Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.621.2022.2.PRM

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 22 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 grudnia 2022 r. (wpływ 30 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 2 stycznia 2023 r. (wpływ 2 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Począwszy od 2 stycznia 2020 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce.

W szczególności działalność ta obejmuje:

1.Informowanie obcokrajowców na temat obowiązujących procedur w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (w tym: wskazywanie dokumentów do zgromadzenia oraz formularzy do wypełnienia, wyliczenie kosztów do poniesienia oraz przedstawienie procedur dokonywania wpłat, a także informowanie o obowiązujących terminach rozpatrywania wniosków).

2.Informowanie potencjalnych pracodawców w zakresie przepisów dotyczących zatrudnienia obcokrajowców (w tym: wyjaśnienie procedur, wyszczególnienie zakresu wymaganej dokumentacji, wyjaśnienie prawidłowego sposobu jej przygotowania oraz wskazanie miejsc składania wniosków), a także przedstawianie zagrożeń oraz sankcji karnych wynikających z nieprzestrzegania lub błędnego stosowania prawa.

3.Pomoc w wypełnianiu dokumentów wymaganych do legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez obcokrajowców na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

4.Wsparcie klientów przy wypełnianiu formularzy, dołączaniu załączników, a następnie złożeniu drogą elektroniczną niżej wymienionych dokumentów:

a)oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemców,

b)zezwolenia na pracę typu A,

c)wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca na terenie Rzeczpospolitej Polskiej,

d)powiadomienie o zakończeniu pracy przez cudzoziemca.

5.Uzyskiwanie zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych.

6.Uiszczanie opłat skarbowych wymaganych przy rozpatrywaniu wniosków.

7.Pomoc w przygotowaniu dokumentacji według formy wymaganej przez urzędy uczestniczące w procedurze legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez cudzoziemców.

8.Tłumaczenie korespondencji urzędowej z języka polskiego na język ojczysty cudzoziemca (i na odwrót).

9.Kontrola dokumentów posiadanych przez cudzoziemców lub składanych przez nich w urzędach na potrzeby legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej pod kątem ich kompletności, aktualności i zgodności formalnej.

10.Pomoc w sporządzaniu odwołań dotyczących negatywnych decyzji urzędowych oraz wydanych zakazów wjazdu na teren Rzeczpospolitej Polskiej.

11.Wsparcie klientów w składaniu monitów, skarg i wniosków dotyczących postępowań urzędowych.

12.Redagowanie teksów oświadczeń oraz odpowiedzi na pytania urzędowe.

13.Pomoc w rezerwacji terminów na złożenie wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy.

14.Zapewnienie tłumaczeń przysięgłych dotyczących dokumentacji składanej przez obcokrajowców, na potrzeby uzyskania wymaganych zezwoleń na pobyt oraz pracę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

15.Uzyskiwanie związanych z życiem codziennym w Polsce niżej wymienionych dokumentów:

a)PESEL;

b)zameldowanie;

c)rejestracja oraz wyrejestrowanie samochodu;

d)wymiana prawa jazdy na polskie;

e)tryb konsularny (dla obywateli Ukrainy).

16.Reprezentowanie cudzoziemców oraz pracodawców w urzędach na potrzeby legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, wydziałach komunikacji, urzędach gminy, (...), począwszy od złożenia wniosku do momentu otrzymania dokumentu.

Dodała Pani, że planowana wartość sprzedaży od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do końca roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200.000 PLN.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Poinformowała Pani, że wkradł się błąd w wypełnionym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2022 r. We wniosku zaznaczyła Pani, że rozpoczęła Pani prowadzenie działalności 2 stycznia 2020 r., gdy tak naprawdę rozpoczęła Pani działalność 2 stycznia 2021 r. Nadal Pani ją kontynuuje.

Nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie zamierza Pani świadczyć usług doradczych na rzecz klientów.

3 stycznia 2021 r. dobrowolnie zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT. Od tego dnia jest Pani czynnym podatnikiem VAT.

Wartość dokonanej przez Panią sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku).

Pytanie

Czy wobec zaistniałego stanu faktycznego przysługuje Pani zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach do wniosku

W Pani ocenie, nie wykonuje Pani usług doradczych. Na podstawie ogólnodostępnych informacji i przepisów informuje Pani osoby zainteresowane o procedurach, niezbędnych dokumentach. Ze względu na to, że na zlecenie klienta ma Pani wykonać czynności związane z uzyskaniem tego lub innego dokumentu, jest Pani zmuszona do reprezentpowania danej osoby przed urzędami i złożenia wniosków w jej imieniu. Większość Pani klientów jest cudoziemcami, którzy praktycznie wcale nie posługują się językiem polskim. W konsekwencji nie są w stanie samodzielnie sporządzić dokumentów w języku polskim i wytłumaczyć inspektorowi/urzędnikowi przyjmującemu wnioski o co dokładnie chodzi. Realizując swoje usługi osobiście musi Pani dopilnować czy wszelkie formalności zostały dopełnione. Może Pani to zrobić tylko i wyłącznie poprzez reprezentację klienta.

Według Pani oceny może Pani skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

    a) transakcji związanych z nieruchomościami,

    b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

    c) usług ubezpieczeniowych

    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43

ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f)  następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Z przytoczonego wyżej art. 113 ust. 11 ustawy wynika, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki skorzystania ze zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że skoro dobrowolnie zrezygnowała Pani ze zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Panią usług i od 3 styczna 2021 r. jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, to okres o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy minie wraz z zakończeniem roku 2022.

Po tym czasie może Pani skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, jeżeli spełnione są następujące warunki:

wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,

podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z wniosku wynika, że od 3 stycznia 2021 r. nieprzerwanie prowadzi Pani działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. informowanie obcokrajowców o obowiązujących procedurach w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terytorium Polski i pomoc w wypełnieniu związanych z tym dokumentów. Wspiera Pani klientów przy wypełnieniu formularzy, dodaniu załączników i złożeniu ich drogą elektroniczną. W ramach prowadzonej działalności uzyskuje Pani także zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych, uiszczanie opłat od składanych wniosków. Tłumaczy Pani korespondecję urzędową z języka polskiego na język cudzoziemca i na odwrót. Kontroluje Pani posiadane przez cudzoziemca dokumenty. Pomaga Pani w sporządzaniu odwołań od negatywnych decyzji urzędowych i rezerwowaniu terminów. Reprezentuje Pani także cudzoziemców oraz pracodawców w urzędach od momentu złożenia wniosku do momentu otrzymania dokumentu. Wskazała Pani, że wykonywne przez Panią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa, a wartość dokonanej przez Panią sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza, obejmująca czynności wymienione we wniosku, nie została wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy. Przede wszystkim świadczone przez Panią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa. Jak wyżej wskazano usługi te pozwalają cudzoziemcom na legalizację pobytu w Polsce, a Pani działalność sprowadza się do załatwienia wszelkich spraw z tym związanych. Ponadto, łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku). Tym samym skoro wraz z końcem 2022 r. w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej upłynie okres, o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy, to ma Pani prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

W konsekwencji, Pani stanowisko, zgodnie z którym może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w prowadzonej działalności gospodarczej opisanej we wniosku należało uznać za prawidłowe. Może Pani skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Panią usług, od początku roku podatkowego lub od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego 2023, jednakże z uwagi na to, że zaczęła Pani działalność gospodarczą w roku 2021, to nie na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy lecz na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć jednak należy, że w sytuacji, gdy wartość sprzedaży usług świadczonych przez Panią przekroczy w trakcie roku podatkowego wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy kwotę 200.000 zł, bądź też w ramach działalności będzie Pani wykonywała którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00