowanych.

Dłużnikowi w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ponieważ nabycie nastąpiło na zasadzie dziedziczenia. Na nieruchomościach ujawnione są wpisy hipoteczne: hipoteka przymusowa w kwocie 139.044,94 zł na rzecz D. K.

Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT przy pomocy Portalu Podatkowego MF przeprowadzone w czerwcu 2022 r. wykazało, iż podmiot o podanym identyfikatorze NIP - (...) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Pismem z 10 czerwca 2022r. wezwał Pan dłużnika do wskazania: czy prowadzi on działalność gospodarczą, jest bądź nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało dłużnikowi (nie przysługiwało) prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu, czy przedmiotowa nieruchomości jest środkiem trwałym prowadzonej działalności czy też stanowi majątek prywatny dłużnika, czy dłużnik poniósł (nie poniósł) nakłady przewyższające 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości i skorzystał (nie skorzystał) z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów, czy zlikwidował (nie zlikwidował) działalność gospodarczą i rozliczył się z urzędem skarbowym zgodnie z art.14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Wobec braku odpowiedzi na Pana wezwanie organ egzekucyjny skierował do dłużnika ponaglenie pouczając go jednocześnie o treści przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) a mianowicie art. 18 - Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów i art. 43 ust. 21 - jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

W wyniku Pana zapytania, Naczelnik (...) Urzędu Skarbowego w (...) wskazał, że dłużnik J. M. figuruje w rejestrze podatników i posiada NIP: (…). Prowadzi działalność w zakresie wg PKD: m7112z działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, powiązanie od 5 października 2012 r. Odnotowane, niezamknięte powiązania z działalnością gospodarczą: powiązanie od 6 października 2020 r. z: „(…)” obsługa inwestycji J. M., (działalność od 5 października 2012 r.) - właściciel.

Jednocześnie Naczelnik US poinformował, że nie prowadzi czynności sprawdzających w zakresie podatku VAT, w tym dotyczących wskazanej w piśmie komornika nieruchomości. Pana zdaniem, sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości w toku postępowania egzekucyjnego w drodze licytacji publicznej będzie obciążona podatkiem od towarów i usług w stawce 8%.

Art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na komornika sądowego obowiązek działania jako płatnik w przypadku wykonywania przez niego czynności egzekucyjnych w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego.

Jednak obowiązki płatnika urzeczywistniają się wyłącznie wtedy, gdy sam dłużnik byłby zobowiązany do zapłacenia podatku należnego od danej transakcji.

Z kolei zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.

Z kolei ust. 21 wskazanego powyżej przepisu stanowi, że: jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

W przedmiotowej sprawie nieruchomość dłużnik nabył w drodze dziedziczenia, bez prawa do odliczenia podatku VAT, co wynika bezpośrednio z treści księgi wieczystej. Dłużnik włada nieruchomością w ramach tzw. zarządu zwykłego. Zweryfikowany na Portalu Podatkowym status podmiotu wykazuje, iż jest on zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tym samym trzeba zatem przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT zbycie nieruchomości gruntowej traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z powyższych wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Ze zwolnienia od podatku będą zatem korzystać sprzedaż działki niezabudowanej która nie jest klasyfikowana jako działka budowlana, a więc sprzedaż gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp. W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku - decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Dłużnik prawidłowo wezwany przez Pana w przedmiocie wyjaśnień i niezbędnych dla określenia obowiązku podatkowego i ponaglony z pouczeniem o treści art. 18 i art. 43 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług żadnych oświadczeń w tym przedmiocie nie złożył. W związku z powyższym, Pana zdaniem, zbycie takiej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na treść art. 43 ust. 21 ustawy wg. stawki 8%.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Wskazał Pan, że budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy nie jest wykorzystywany w prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej. We wskazanym budynku dłużnik nie zamieszkuje, przebywa tylko czasowo okazjonalnie rekreacyjnie. W budynku gospodarczym dłużnik przechowuje sprzęt gospodarczy. Wskazana nieruchomość nie jest i nie była nigdy przedmiotem żadnej umowy cywilnoprawnej. Remont był przeprowadzony dla celów osobistych, nieruchomość była w złym stanie technicznym i groziła jej dalsza degradacja. Dłużnik nie zamierza sprzedawać ww. nieruchomości (sprzedaż nastąpić może niezależnie od woli dłużnika w ramach prowadzonej egzekucji z nieruchomości).

W budynku mieszkalnym przeprowadzone były prace remontowe w zakresie:

wymiana podłoża gruntowego, podbudowy, izolacji oraz posadzek i podłóg w 2020 r. - wartość 7000 PLN

zmiana układu funkcjonalnego (lokalizacji ścian wewnętrznych) w 2020 r. - wartość 10.000 PLN

wymiana instalacji (zewn. i wewn.) elektrycznych i teletechnicznych w 2020/2021 r. - wartość 15.000 PLN

wymiana wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych w 2020/2021 r. - wartość 12.000 PLN

wykonanie ogrzewania gazowego (w tym przyłącza gazu do budynku) - 2021 r. - wartość 19.000 PLN

roboty tynkarskie, okładzinowe, malarskie, montaż stolarki i podłóg - 2021 r. - wartość 70.000 PLN

wymiana docieplenia, elewacji i orynnowania - 2021/2022 - wartość 150.000 PLN

remont tarasu – 2022 r. - wartość 9.000 PLN

Dłużnik zamieszkuje czasowo w budynku mieszkalnym (okazjonalnie rekreacyjnie), w budynku gospodarczym przechowuje sprzęt gospodarczy.

Dodatkowo wskazuje Pan, że przedmiotowa nieruchomość została wyceniona przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 377.900 zł z czego wartość rynkowa i odtworzeniowa działki gruntu 305.320 zł, wartość rynkowa budynku mieszkalnego 58.867 zł a wartość odtworzeniowa 139.376 zł, wartość rynkowa budynku gospodarczego 7.076 zł a wartość odtworzeniowa 16.754 zł, wartość rynkowa ogrodzenia 6.727 zł a wartość odtworzeniowa 15.928 zł.

Pytania

1.Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 1 o łącznej powierzchni 0,2267 ha położonej w miejscowości (…), gm. (…), pow. (…), woj. (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

2.W wypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze jaka będzie stawka podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zbycie takiej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na treść art. 43 ust. 21 ustawy wg stawki 8% ze względu na treść art. 41 ust. 12 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). W myśl powołanego przepisu:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów zarówno grunt, jak i budynek lub budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem VAT musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Aby jednak dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji sprzedający zachowywał się jak podatnik, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej.

Zatem kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Jednocześnie wykorzystywanie składników majątku, tj. takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania, które polega na czerpaniu dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek został nabyty i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia z 15 września 2011 r., TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10.

Z tezy powyższego orzeczenia wynika m.in., że „osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolnicza na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywa 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby”. Trybunał zwrócił uwagę, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1 ze zm.).

Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika ((…)).

Wyjaśnić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, na brzmienie art. 43 ust. 21 ustawy, zgodnie z którym:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Aby przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika ((...)) lub stwierdzenia, że warunki zastosowania zwolnień od tego podatku, na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy, nie są spełnione w pierwszej kolejności należy ustalić, czy planowana transakcja licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika tj. działki nr 1 zabudowanej drewnianym budynkiem mieszkalnym oraz murowanym budynkiem gospodarczym, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zatem ustalić czy w odniesieniu do ww. dostawy Dłużnik będzie działał jako podatnik podatku VAT.

Należy bowiem wskazać, że określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie Dłużnika nie można uznać za podatnika podatku od towarów i usług, w związku z planowaną sprzedażą działki nr 1 w drodze licytacji komorniczej. Budynki znajdujące się na ww. działce nie były wykorzystwane do działalności gospodarczej Dłużnika - stanowią majątek osobisty Dłużnika. Nieruchomość nie jest i nie była nigdy przedmiotem żadnej umowy cywilnoprawnej. Dłużnik korzystał w celach rekreacyjnych z domu drewnianego a w budynku gospodarczym przechowuje sprzęt gospodarczy. Ponadto remont był przeprowadzony dla celów osobistych, nieruchomość była w złym stanie technicznym i groziła jej dalsza degradacja.

Brak jest zatem przesłanek wskazujących na to, że Dłużnik w odniesieniu do przyszłej sprzedaży nieruchomości (działki nr 1 zabudowanej drewnianym budynkiem mieszkalnym oraz murowanym budynkiem gospodarczym ) stanowiącej Jego majątek prywatny będzie działał w charakterze „handlowca” w rozumieniu art. 15 ustawy. Nieruchomość nie służyła Dłużnikowi do celów zarobkowych. Zatem zbycie nieruchomości nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej, lecz w ramach rozporządzania własnym majątkiem i będzie działaniem w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Sprzedaż niewykorzystywanej w działalności gospodarczej nieruchomości obejmującej działkę o nr 1 wraz z zabudowaniami należącej do Dłużnika w drodze licytacji komorniczej nie będzie zatem podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż działka ta stanowi Jego majątek prywatny. Tym samym Dłużnik sprzedając Nieruchomość nie działałby/nie działał jako podatnik podatku VAT.

Zatem, nie ciąży na Panu jako płatniku obowiązek naliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT od tej transakcji do właściwego urzędu skarbowego.

W konsekwencji, Pana stanowisko, zgodnie z którym zbycie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na treść art. 43 ust. 21 ustawy wg stawki 8%, należało uznać za nieprawidłowe. Podkreślić bowiem należy, że sprzedaż ww. działki w drodze licytacji komorniczej nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż działka ta stanowi majątek prywatny Dłużnika.

Tym samym pytanie nr 2 wniosku staje się bezzasadne.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00