Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 125 str. 2
Wersja aktualna od 2010-06-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 125 str. 2
Wersja aktualna od 2010-06-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 428/2010

z dnia 20 maja 2010 r.

w sprawie wykonania art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w odniesieniu do rozszerzonych inspekcji statków

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (1), w szczególności jej art. 14 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas przeprowadzania rozszerzonej inspekcji statku oficer kontroli państwa portu powinien kierować się wykazem konkretnych elementów, które należy sprawdzić, w zależności od ich praktycznej wykonalności lub wszelkich ograniczeń związanych z bezpieczeństwem osób, statku lub portu.

(2) Co do określenia konkretnych elementów, które należy sprawdzić podczas rozszerzonej inspekcji w odniesieniu do wszelkich obszarów ryzyka wymienionych w załączniku VII do dyrektywy 2009/16/WE, konieczne okazuje się oparcie się na wiedzy zdobytej dzięki memorandum paryskiemu w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.

(3) Oficerowie kontroli państwa portu powinni korzystać ze swojego doświadczenia i wiedzy zawodowej w celu określenia stosowalności i właściwego stopnia wnikliwości badania każdego konkretnego elementu.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Wykaz konkretnych elementów, które należy sprawdzić podczas rozszerzonej inspekcji

Rozszerzona inspekcja, o której mowa w art. 14 dyrektywy 2009/16/WE, obejmuje, tam gdzie ma to zastosowanie, co najmniej sprawdzenie konkretnych elementów wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W przypadku gdy nie wskazano konkretnych obszarów dla danego rodzaju statku zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE, inspektor wykorzystuje swoje doświadczenie i wiedzę zawodową przy podejmowaniu decyzji, które elementy muszą być poddane inspekcji i w jakim stopniu, w celu sprawdzenia ogólnego stanu w tych obszarach.

Artykuł 2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2010 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57.

ZAŁĄCZNIK

KONKRETNE ELEMENTY, KTÓRE NALEŻY SPRAWDZIĆ PODCZAS ROZSZERZONEJ INSPEKCJI

(zgodnie z art. 14 ust. 4 dyrektywy 2009/16/WE)

A. Wszystkie rodzaje statków

a) Stan konstrukcji statku

— Stan kadłuba i pokładu

b) Wodoszczelność/strugoszczelność

— Drzwi wodoszczelne/strugoszczelne

— Wywietrzniki, rury odpowietrzające i szyb

— Luki

c) Systemy awaryjne

— Symulacja braku zasilania/uruchomienia generatora awaryjnego

— Oświetlenie awaryjne

— Sprawdzenie działania pomp zęzowych

— Sprawdzenie urządzeń zamykających/drzwi wodoszczelnych

— Sprawdzenie urządzenia sterowego, w tym awaryjnego urządzenia sterowego

d) Łączność radiowa

— Sprawdzenie rezerwowego źródła zasilania

— Sprawdzenie instalacji głównej, w tym urządzenia do odbioru informacji dotyczących bezpieczeństwa na morzu

— Sprawdzenie przenośnych zestawów VHF (bardzo wysokiej częstotliwości) GMDSS (Ogólnoświatowego systemu bezpieczeństwa i alarmowania)

e) Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

— Szkolenie przeciwpożarowe obejmujące zademonstrowanie umiejętności użycia wyposażenia strażackiego oraz sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych

— Sprawdzenie awaryjnej pompy pożarowej (z dwoma wężami)

— Sprawdzenie awaryjnego zdalnego wyłączania systemu wentylacyjnego wraz ze związanymi z nim przegrodami

— Sprawdzenie awaryjnego zdalnego wyłączania pomp paliwowych

— Sprawdzenie zdalnych zaworów szybkiego zamykania

— Drzwi przeciwpożarowe

— Stałe urządzenia gaśnicze i związane z nimi systemy alarmowe

f) Alarmy

— Próba alarmu przeciwpożarowego

g) Warunki pracy i życia

— Stan urządzeń cumowniczych, w tym fundamentów urządzeń

h) Urządzenia ratunkowe

— Uruchomienie sprzętu umożliwiającego przetrwanie w trudnych warunkach i sprzętu ratunkowego (jeżeli są dowody na to, że nie był on używany, konieczne jest opuszczenie sprzętu na wodę)

i) Zapobieganie zanieczyszczeniom

— Sprawdzenie urządzenia filtracyjnego oleju

B. Masowiec/roporudomasowiec (w przypadku przewozu stałego ładunku masowego)

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku masowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

Sprawdzenie, czy na statku znajdują się następujące dokumenty, kompletne i zatwierdzone przez państwo bandery lub uznaną organizację:

— program rozszerzonych badań zawierający:

(i) sprawozdanie z przeglądu konstrukcji statku;

(ii) sprawozdanie z pomiarów grubości;

(iii) sprawozdanie z oceny stanu statku,

— sprawdzenie, czy przewożony ładunek jest wymieniony w dokumentacji dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych,

— zatwierdzenie urządzeń do załadunku;

b) stan konstrukcji statku

— Stan grodzi i zrębnic

— Zbiorniki balastowe

Co najmniej jeden ze zbiorników balastowych w przestrzeni ładunkowej musi być zbadany z włazu zbiornika/ włazu pokładowego lub od wewnątrz, jeśli inspektor uzna taką potrzebę na podstawie obserwacji i dokumentacji programu rozszerzonych badań.

C. Gazowiec, chemikaliowiec

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku gazowców i chemikaliowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

— Sprawdzenie, czy przewożony produkt wymieniony jest w odpowiednim świadectwie zdatności;

b) obsługa ładunku

— Urządzenia bezpieczeństwa i monitorowania zbiorników ładunkowych związane z temperaturą, ciśnieniem i tonażem

— Urządzenia analizatora tlenu i miernika wybuchowego, łącznie z ich kalibrowaniem. Dostępność sprzętu do wykrywania substancji chemicznych (miech) wraz z odpowiednią liczbą stosownych - dla konkretnego ładunku, jaki jest przewożony - rurek detekcyjnych gazu

— Test pokładowego systemu zraszania;

c) bezpieczeństwo przeciwpożarowe

— Test stałych urządzeń przeciwpożarowych na pokładzie (wymaganych dla przewożonego ładunku);

d) warunki pracy i życia

— Kabinowe zestawy ratunkowe zapewniające odpowiednią ochronę układu oddechowego i oczu, jeżeli są wymaganie takie zostało określone dla produktów wymienionych w odpowiednim świadectwie zdatności

D. Statek towarowy, kontenerowiec, chłodniowiec, statek-przetwórnia, ciężarowiec, statek służb przybrzeżnych, statek specjalnego przeznaczenia, morska ruchoma platforma wiertnicza (MODU), jednostka pływająca do wydobycia, magazynowania i przeładunku (FPSO), inne typy statków

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku rodzajów statków wymienionych w niniejszej sekcji podlegają następujące elementy:

a) wodoszczelność/strugoszczelność

— Stan pokryw luków

— Dostęp do ładowni/zbiorników ładunkowych;

b) obsługa ładunku

— Urządzenia do załadunku

— Wyposażenie do mocowania ładunku

E. Zbiornikowiec/roporudomasowiec (certyfikowany jako zbiornikowiec)

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku zbiornikowców podlegają następujące elementy:

a) dokumentacja

Sprawdzenie, czy na statku znajdują się następujące dokumenty, kompletne i zatwierdzone przez państwo bandery lub zatwierdzoną organizację:

— program rozszerzonych badań zawierający:

(i) sprawozdanie z przeglądu konstrukcji statku;

(ii) sprawozdanie z pomiarów grubości;

(iii) sprawozdanie z oceny stanu statku,

— certyfikat środka pianotwórczego dla pokładowej instalacji pianowej

b) stan struktury statku

— Zbiorniki balastowe

Co najmniej jeden ze zbiorników balastowych w przestrzeni ładunkowej musi być zbadany z włazu zbiornika/ włazu pokładowego lub od wewnątrz, jeśli inspektor uzna taką potrzebę na podstawie obserwacji i dokumentacji programu rozszerzonych badań;

c) bezpieczeństwo przeciwpożarowe

— Stała instalacja pianowa na pokładzie

— Kontrola ciśnienia gazu obojętnego i zawartość w nim tlenu

F. Szybki statek pasażerski (tzw. HSC), statek pasażerski, statek pasażerski typu ro–ro

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku statków pasażerskich podlegają następujące elementy:

Jeżeli zostanie to uznane za właściwe, część inspekcji statków pasażerskich typu ro–ro i szybkich statków pasażerskich, o których mowa w dyrektywie Rady 1999/35/WE (1), może być kontynuowana podczas rejsu statku do lub z portu w państwie członkowskim, za przyzwoleniem kapitana statku lub armatora, w celu udowodnienia, że statek nadal spełnia wymogi niezbędne do bezpiecznej eksploatacji. Oficerowie kontroli państwa portu nie mogą przeszkadzać w działaniu statku ani też prowokować sytuacji, w jakich, w opinii kapitana statku, zagrożone mogłoby być bezpieczeństwo pasażerów, załogi lub statku.

a) Dokumentacja

Udokumentowane dowody:

— szkolenia w zakresie panowania nad tłumem,

— szkolenia w zakresie zaznajomienia się ze statkiem,

— szkolenia w zakresie bezpieczeństwa dla personelu udzielającego w razie niebezpieczeństwa bezpośredniej pomocy pasażerom w przestrzeniach pasażerskich, a w szczególności osobom starszym i niepełnosprawnym,

— szkolenia w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich

b) Wodoszczelność/strugoszczelność

— Furta dziobowa i rufowa, w razie potrzeby

— Sprawdzenie zdalnego i miejscowego sterowania wodoszczelnymi drzwiami grodziowymi

c) Systemy awaryjne

— Znajomość planu kontroli usterek przez załogę

d) Obsługa ładunku

— Wyposażenie do mocowania ładunku, w razie potrzeby

e) Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

— Sprawdzenie zdalnego i miejscowego sterowania zamykaniem przegród pożarowych

f) Alarmy

— Próba urządzenia rozgłoszeniowego

— Próba pożarowego systemu wykrywczego i systemu alarmowego

g) Urządzenia ratunkowe

— Ćwiczenia opuszczania statku (w tym opuszczenie łodzi ratowniczej i łodzi ratunkowej na wodę)

G. Statek towarowy typu ro–ro

Oprócz elementów wymienionych w sekcji A rozszerzonej inspekcji w przypadku statków towarowych typu ro–ro podlegają następujące elementy:

a) wodoszczelność/strugoszczelność

— Furta dziobowa i rufowa;

b) obsługa ładunku

— Wyposażenie do mocowania ładunku


(1) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 1.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00